3288
Sök

Vilka basar är lämpliga att spela högt med?

med lem
1 925 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:
jag har gjort flera fel om jag ville spela högt med detta.. detta byggdes inte för att tävla med ens! lådan är på 300 liter med en bamseport men den är avstämd till 38 hz och det peakar inte en golf II... sen ger jag den endast 3000 watt rms... och mer effekt vill jag inte ge den basen för jag använder den dagligen och vill inte få onödigt strul... har läst att den basen endast får matas med 2700 wrms om den används dagligen... förresten så spelade jag musik när jag tävlade inte baston så 149 db i ton ser jag inga bekymmer med...har funderat på att köpa en solo x till och ge den lika mycket effekt... men hur mycket högre kan man spela då? alltså två Kicker solo X 18" och 4 st Kicker zx1500.1

M.v.h. Emil

Jaja..men jag skulle nog ha valt 2xSoloX12" ist. för att slänga in en 18 till..

så du menar alltså att de två 12orna skulle fått 3000 wrms/st?
det kommer lukta brännt så in i helvete i bilen.....och spela till vardagen med den effekten vettifan om det går så bra...

M.v.h. Emil

jag har spelat i snart 1 år med en av mina L7or.. den är matad med 1800wrms. spelar fortfarande lika bra som den gjorde då jag kopplade in den.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
14 september 2008
Jag hade sålt dom 2 zx 1500.1 stegen och satsat på 2 st zx 2500.1 istället och sen stämt av lådan högre.
Jag vet inte vad du får ifrån att den basen inte skulle tålas att spela med varje dag..
Kör på med så mycke effekt du har råd med.
Men glöm inte strömmen till det.
Jag hade satsat på minst 2 extra batterier till det... minst...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

med lem
1 925 Inlägg
14 september 2008
BMTech skrev:
Jag hade sålt dom 2 zx 1500.1 stegen och satsat på 2 st zx 2500.1 istället och sen stämt av lådan högre.
Jag vet inte vad du får ifrån att den basen inte skulle tålas att spela med varje dag..

precis som du säger,, bara löjligt att höra att man inte "får" ge den mer än 2700w om den ska användas varje dag. mer effekt och ny låda som sagt !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 009 Inlägg
14 september 2008
Effekten kommer ju inte så där hej hopp in i basen...
För att stegen är på en viss effekt betyder ju inte att basen får det.
Effekten ges ju linjärt med volymkontrollen så effekten betämmer man ju själv när man spelar.
Så nä man kan inte få för mycke effekt i stegen utan bara vara oförsiktig alternativt dum eller våghalsig om man spelar sönder på grund av för mycke effekt.
Senast redigerat av BMTech (14 september 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

6 851 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:
jag har gjort flera fel om jag ville spela högt med detta.. detta byggdes inte för att tävla med ens! lådan är på 300 liter med en bamseport men den är avstämd till 38 hz och det peakar inte en golf II... sen ger jag den endast 3000 watt rms... och mer effekt vill jag inte ge den basen för jag använder den dagligen och vill inte få onödigt strul... har läst att den basen endast får matas med 2700 wrms om den används dagligen... förresten så spelade jag musik när jag tävlade inte baston så 149 db i ton ser jag inga bekymmer med...har funderat på att köpa en solo x till och ge den lika mycket effekt... men hur mycket högre kan man spela då? alltså två Kicker solo X 18" och 4 st Kicker zx1500.1

M.v.h. Emil

det kommer lukta brännt så in i helvete i bilen.....och spela till vardagen med den effekten vettifan om det går så bra...

M.v.h. Emil

Exakt..3000W/st..det skulle de nog inte må dåligt av. Se bara till att inte gain står på max wink
De ska ju klara 2500Wrms, men då kicker brukar underspeca sina basar och steg, ska nog 3000 Wrms  inte vara några problem.

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:

M.v.h. Emil

Exakt..3000W/st..det skulle de nog inte må dåligt av. Se bara till att inte gain står på max wink
De ska ju klara 2500Wrms, men då kicker brukar underspeca sina basar och steg, ska nog 3000 Wrms  inte vara några problem.

okej får se hur jag gör... hade tatt lite mindre plats med två 12 " än två 18" :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
_fillan_ skrev:
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:

M.v.h. Emil

jag har spelat i snart 1 år med en av mina L7or.. den är matad med 1800wrms. spelar fortfarande lika bra som den gjorde då jag kopplade in den.

då piskar du säkert inte basen som man ska.. jag spelar alltid högt annars stänger jag av stereon är inte lönt att "småspela" hehe

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

6 851 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

okej får se hur jag gör... hade tatt lite mindre plats med två 12 " än två 18" :p

M.v.h. Emil

Exakt..du ska ja få fram trycket till framrutan oxå, annars blir det inga höga dB..

497 Inlägg
14 september 2008
kom ihåg attt du måste matcha eqns singal med stegens för att du ska få 3000wrms du behöver ju inte matcha dom helt til tolvorna så får dom ju runt 2500wrms styck
Senast redigerat av Audi-powah (14 september 2008)

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
BMTech skrev:

jag har redan 4 st. 100 ah Trojan så ska jag upp till två zx2500.1 behöver jag nog bara ett batteri till max!
hur mycket högre hade du stämt av lådan då? den ligger på 38 hz nu.. den är byggd för att spela utanför bilen just nu...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Audi-powah skrev:
kom ihåg attt du måste matcha eqns singal med stegens för att du ska få 3000wrms du behöver ju inte matcha dom helt til tolvorna så får dom ju runt 2500wrms styck

precis... om det blir 4 bassteg så blir det dubbla eq som gäller :p

M.v.h. Emil

2 009 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:
BMTech skrev:

jag har redan 4 st. 100 ah Trojan så ska jag upp till två zx2500.1 behöver jag nog bara ett batteri till max!
hur mycket högre hade du stämt av lådan då? den ligger på 38 hz nu.. den är byggd för att spela utanför bilen just nu...

M.v.h. Emil

För SPL hade jag satsat på runt 50hz istället.
Dom 300 litrarna du kör nu borde funka så prova att minska längden på porten så börjar du nog spela inne i bilen istället smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
thulle1 skrev:
BMTech skrev:

M.v.h. Emil

För SPL hade jag satsat på runt 50hz istället.
Dom 300 litrarna du kör nu borde funka så prova att minska längden på porten så börjar du nog spela inne i bilen istället smile

okej men om man vill spela musik högt då? ska jag fortfarande stämma av lådan högre?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

2 009 Inlägg
14 september 2008
Enda bra sättet är att testa...
Men en kvalificerad gissning är att det kommer låta bättre och högre med den avstämmningen.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

8 Inlägg
14 september 2008
Jag kör 1 bas och får ut 140 dB.. Tänkte köpa nya Rockford fosgate P3 2 stycken det måste pumpa på rätt bra kostar runt 4-5000 kr för 2 st. så köp sånna så har du baselement som du inte blir missnöjd med!!!!

2 009 Inlägg
14 september 2008
En som inte läst hela tråden tror jag wink
Har man en solox 18 så är det nog som att byta sin ferrari mot en skoda om han skaffar p3 or wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
hipnike skrev:
Jag kör 1 bas och får ut 140 dB.. Tänkte köpa nya Rockford fosgate P3 2 stycken det måste pumpa på rätt bra kostar runt 4-5000 kr för 2 st. så köp sånna så har du baselement som du inte blir missnöjd med!!!!

är också en lösning men 140 db är långt ifrån vad ja vill spela så då behövs det nog några p3 basar :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
får se hur det blir.. det är inte lätt att ha en 300 liters låda i en golf II så mycket tester är svårt... enklast är att ha aeroportat så kan man ändra portar hur enkelt som helst

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 785 Inlägg
14 september 2008
thulle1 skrev:
dbjanoz skrev:
thulle1 skrev:
kör min solo x 18" med två steg nu... och kom upp i 147,6 db i freestyle men så därför vill jag ha minst 4 basar.... för detta ljudet flyttar extremt med luft... två basar räcker inte mot solo x:en när det gäller att flytta luft.... skulle kunna tänka mig 4 15" basar... några förslag?

Satsa att köra med 2st Solo x 18 och fler steg. Fler batterier mer kabel.

Teoretisk ökar du 3dB men verkligheten ser anorlunda ut. Du kan öka mer än så. Beror mycket på vad du har för låda. bara en sådan detalj som att lådan inte sitter fast i bilen kan du tappa dB på.

vad tycker du att lådorna borde stämmas av till om jag ska ha två Kicker Solo X 18"? om jag bygger i min golf II

M.v.h. Emil

Med 2st 18" solo X förutsätter jag att du offrar mer än bara bagaget. Det bästa du kan göra är att bygga en basvägg. Eller åtminstone ut med baksätet och bygga under rutkanten.

Ska du bygga basvägg så går det åt ganska mycket material och skum för att få grejerna stabila nog. Om du bygger en låda under rutkanten så sätt basarna framåt uppåt och portarna längst bak spelande upp mot bakluckans ruta.

Du bör stämma av lådan högre en golf peakar ca 55hz +-3hz en aning högre peak om du bygger basvägg. Ju mer du dämpar tak osv ju högre peak. Golf taket är mycket svagt och vibrerar med redan från ganska låga ljudtryck

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

733 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
thulle1 skrev:
dbjanoz skrev:

Satsa att köra med 2st Solo x 18 och fler steg. Fler batterier mer kabel.

Teoretisk ökar du 3dB men verkligheten ser anorlunda ut. Du kan öka mer än så. Beror mycket på vad du har för låda. bara en sådan detalj som att lådan inte sitter fast i bilen kan du tappa dB på.

vad tycker du att lådorna borde stämmas av till om jag ska ha två Kicker Solo X 18"? om jag bygger i min golf II

M.v.h. Emil

Med 2st 18" solo X förutsätter jag att du offrar mer än bara bagaget. Det bästa du kan göra är att bygga en basvägg. Eller åtminstone ut med baksätet och bygga under rutkanten.

Ska du bygga basvägg så går det åt ganska mycket material och skum för att få grejerna stabila nog. Om du bygger en låda under rutkanten så sätt basarna framåt uppåt och portarna längst bak spelande upp mot bakluckans ruta.

Du bör stämma av lådan högre en golf peakar ca 55hz +-3hz en aning högre peak om du bygger basvägg. Ju mer du dämpar tak osv ju högre peak. Golf taket är mycket svagt och vibrerar med redan från ganska låga ljudtryck

okej men vrf ska jag bygga under rutkanten? och ska basarna titta snett upp om lådan är under rutkanten? alltså typ mot innerbakspegeln?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Sök