3261
Sök

Anledningen till att du inte får ha Xenon ljus.

S-klass =)
295 Inlägg
26 september 2008
#41
bazooka_ skrev:
Har åkt förbi polisen flera ggr här. Tillochmed åkt efter dom. Har angeleyes strålkastare med eftermonterat xenon i och blåaktiga dioder som positionsljus och nummerskyltsbelysning. Dom har nog inte tid med att stoppa alla som åker runt med EM xenon här. Det finns ju som sagt ganska många som har det häromkring.

de där me blåa dioder som positionsljus gillar dom inte.. Eller ja.. hade dom som parkerings på min merca.. Körde me bara dom på.. Lyste blått som attans å de gilla dom inte alls... smile

Liquisole: jao men vill juh ha minst 8000k :p eller högre smile Satt ljust å googlade å 12000k ser ruggit fint ut.. skulle nog passa på gammel s-klassen min...


1 785 Inlägg
26 september 2008
#42
DJeXCute skrev:
Smajly skrev:
DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den vanlige lampan man har. Med tanken på att lampan blir varmare så är det inte lagligt i sverige. Ringde och frågade polisen om varför. Fick samma svar där. Så om lampan blir varmare än orginal då skiter man i sökerheten och låter bilarna åka med sitt gammla ljus..

Skriv korrekt Topic också.. Xenon är ju inte olagligt.. Du får kanske lägga till EFTERMONTERADE

Xenon som efftermontering är olagligt det står det på alla seriösa sider som säljer dom "Får ej framföras på almänväg" Brukar det stå. Men du får ha Xeone som helljus har jag för mig men inte som halvljus.

Jag har nu ställt frågan konkret på vägverket om det är möjligt att eftermontera Xeon belysning och få det godkänt engligt lag. Inväntar svar och återkommer med ett svar som går att lita på till 100% inga gissningar och spekulationer
Senast redigerat av dbjanoz (26 september 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 600 Inlägg
26 september 2008
#43
dbjanoz skrev:
DJeXCute skrev:
Smajly skrev:

Skriv korrekt Topic också.. Xenon är ju inte olagligt.. Du får kanske lägga till EFTERMONTERADE

Xenon som efftermontering är olagligt det står det på alla seriösa sider som säljer dom "Får ej framföras på almänväg" Brukar det stå. Men du får ha Xeone som helljus har jag för mig men inte som halvljus.

Jag har nu ställt frågan konkret på vägverket om det är möjligt att eftermontera Xeon belysning och få det godkänt engligt lag. Inväntar svar och återkommer med ett svar som går att lita på till 100% inga gissningar och spekulationer

gött rakar svar vill vi ha smile

gör som jag kör gubba racer=)

1 785 Inlägg
9 oktober 2008
#44
klimpan skrev:
dbjanoz skrev:
DJeXCute skrev:
Xenon som efftermontering är olagligt det står det på alla seriösa sider som säljer dom "Får ej framföras på almänväg" Brukar det stå. Men du får ha Xeone som helljus har jag för mig men inte som halvljus.

Jag har nu ställt frågan konkret på vägverket om det är möjligt att eftermontera Xeon belysning och få det godkänt engligt lag. Inväntar svar och återkommer med ett svar som går att lita på till 100% inga gissningar och spekulationer

gött rakar svar vill vi ha smile

Här kommer svaret från Vägverket

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med anledning av Din fråga om xenon (HID) belysning på bilar får Vägverket meddela följande.

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med andra ord så är det fullt lagligt att eftermontera Xenon strålastare på ditt fordon nytt som gammalt såvida du följer ovanstående text. Registrerings besiktning krävs

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

141 Inlägg
9 oktober 2008
#45
dbjanoz  skrev:
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

Fan va gött! Men vad innebär detta i svenska ord? Räcker det inte med reglaget man kan höja och sänka lamporna inne i bilen då eller? Ska lamporna känna av vid last att dem ska riktas mer nedåt eller är det nåot annat?

1 785 Inlägg
9 oktober 2008
#46
Boren skrev:
dbjanoz  skrev:
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

Fan va gött! Men vad innebär detta i svenska ord? Räcker det inte med reglaget man kan höja och sänka lamporna inne i bilen då eller? Ska lamporna känna av vid last att dem ska riktas mer nedåt eller är det nåot annat?

Ja, det ska vara Automatiskt reglerade ej manuella nivåregleringar

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 oktober 2008
#47
Boren skrev:
dbjanoz  skrev:
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

Fan va gött! Men vad innebär detta i svenska ord? Räcker det inte med reglaget man kan höja och sänka lamporna inne i bilen då eller? Ska lamporna känna av vid last att dem ska riktas mer nedåt eller är det nåot annat?

Lyktorna ska vara godkända enligt gällande specifikationer.

Ljusbilden ska regleras automatiskt mha sensorer.

Det manuella reglaget för att höja/sänka ljuset *räcker inte*.

Bilen måste ha lyktspolare som följer gällande reglementen och direktiv.

Osv osv...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

53 Inlägg
11 oktober 2008
#48
Boren skrev:
dbjanoz  skrev:
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

Fan va gött! Men vad innebär detta i svenska ord? Räcker det inte med reglaget man kan höja och sänka lamporna inne i bilen då eller? Ska lamporna känna av vid last att dem ska riktas mer nedåt eller är det nåot annat?

De reglermotorer som sitter i originalutrustade xenonljus är ljusår mycket snabbare än de som sitter i vanliga bilar med reglage inne i bilen.
Och som tidigare skrivits, måste man ha sensorer i fram och bakvagn som känner av och reglerar ljuslängden automatiskt.
De em xenonkit som säljs är heller inte E-godkända, så chansen att kunna regbesiktiga med ett sådant kit är obefintlig även om man lyckas lösa nivåregleringen.

Själv är jag lagvidrig och kör sedan en tid tillbaka med 4300K xenon i min 9000 CSE. -Än så länge bara på halvljuset.
Har en perfekt ljusbild och ljuset exakt inställt, har för säkerhets skull även vridit ljuslängdreglaget i panelen på 1 för att så långt det går undvika att blända mötande.
Trots idogt åkande efter vägarna har jag inte mött en enda bil som blinkat med helljuset.

Tänker dock inte chansa vid besiktningen, då åker mina gamla H1:or i.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97


Sök