Sharky skrev:
"Attacken" ligger mycket högre än så - 80/90 är ofta fortfarande grundton eller knappt första överton. Definitionsmässigt är attacken första delen av en vågfront och för alla instrument som inte genererar ren sinus så ligger första delen av vågfronten flera ordningar över grundtonen. (Även en ren sinus har faktiskt en attack när man slår an en ren sinussignal....)
Notera dock att detta förutsätter att man har ett balanserat system. Har man en subbas som spelar 20dB högre än vad framsystemet klarar så är definitionen lite meningslös.
Står man och EQ:ar en baskagge så hämtar man upp attacken upp mot kHz området.
Läs här tex:
http://homerecording.about.com/od/recor … ctkick.htm"Equalizing
EQ will help bring out whatever characteristics you feel are lacking, and will also help create a sense of acoustic space for the bass guitar. Try boosting slightly around 75-80 Hz to add more to the low end resonance, pulling out a little between 200-400 Hz to help reduce unwanted boxiness, and adding a little between 5-7 Khz for extra punch."
Eller här:
http://www.saecollege.de/reference_mate … alance.htm"The traditional EQ for a kick drum is to add some mids (say +4db) at around 3.5K to bring out the attack"
Det är denna "extra punch" som är attacken och den ligger mycket högre än vad man kan tro. Den "gut punch" man är ute efter från tex en baskagge är ligger då mellan typ 50-70 Hz beroende på stämning/storlek och är det som ger trycket men det är inte det som ger attacken.
Detta blir ganska uppenbart när man får stå endera och ratta ett PA eller sitta i en studio och plocka instrument för instrument. En baskagge som är skuren under 1 kHz är bara en luftförflyttare och helt död musikaliskt.
/Göran
P.S I andra länken så får man reda på vad grundtonen för en 22" baskagge ligger på. Fenom att den har en diameter på knappt 60 cm och genom att våghastigheten i luft är ca 340m/s så får man en grundton på ca 300Hz. Och runt där så dämpar man bort när man EQ:ar en baskagge för annars låter det låda.
TT-Avant skrev:
Vad har du för framsystem?
Alltså när du delar vid 80-90hz så är du ju inne i midbasområdet..klart du känner mera dunk där.
Det är ofta där som själva attaken ligger i musiken, vilket ska komma i framsystemet..