3325
Sök

Lambdasond sönder eller? 960 turbo

422 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#1
bilen har gått lite sådär sen jag köpte den. och häromdagen fick jag en i om att de kunde vara lambda sonden. så idag provade jag att bara koppla loss lambda sonden o provköra o se om bilen gick lika dant eller sämre.
men de va ingen skillnad.
vet inte hur en turbo bil blir när lambda sonden är sönder.

min fråga är nu, är lambda sonden sönder eller hur märker man om den är de?

mvh

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

198 Inlägg
21 september 2008
#2
går väl att kolla ifall den funkar genom att göra såhär,

http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=

422 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#3
tack så mycke....får kolla de imon o se hur bra den är...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

435 Inlägg
21 september 2008
#4
brukar finnas en lampa på instrumentpanelen långt till vänster en ornage som lyser när man slår på tändningen å brukar lyse nåra sec när bilen gått igång om den lyser när bilen är igång så är lamdan trasig eller nått fel till lamdan då den indekerat att lamdan inte funkar

422 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#5
när jag kopplade dän lambda sonden lös den inte...
Senast redigerat av pompom88 (21 september 2008)

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

10 287 Inlägg
22 september 2008
#6
Lampan i fråga är inte en Lambdalampa. Det är en indikeringslampa som visar att styrenheten för motorstyrningen har en lagrad felkod.

/Göran

oppe_tallbarr skrev:
brukar finnas en lampa på instrumentpanelen långt till vänster en ornage som lyser när man slår på tändningen å brukar lyse nåra sec när bilen gått igång om den lyser när bilen är igång så är lamdan trasig eller nått fel till lamdan då den indekerat att lamdan inte funkar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

435 Inlägg
22 september 2008
#7
Sharky skrev:
Lampan i fråga är inte en Lambdalampa. Det är en indikeringslampa som visar att styrenheten för motorstyrningen har en lagrad felkod.

/Göran

oppe_tallbarr skrev:
brukar finnas en lampa på instrumentpanelen långt till vänster en ornage som lyser när man slår på tändningen å brukar lyse nåra sec när bilen gått igång om den lyser när bilen är igång så är lamdan trasig eller nått fel till lamdan då den indekerat att lamdan inte funkar


då min lamda paja så lyste den lampan å när jag bytte den så slocka lampan å lysa å dom sa även på volvo att lamdan va trasig när den lyste då jag ringde å frågade va de va för en lampa

10 287 Inlägg
22 september 2008
#8
Titta här:


Bränslesystem LH 2.4
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Tändsystem EZ116K
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)


Du hade alltså kod 2-1-2. Men som jag skrev så finns det många andra anledningar att lampan tänds. Den kallas i folkmun för "lambda-lampa" vilket lurar många att tro att den har bara med lambasonden att göra. Så är alltså icke fallet.

/Göran



oppe_tallbarr skrev:
då min lamda paja så lyste den lampan å när jag bytte den så slocka lampan å lysa å dom sa även på volvo att lamdan va trasig när den lyste då jag ringde å frågade va de va för en lampa

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Olika
907 Inlägg
22 september 2008
#9
Egentligen varnar lampan bara för att avgasreningen är satt ur funktion, alla felkoder tänder inte "lambdalampan".
I en del stater i USA tex får du vid flygande besiktning inte flytta bilen om avgasreningen är satt ur funktion.

Mvh
Fredrik

422 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#10
Sharky skrev:
Titta här:


Bränslesystem LH 2.4
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Tändsystem EZ116K
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)


Du hade alltså kod 2-1-2. Men som jag skrev så finns det många andra anledningar att lampan tänds. Den kallas i folkmun för "lambda-lampa" vilket lurar många att tro att den har bara med lambasonden att göra. Så är alltså icke fallet.

/Göran



oppe_tallbarr skrev:
då min lamda paja så lyste den lampan å när jag bytte den så slocka lampan å lysa å dom sa även på volvo att lamdan va trasig när den lyste då jag ringde å frågade va de va för en lampa


är de fel kods listan till 960 16v turbo?
isåfall...vilken av alla hål ska jag koppla in mej i för o kolla bränslesystemmet?

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

10 287 Inlägg
24 september 2008
#11
Hmmm...

Jag konstruerade felkodsläsare åt Volvo till deras fabrik i Gent 91-92 och den testrigg vi fick låna av Volvo tände för alla felkoder. Men det kanske var just därför att det var en testrigg.

/Göran

fredriq skrev:
Egentligen varnar lampan bara för att avgasreningen är satt ur funktion, alla felkoder tänder inte "lambdalampan".

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
24 september 2008
#12
Egentligen till LH2.4 vilket inte stämmer 100% mot sprutet på en 16V turbo.

Men kolla här. Det mesta bör stämma även mot din:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101478

/Göran

pompom88 skrev:
är de fel kods listan till 960 16v turbo?
isåfall...vilken av alla hål ska jag koppla in mej i för o kolla bränslesystemmet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

422 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#13
Sharky skrev:
Egentligen till LH2.4 vilket inte stämmer 100% mot sprutet på en 16V turbo.

Men kolla här. Det mesta bör stämma även mot din:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101478

/Göran

pompom88 skrev:
är de fel kods listan till 960 16v turbo?
isåfall...vilken av alla hål ska jag koppla in mej i för o kolla bränslesystemmet?


tack så mycket...smile

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

1 Inlägg
23 september 2009
#14
Sharky skrev:
Titta här:


Bränslesystem LH 2.4
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Tändsystem EZ116K
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)


Du hade alltså kod 2-1-2. Men som jag skrev så finns det många andra anledningar att lampan tänds. Den kallas i folkmun för "lambda-lampa" vilket lurar många att tro att den har bara med lambasonden att göra. Så är alltså icke fallet.

/Göran



oppe_tallbarr skrev:
då min lamda paja så lyste den lampan å när jag bytte den så slocka lampan å lysa å dom sa även på volvo att lamdan va trasig när den lyste då jag ringde å frågade va de va för en lampa


Hej jag har nåt konstigt fel på min bil, en 740 årsmodell 89, lambda lampan lyser på den också sen så dör bilen vid viss hastighet, t.ex på 5ans växel kan jag bara köra 70km/h sen dör den och sen kan jag gasa igen när hastigheten gått ner till 60.

Kollade felkoderna i dosan men får kod 1-1-1 i bränslesystems uttaget.

Däremot får jag kod 2-3-4 i tändsystems uttaget, vad kan det felet bero på? Och varför lyser varningslampan för lambdan?


Sök