klimpan skrev:
dbjanoz skrev:
DJeXCute skrev:
Xenon som efftermontering är olagligt det står det på alla seriösa sider som säljer dom "Får ej framföras på almänväg" Brukar det stå. Men du får ha Xeone som helljus har jag för mig men inte som halvljus.
Jag har nu ställt frågan konkret på vägverket om det är möjligt att eftermontera Xeon belysning och få det godkänt engligt lag. Inväntar svar och återkommer med ett svar som går att lita på till 100% inga gissningar och spekulationer
gött rakar svar vill vi ha
Här kommer svaret från Vägverket
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Med anledning av Din fråga om xenon (HID) belysning på bilar får Vägverket meddela följande.
Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.
Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Med andra ord så är det
fullt lagligt att eftermontera Xenon strålastare på ditt fordon nytt som gammalt såvida du följer ovanstående text. Registrerings besiktning krävs