Skenande laddtryck Corsa OPC, vid segdragning alla växlar

mastrovious
23 september 2008 · 627 Inlägg

Ofan.. men vad innebär det? Att du måste byta dumpventil för att köra programvaran eller? Riktigt dåligt från BSR sida om det nu är så att dumpventilen inte klarar av den programvaran.. Sånt borde dom har koll på tycker jag!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Sharky
24 september 2008 · 10 287 Inlägg

Läs inlägg #15 och fundera en stund.

Något har alltså hänt rent mekaniskt, tex kärvande wg, avlastningsventil som inte öppnar, taktventil som inte funkar som den ska etc. Och all trimning minskar marginaler så den kan gå helt 100 på orginal program men spåra ur med trimprogram.

/Göran

mastrovious skrev:
Ofan.. men vad innebär det? Att du måste byta dumpventil för att köra programvaran eller? Riktigt dåligt från BSR sida om det nu är så att dumpventilen inte klarar av den programvaran.. Sånt borde dom har koll på tycker jag!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mastrovious
24 september 2008 · 627 Inlägg

Sharky skrev:
Läs inlägg #15 och fundera en stund.

Något har alltså hänt rent mekaniskt, tex kärvande wg, avlastningsventil som inte öppnar, taktventil som inte funkar som den ska etc. Och all trimning minskar marginaler så den kan gå helt 100 på orginal program men spåra ur med trimprogram.

/Göran

mastrovious skrev:
Ofan.. men vad innebär det? Att du måste byta dumpventil för att köra programvaran eller? Riktigt dåligt från BSR sida om det nu är så att dumpventilen inte klarar av den programvaran.. Sånt borde dom har koll på tycker jag!

Du är bra på hugget du.. vad jag menar är att om det är lönt att reparera dumpventilen om man ändå ska köra med programvaran från BSR? Det verkar ju uppenbarligen inte hålla och det min vän tycker jag BSR bör ha koll på!

EDIT: Utvecklar man en produkt så bör man dessutom kvalitetssäkra den och dess inverkan på användningsområdet. Nu kanske just det här fallet var ren otur, vem vet? Ventilen kanske var kass sen innan. Gjorde man en kontroll av bilen innan man installerade programvaran? För att säkerhetsställa att bilen har alla förutsättningar som behövs för att klara av deras produkt?

Senast redigerat av mastrovious (24 september 2008)

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Sharky
24 september 2008 · 10 287 Inlägg

Att något går sönder behöver inte ha med trimning att göra även om påkänningar - mekansika och termiska - blir större vid trimning, så givetvis ökar risk och slitage.
Men i princip är det så att hos alla trimfirmor så är det så att om inte bilen är 100 så garanterar dom ingenting.

BSR tillhör dessutom dom som brukar lägga sig med marginaler eftersom deras huvudsakliga målgrupp är tjänstebilsfolket och många därmed som åker långt med sina bilar.
Att begära att en trimfirma skall negativtesta sina trimsatser är nog inte realistiskt.
(Negativtesta: Dvs testa hur trimsatsen funkar med med defekt hårdvara, tex en kärvande avlasningsventil).

/Göran


mastrovious skrev:
Du är bra på hugget du.. vad jag menar är att om det är lönt att reparera dumpventilen om man ändå ska köra med programvaran från BSR? Det verkar ju uppenbarligen inte hålla och det min vän tycker jag BSR ha koll på!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mastrovious
24 september 2008 · 627 Inlägg

Sharky skrev:
Att något går sönder behöver inte ha med trimning att göra även om påkänningar - mekansika och termiska - blir större vid trimning, så givetvis ökar risk och slitage.
Men i princip är det så att hos alla trimfirmor så är det så att om inte bilen är 100 så garanterar dom ingenting.

BSR tillhör dessutom dom som brukar lägga sig med marginaler eftersom deras huvudsakliga målgrupp är tjänstebilsfolket och många därmed som åker långt med sina bilar.
Att begära att en trimfirma skall negativtesta sina trimsatser är nog inte realistiskt.
(Negativtesta: Dvs testa hur trimsatsen funkar med med defekt hårdvara, tex en kärvande avlasningsventil).

/Göran

Självklart kan det bero på annat än trimningen. Hur man än vrider och vänder på det här så tycker jag att det landar på BSR och programvaran.
- Var det fel på dumpventilen innan trimningen, så anser jag att BSR borde gå igenom bilen innan trimning för att se att bilen har rätt förutsättningar.
- Var det INTE fel på den innan trimningen, låter du ju rimligt att det är pga trimningen som dumpventilen blivit defekt. Det leder i sin tur tillbaka till BSR eftersom marginalerna för just den här bilen inte är tillräckliga!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
24 september 2008 · 627 Inlägg

FYI

E-post: mastrovious@hotmail.com
Status: besvarad av BSR

Ditt meddelande: 2008-09-24 10:38
Hej,

Jag undrar om ni kontrollerar bilen och ser att det är okej att trimma den?

Mvh

BSR: 2008-09-24 11:15
Hej,

Om Du besöker BSR för trimning så kommer vi att göra en grundläggande bedömning av bilen (provkörning före samt efter trimning). Om det skulle vara så att bilen är behäftad med något uppenbart fel som uppdagas i.o.m. provkörning så tar vi en diskussion om eventuella åtgärder.

Med vänliga hälsningar /BSR

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Sharky
24 september 2008 · 10 287 Inlägg

Inte tillräckliga marginaler för vad? För attt bilen skall hålla lika länge som en otrimmad?
All trimning minskar på marginalerna - dvs om man använder begreppet "rimligt" så är det rimlgt att anta att nåt kommer att slitas fortare , och därmed gå sönder eller få försämrad funktion, än om man inte trimmade.
Skall man då leda tillbaka allt som slits fortare eller som går sönder till trimtillverkaren?

Skit i att trimma då. Det är helt frivilligt. Det finns ingen trimtillverkare som kan systemtesta på samma sätt som en biltillverkare.

Det som jag höjer lite på ögonbrynen åt i det här fallet är inte att nåt mekaniskt går sönder/mankerar - utan att sprutet eller programvaran inte har skyddsfunktioner för överladd.

/Göran

mastrovious skrev:
- Var det INTE fel på den innan trimningen, låter du ju rimligt att det är pga trimningen som dumpventilen blivit defekt. Det leder i sin tur tillbaka till BSR eftersom marginalerna för just den här bilen inte är tillräckliga!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
opel4life Delphian
24 september 2008 · 68 Inlägg

Oj, här har det hänt saker medans jag var borta smile

Bilen har i dagsläget gått 2300mil och innan trimning (vid 2000mil) så var jag inne för diagnos hos Opel och inga felkoder rapporterades. Återförsäljaren provkörde bilen både före och efter trimning och allt verkade i sin ordning.

Håller med sharky om att det är konstigt att den inte går in i nödläge när laddtrycket skenar. Frågan är dock om det är BSR's programvara som skall gå in eller om det är något annat system som "ansvarar" för detta. Om felet åtgärdas efter rep nästa vecka och sedan inträffar igen så kan man ju ställa frågan om BSR verkligen hårdtestat bilen så att alla komponenter håller för den extra effekten. Innan dess så utgår jag från att bypassventilen var defekt och att trimmet fick den över kanten...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
mastrovious
24 september 2008 · 627 Inlägg

Sharky skrev:
Det som jag höjer lite på ögonbrynen åt i det här fallet är inte att nåt mekaniskt går sönder/mankerar - utan att sprutet eller programvaran inte har skyddsfunktioner för överladd.

Nu är du inne på samma spår som jag!smile När Opel säljer sina produkter optimeras dom med de komponenter som dom utvecklar, testar och godkänner, därav nybilsgaranti etc. De skyddsfunktioner som de anser att deras komponenter bör ha, finns där. Kanske borde BSR:s programvara ha vissa skyddsfunktioner också, precis som du säger. Brist eller inte??? 

Vi kan dra en annan parallell. Jag har en dator, en Dell säger vi. Jag vill ha ett nytt nätaggregat, ett kraftigare. Jag köper ett ifrån en annan leverantör än Dell. Dom har vissa minimikrav som måste uppfyllas men i övrigt ska nätagget vara fullt kompatibelt med min dator. Jag lämnar in datorn, får det installerat och efter 100 tim bränner jag grafikkortet. Vems är felet? Nätagget är ju utvecklat för att passa i min dator! Även om kablar till grafikkortet eller vad det nu kan vara var slitna så borde ju det finnas med som minimikrav!

Det är precis samma sak här.. Med tanke på att hans bil fungerade vid installation av programvaran men efter 300 mil ger dumpventilen upp, är det ju högst misstänksamt att det är pga programvaran. Vad är minimikraven från BSR? Att det är en Opel Corsa OPC, skitsamma hur det ligger till i motorn? Egentligen vare sig den var kass innan eller inte så bör det framkomma vad man ska se över innan man trimmar bilen. Uppfyllde bilen kraven för att få programvaran installerad? Det kanske inte räcker med en provkörning innan och efter, men är det något man som konsument ska ta ansvar för?

Och uppenbarligen uppfyllde bilen minimikraven eftersom dom installerade den, då är det ju jävligt konstigt att den plötsligt ska paja efter 300 mil...

EDIT: En sak till...

Sharky skrev:
dvs om man använder begreppet "rimligt" så är det rimlgt att anta att nåt kommer att slitas fortare , och därmed gå sönder eller få försämrad funktion, än om man inte trimmade.
Skall man då leda tillbaka allt som slits fortare eller som går sönder till trimtillverkaren?

Är det rimligt att dumpventilen kolar vippen efter 300 mil...?

Senast redigerat av mastrovious (24 september 2008)

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Sharky
24 september 2008 · 10 287 Inlägg

Men låt bli att trimma då. OP får göra som han vill: glatt betala en ny bypass, klaga hos BSR, klaga hos ARN, hyra in en torped....

Jag kommenterar bara dom tekniska aspekterna. Och i rimligheten att något slits fortare så ligger möjligheten att något lägger av precis när som helst. Jag kan inte ett iota om Opel så jag kan inte lägga mig i eller kommentera huruvida detta är en känslig punkt eller inte på dessa bilar.

Och jag försvarar inte BSR , jag bara kommenterar det faktum att det är orimligt att tro eller kräva att en trimfirma skulle systemverifiera på samma djup som en biltillverkare. Sedan får man tolka eller använda den informationen som man vill.

Frågan jag ställde över huruvida man skall leda tillbaka allt till trimfirman är något som man  själv får fundera över - jag har inte svaret vart rimlighetens gräns ligger här.


/Göran


mastrovious skrev:
Det är precis samma sak här.. Med tanke på att hans bil fungerade vid installation av programvaran men efter 300 mil ger dumpventilen upp, är det ju högst misstänksamt att det är pga programvaran. Vad är minimikraven från BSR? Att det är en Opel Corsa OPC, skitsamma hur det ligger till i motorn? Egentligen vare sig den var kass innan eller inte så bör det framkomma vad man ska se över innan man trimmar bilen. Uppfyllde bilen kraven för att få programvaran installerad? Det kanske inte räcker med en provkörning innan och efter, men är det något man som konsument ska ta ansvar för?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mastrovious
24 september 2008 · 627 Inlägg

Sharky skrev:
Och jag försvarar inte BSR , jag bara kommenterar det faktum att det är orimligt att tro eller kräva att en trimfirma skulle systemverifiera på samma djup som en biltillverkare. Sedan får man tolka eller använda den informationen som man vill.

Klart man kan kräva att dom gör produkter som inte förstör övriga komponenter i användsningsområdet det är tänkt att produkten ska verka. Det är inte alls orimligt. Man ska ju inte trimma bilen för flera tusen som kanske går åt helvete. Det är ju som vilken produkt som helst, vilket företag som helst.

Även om en systemverifiering eventuellt hade löst det här problemet så kan jag hålla med om att det kan tänkas vara orimligt. Men samtidigt, om det är vad som behövs för att säkerhetsställa deras produkt så faller det ju på dom att lösa detta!

Jag anser att det är orimligt att man själv ska hållas ansvarig om något sånt här händer. Det kan ju aldrig vara mitt ansvar att veta om bilen håller för trimning eller ej.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
opel4life Delphian
24 september 2008 · 68 Inlägg

det finns bra argument från flera håll, omöjligt att avgöra vem som har rätt eller fel.

Med det sagt tycker jag att vi bryter där och avvakter reparation. Skulle felet återkomma efter rep och bypassventilen ger upp igen så kan vi diskutera vidare smile

//Per

Senast redigerat av opel4life (24 september 2008)

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
mastrovious
24 september 2008 · 627 Inlägg

opel4life skrev:
det finns bra argument från flera håll, omöjligt att avgöra vem som har rätt eller fel.

Med det sagt tycker jag att vi bryter där och avvakter reparation. Skulle felet återkomma efter rep och bypassventilen ger upp igen så kan vi diskutera vidare smile

//Per

Låter bra det! Lycka till!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Dansken-
24 september 2008 · 950 Inlägg

Sharky skrev:
Inte tillräckliga marginaler för vad? För attt bilen skall hålla lika länge som en otrimmad?
All trimning minskar på marginalerna - dvs om man använder begreppet "rimligt" så är det rimlgt att anta att nåt kommer att slitas fortare , och därmed gå sönder eller få försämrad funktion, än om man inte trimmade.
Skall man då leda tillbaka allt som slits fortare eller som går sönder till trimtillverkaren?

Skit i att trimma då. Det är helt frivilligt. Det finns ingen trimtillverkare som kan systemtesta på samma sätt som en biltillverkare.

Det som jag höjer lite på ögonbrynen åt i det här fallet är inte att nåt mekaniskt går sönder/mankerar - utan att sprutet eller programvaran inte har skyddsfunktioner för överladd.

/Göran

mastrovious skrev:
- Var det INTE fel på den innan trimningen, låter du ju rimligt att det är pga trimningen som dumpventilen blivit defekt. Det leder i sin tur tillbaka till BSR eftersom marginalerna för just den här bilen inte är tillräckliga!

Jag är helt enig.
Om det var en kolv som hade gått sönder, för att motorn hade tokspikat, då tycker jag att man kunde anklaga trimföretaget för att de hade gjort fel, men om en komponent, som inte är direkt kopplat till trimning, då kan inte de ha något ansvar.
Jag jobbar på SAAB med motorstyrsystemet. Vi åker jorden runt för att testa bilen under alla tänkliga förhållanden, vilket ett trimföretag inte har möjlighet för. De får lite på sin erfarenhet och det som de kan testa i bromsbänk eller på landsvägen. Skulle allt testas 100% hade ett trimchip ju kostat flera tusen kroner.

mastrovious
24 september 2008 · 627 Inlägg

Dansken- skrev:
Jag är helt enig.
Om det var en kolv som hade gått sönder, för att motorn hade tokspikat, då tycker jag att man kunde anklaga trimföretaget för att de hade gjort fel, men om en komponent, som inte är direkt kopplat till trimning, då kan inte de ha något ansvar.
Jag jobbar på SAAB med motorstyrsystemet. Vi åker jorden runt för att testa bilen under alla tänkliga förhållanden, vilket ett trimföretag inte har möjlighet för. De får lite på sin erfarenhet och det som de kan testa i bromsbänk eller på landsvägen. Skulle allt testas 100% hade ett trimchip ju kostat flera tusen kroner.

Jag e ledsen men jag måste svara här. Kan någon förklara för mig varför det är så speciellt med trimföretag? Produkt som produkt eller? Dom har ju utvecklat den och anser sig vara bland de bästa på marknaden. Asså även om dom inte har möjlighet att testa till 100% osv, det är fortfarande inte mitt problem som kund. Återigen, om jag får referera till mitt förra exempel nedan:

Vi kan dra en annan parallell. Jag har en dator, en Dell säger vi. Jag vill ha ett nytt nätaggregat, ett kraftigare. Jag köper ett ifrån en annan leverantör än Dell. Dom har vissa minimikrav som måste uppfyllas men i övrigt ska nätagget vara fullt kompatibelt med min dator. Jag lämnar in datorn, får det installerat och efter 100 tim bränner jag grafikkortet. Vems är felet? Nätagget är ju utvecklat för att passa i min dator! Även om kablar till grafikkortet eller vad det nu kan vara var slitna så borde ju det finnas med som minimikrav!

Vad är skillnaden?

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Sharky
24 september 2008 · 10 287 Inlägg

Jag är bara en cynisk pragmatiker. Ska du som företagare sälja något så måste du få ut produkterna i tid fungerande på en tillräcklig nivå. Tillräckligheten är ofta inte styrd av kvalitet - utan av lanseringsfönstret. Trust me - jag är projektledare för systemverifiering på ett stort svenskt företag så jag vet exakt hur det ser ut. End result är i alla fall att har man ingenstans att dumpa problemen - så dumpar man dom på kunden.

That´s life. Sen huruvida man gillar det eller inte är en annan sak.

Du vet hur flygsäkerhet fungerar? Har du hört om the Tombstone Imperative - varje liv som går åt i flygolyckor sätter man en amerikansk försäkringsschablon på. Sedan räknar man på vad det skulle kosta att undvika olyckan. Kostar implementeringen mera (tex säkrare jetbränsle - sådant som NATO använder) än försäkringsutbetalningar och badwill så skiter man i det och låter passagerar brinna upp.

Life´s a bitch - then you marry one - then you die.

/Göran


mastrovious skrev:
det är fortfarande inte mitt problem som kund

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
opel4life Delphian
24 september 2008 · 68 Inlägg

Vi får väl nästan anse tråden som öppen igen då smile

Nu tycker jag du är lite väl cynisk Göran, jag är liksom många andra väl medveten om hur det fungerar, men bara får att det är så betyder det inte att det är rätt och riktigt.

Alltså jag vet exakt hur det är med testning under all världens förhållanden. Jobbar själv på Volvo PV som elingenjör och det är samma för oss som för killarna på Saab. Oändlig testning innan man kan garantera funktion.

Oavsett om det är rätt eller ej när det gäller trimning så anser jag likt mast ovan att man skall kunna ställa trimfirman till svars ifall deras mjukvara inte testats ordetligt och att någon annan del havererar till följd av trimningen. OBS! Jag påstår dock inte att så är fallet för mig.

Nu vet vi alla dock att trimning är ett svart hål eftersom man egentligen inte får göra det på nyare bilar och därmed så kan det vara svårt att driva detta.

Dansken- skrev:
De får lite på sin erfarenhet och det som de kan testa i bromsbänk eller på landsvägen. Skulle allt testas 100% hade ett trimchip ju kostat flera tusen kroner.

Men för att ge ett lite syrligt svar till Dansken som avslutning: Eftersom mitt trimchip kostade 7900:-, vilket borde kunna definieras som "flera tusen", så kanske man kan begära 100% testning?

Vad vet jag...

Ska vi försöka stänga butiken igen...ämnet börjar kännas lite infekterat. Nu går vi ut och dricker öl istället smile

Senast redigerat av opel4life (24 september 2008)

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
mastrovious
25 september 2008 · 627 Inlägg

opel4life skrev:
Ska vi försöka stänga butiken igen...ämnet börjar kännas lite infekterat. Nu går vi ut och dricker öl istället smile

Absolut, gled ifrån just ditt fall och kom mer in på en allmän diskussion. JAg får ändå inte riktigt svar på min fråga. SKulle det vara något så PM:a mig, så kan vi fortsätta diskussionen.

Let me know hur det gått med bilen när allt är i sin ordning igen!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
opel4life Delphian
2 oktober 2008 · 68 Inlägg

Nu är den lagad smile Det var inget fel på bypassventilen, bara en vakuumslang som hoppat av bakom värmeskölden så den syntes inte. Så nu ska det bara vara att tuta och köra igen smile Har inte kört i trimmet än men det blir nog imorgon...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
GoA Opel
3 juni 2009 · 1 Inlägg

tja
har samma fel på min bil det är vectra kombi 2,0t 05 och den är inte trimmad den står nu på opel i örebro nu dom sejer att det är bypassventilen som är trasig  enligt datorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang