Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
men när jag kör på ca 40hz delning på basen.så upplever ja lite djupare bas mer djuptryck..inte samma tryck som i delning på ca 80hz..
spelade på 60hz här ett tag nu för o testa..
Det är naturligt att basen spelar mer djupbas när du delar vid 40 Hz, steget delar ju bort frekvenserna som är högre än 40 Hz och då blir det bara djupbas kvar. 60-70 Hz är en ganska lämplig delning enligt mig, men i ditt fall så delas framsystemet vid 100 Hz och då blir det ett litet "hål" i ljudbilden.
Om Alpinestereon har bättre delningsfilter så kan du sedan prova att dela framsystemet vid tex 60-70 Hz om de klarar av detta, då blir det mer tryck framifrån så att du kan dela baslådan vid 60-70 Hz.
pattilatti2 skrev:
va ska ja ha subsonic på?kör de på 30hz men spelar steget ut endast 30-40hz tonerna nu?
30 Hz är nog en bra utgångspunkt.
Ja, just nu (med 40 Hz delning) så kan man säga att steget spelar 30-40 Hz. Fast det spelar ju även både lite lägre och högre frekvenser eftersom delningsfiltrena inte delar helt tvärt, man hör en del lägre+högre frekvenser men de låter betydligt svagare.
okejj jo alpinen lär ha lite mer möjligheter där till delning..
men ska ja köra delningen på steget då elr på cdn..elr på bägge:P
en 9884r
på alpinens delningar...tips där på inställningarna??
Subbas Nivå Justering: -15dB to 0dB (1dB steps)
Bass Center Frekvens: 60/80/100/200Hz (Justerbar) den ska va på 60/80??
Bass BandBredds justering (Q): 4 val (1 =wide, 4 =narrow)
Bass Nivå Control Range: +/-14dB at 100Hz
Diskant Center Frekvens: 10k/12.5k/15k/17.5kHz (Justerbar)
Diskant Nivå Control Range: +/-14dB at 10kHz
Högpassfilter: 80/120/160Hz (Justerbar) denna som ska va på 80hz?
men du rekomenderar ca 60/70hz delning till den där lådan?som jag har i dags läget?
elr ska ja fortsätta i 40hz