3278
Sök

Riva bort topplock Vw Passat 1989! 1.8

C(^^,)
453 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena,
Ska påbörja rivning imon av topplock!

Fel: Motorn bli överhetted!

Gått igenom dessa: Bytt & även tagit bort termostart! , Nya oringar till expanstionkäls locket! Då dom saknades, Kollat Kyalrn & i bra skick, Kollat el fläkt o i bra skick, Bytt vattenpump! Bytt kamrem, Har även kollat så inget sitter stopp i vattensystemet innuti motorn!


Så skall ta upp toppen o kolla så packningen är hel, O även plana toppen då! så jag e 100% på att den är rak

Vill veta om det är något speciellt jag behöver tänka på? Meren att inte snurra hjulen till tändning om jag inte vill nolla den igen då.

Tändningen på bilen är inte 100% rättstämd utom ca 90%. Kan detta vara en anledning till att bilen blir varm?
När bilen väl börjat koka så pyser det luft ur expansonskäls behållarn ( Luftningshålet ) O även vatten pressas ut!
Ibland tar det 40 min innan den börjar koka! Ibland 15 min!
Hur som helst ska toppen av då motorn blitt riktigt varm en gång.

Tacksam för så många svar som möjligt.
Ska dricka några pilsner & meka bil ikväll!
Ha en trevligt fredag på er!

C(^^,)
453 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#2
Nobody 0.o  ??
Ska börja pilla i alla fall vid 12 snaret så, Sen tända sista grill kväll & bira smile

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
19 september 2008
#3
Att tändningen står fel kan göra att bilen blir varm men inte så varm att den ska koka..

Är väl inte så mycket att tänka på mer än att nolla motorn och sen skruva och ta det lugnt..

Om du ska ta bort insuget så se till att du får in insexverktyget ordentligt i skruvarna.. Till grenröret så är det bäst att använda en 6-kants hylsa..


C(^^,)
453 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#4
g-man skrev:
Att tändningen står fel kan göra att bilen blir varm men inte så varm att den ska koka..

Är väl inte så mycket att tänka på mer än att nolla motorn och sen skruva och ta det lugnt..

Om du ska ta bort insuget så se till att du får in insexverktyget ordentligt i skruvarna.. Till grenröret så är det bäst att använda en 6-kants hylsa..

Tackar för den Infon! Just sånt här letar efter då aldrig öppnat ens vw topp! Bara pillat & hulat med en 740 innan när det gäller dessa motor delar smile

57 Inlägg
19 september 2008
#6
_freddes skrev:
har du kollat vatten pumpen?

HKS skrev:
Gått igenom dessa: Bytt & även tagit bort termostart! , Nya oringar till expanstionkäls locket! Då dom saknades, Kollat Kyalrn & i bra skick, Kollat el fläkt o i bra skick, Bytt vattenpump! Bytt kamrem, Har även kollat så inget sitter stopp i vattensystemet innuti motorn!


29 Inlägg
19 september 2008
#7
Om du har en intruktionsbot typ Haynes steg för steg så går det kanon, Tvätta och puttsa upp alla motordelar ORDENTLIGT, och gärna runt om, så blir det snyggt snyggt


261 Inlägg
19 september 2008
#8
som jag skrev i en annan tråd med vw som går varm, kolla anslutningarna . där den lilla slangen mellan vattenstosen och expansionskärlet så anslutningarna inte är igentäppta. kommer ej ihåg hur det ser ut på din passat, men det går en liten slang mellan kylare / vattenstos upp till expansionskärl. är nåt av dom täta så slutar vattnet cirkulera .


C(^^,)
453 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#9
Beatnikbandit skrev:
som jag skrev i en annan tråd med vw som går varm, kolla anslutningarna . där den lilla slangen mellan vattenstosen och expansionskärlet så anslutningarna inte är igentäppta. kommer ej ihåg hur det ser ut på din passat, men det går en liten slang mellan kylare / vattenstos upp till expansionskärl. är nåt av dom täta så slutar vattnet cirkulera .

inte tänkt på att kolla detta alls :S
Ska checka det genast jag kommer till garaget.
det går slang från där som du säger


Sök