4257
Sök

Installation av extra ljus

12 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej
Ska montera ett par hella 3000 FF på min Opel Astra (Gammla karossen).
Funderar lite på hur jag skall fästa dem på bästa sätt, med minsta synliga åverkan.
funderar på en universal fästplåt bakom reg skylten.
Kommer extra stag vara nödvändiga för att ge stabilitet åt ljus bilden?
Funderar på 6mm2 kablar till ljusena, det borde väll räcka.
Är det någon som har ett bra kopplings schema för installationen så tas det tacksamt emot.

21 761 Inlägg
15 februari 2006
#2
Extra stag är att föredra tycker jag, det finns risk att ljuset fladdrar annars.
Att koppla in är inte svårt.

Dra en 4-6mm2 pluskabel från batteriet, eller plusplinten om det finns en sådan, till stift 30 på relät och från stift 87 på relät vidare till extraljuset.
Sätt en kabeltjuv med sladd på helljussladden och anslut sladden till stift 85 på relät.
Sätt en jordkabel på stift 86 och skruva fast i karossen, tex i skruven som håller fast relät.

style
15 februari 2006
#3
har också hella, har ej stag på mina, ljuset fladdrar ej men det märker väll du på din bil hur det blir.
Kabeln bör räcka iaf.

Direktör
305 Inlägg
15 februari 2006
#4
Vattentornet skrev:
Hej
Ska montera ett par hella 3000 FF på min Opel Astra (Gammla karossen).
Funderar lite på hur jag skall fästa dem på bästa sätt, med minsta synliga åverkan.
funderar på en universal fästplåt bakom reg skylten.
Kommer extra stag vara nödvändiga för att ge stabilitet åt ljus bilden?
Funderar på 6mm2 kablar till ljusena, det borde väll räcka.
Är det någon som har ett bra kopplings schema för installationen så tas det tacksamt emot.

Kopplings chema får nu när du köper relä sats..... och det är att föredra för att slippa brand.... en sts går på ca 80 kr så det är inte värt och va sniken med att dra egna kablar.......

Speed limit are only for pussy

21 761 Inlägg
15 februari 2006
#5
Tycker inte att man är sniken när man drar egna kablar. Håller med om att priset på en färdig sats inte var högt dock.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 februari 2006
#6
(kan ha missat det, men) rekomenderar att sätta en säkring (10A flatstift / 16A porlslin = 2 * 55Watt) till x-ljusen också samt för största smidighet (vid t.ex. dimma om man vill ha helljus utan x-ljus) att sätta en strömbrutare för "styrkretsen" inne i kupén...


Supraman
2 300 Inlägg
16 februari 2006
#7
Formel för att räkna ut strömförbrukning är.

watt/volt=ampere

ex: 200w/12v=16,66A
ex2: 110w/12v=9,16A

Man räkna alltid med 12v i ett 12 volts system även om systemet ligger på 13 eller 14 volt med bilen på.
man räknar alltid med dåliga förutsättningar än med bra förutsättningar för säkerhets skull.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

12 Inlägg
16 februari 2006
Trådstartare
#8
Man tackar för svaren nu ska här borras och kopplas.
Varde (hella) ljus och så blev det ljust så in i h*** ;-)

En sista fråga,
Har hört mycket om att man kvaddar reflektorn med 100W lampor i stämmer det?
Är det någon som vet hur det igentligen ligger till.

Har hört alla möjliga förklaringar till både nej och ja. Både att refflektorerna mattas med tiden och att storleken räcker för att leda bort värmen m.m.m.m.m.m.m Men hur är det? vad ska man tro på??

8 156 Inlägg
16 februari 2006
#9
100W sliter på reflektorerna, men det handlar ju lite om hur mycket du använder lamporna, hur länge varje gång osv. Det kan fungera ett bra tag, men det kan lika gärna gå åt det andra hållet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
16 februari 2006
#10
Naturligtvis nöter det mer på reflektorerna med 100W lampor, det blir ju varmare.
Men åtminstone Hella 3000, Bosch Big Knick och Bosch navigator ska tåla 100W lampor enligt de själva.

Direktör
305 Inlägg
16 februari 2006
#11
Drönirettab skrev:
Tycker inte att man är sniken när man drar egna kablar. Håller med om att priset på en färdig sats inte var högt dock.

Ojoj oj... det är det alla gör för fel... jobbar med el en hel del och jag ser mycket skoj genom tiden... för det första använder alla hemma fnulare en och samma färg till jord nolla och +....... Så ska man in och göra en felsökning får man börja med att felsöka vilken kabel som är vad, sen kör folk med alla möjliga kabel storlekar, dock händer det att folk kör med för tunna och smälter dom, dock på gränsen till för tunna i kabel satserna...... Och hur är det med rälä och säkringar ? om du tar ström från en befintlig kabel så är ju inte den dimetionerad för den kapaciteten..... så kör man snick dragning hemma tycker jag man är sniken om man inte satsar på riktiga grejor som är gogkända, och tänk på en sak till... skulle bilen brina pg av kabel brand från din hemma dragning så har du svårare och få ut pengar på försäkringen om du inte kört med rätt grejer tongue

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
16 februari 2006
#12
Angående reflektorn... som alla säger så slit reflektorn men det är inget man ska lägga ner energi på att fundera... där emot ska man fundera på om man är rödd och lyckt glaset ! Med 100w är det mycket högre värme utveckling och det finns risk för att du spräcker glaset om du till exempel kör igenom en vatten pöl eller får någon form av nedkylning på dom..... själv har jag kört 100watare i mina men aldrig råkat ut för att dom gått sönder, men det är större risk att dom spriker än att reflektorn slits ner........

Speed limit are only for pussy

21 761 Inlägg
16 februari 2006
#13
Det är nog mycket möjligt att en del är färgblinda och använder fel area på kablarna, vad vet jag , men jag tycker precis som du att färdiga kabelsatser har på gränsen till för tunna kablar.
Det du säger om att ta ström från befintlig kabel, jag menar naturligtvis att den bara ska styra reläspolen. Fast det kanske inte är så självklart för en del, vet inte.
Att ha säkringar på matarkablarna till extraljusen glömde jag att skriva i tidigare inlägg, det bör man ha förstås.

12 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
#14
Nu sitter de på platts!!!
Stod ute på en grus plan skruvade och kopplade. Faan vad kallt men nu lyser de som bara den :-)
Satte på stag för att motverka eventuell fladder på ljusbilden direkt.
Hängde upp båda lycktorna i Bosch universal fäst platta(100:- billigare än Opels platta). Drog fast den med två jängstavs bitar i rostfritt dim= 10mm. Fick göra dem 20cm långa för att nå in till karossen genom plast kofångaren.

Märkligt män..... Nu vill jag instalera ett par dimmljus som sitter mer intigrerat i kofångaren.
Hummn, mycket vill ha mer eller hur.

Får bli när det är varmare ute.

Tack för alla bra inläggen.


Sök