3213
Sök

Saab 9000 CSE ''styling'' tips.

21 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har nu tänkt att få Saaben lite mer stilren. Nu pratar vi inte om att styla, tjolar osv, utan mer något som ger bilen ett litet mer stilrent utseende.

Med denna tråden vill jag alltså ha lite tips om enkla och billiga knep som lyfter bilen litegrann.
Bilen är en Saab 9000 CSE 1998 ''Jubileum''.

Saker som jag tänkt göra för det yttre är att byta till vita blinkersglas, lite fräckare slutrör, stänkskärmarna åker även bort efter vintern. Kom gärna med tips om var sakerna ni rekomenderar kan köpas osv.

Langar lite bilder så ni ser vad ni har att arbeta med ;)

http://img221.imageshack.us/img221/5118/imgp5572sp1.jpg

http://img71.imageshack.us/img71/5931/imgp5574yi4.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/7815/klarforgaragetml0.jpg

http://img530.imageshack.us/img530/3717/klargforgarageruw2.jpg
Senast redigerat av Scrap (23 september 2008)


Eliminator
1 441 Inlägg
22 september 2008
#2
Lacka lister och handtag, ta bort torkarna på framljusen,regskylt utan EU logga,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 september 2008
#3
Du har en 9000 A50, det behövs ingen styling för f*n! smile Det du kan göra är att fixxa nät i grillen samt en turbologga i den samma

Rock'n Roll

21 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#4
Sokrates skrev:
Lacka lister och handtag, ta bort torkarna på framljusen,regskylt utan EU logga,,,

/Tommy.
Tack för ditt svar och din åsikt. Olyckligt nog så hammna torkarn lite fel just när bilden togs men är annars nere.

Tycker du jag ska lacka i silver? Yttre lister?

Byta skylt står på listan. Vad kostar en ny skylt? smile


21 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#5
TenZer skrev:
Du har en 9000 A50, det behövs ingen styling för f*n! smile Det du kan göra är att fixxa nät i grillen samt en turbologga i den samma
Hehe, tack så mycket smile

Nät står också på listan, har t.om det hemma. Ska bara försöka få tag på en grill jag kan tugga lite på, funderar även på att ta bort mitterna ''pinnen'' i grillen, där Saab är skrivet.


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
22 september 2008
#6
Nej för fan lacka inte listerna, den är så fin som den är. Till inredningen kan du skaffa träinlägg eller göra en alu-look på panelen om du är lagt åt det sportigare hållet. Utvändigt är den perfekt snudd på ett par superaero fälgar och vita blinkers som du själv sa.

MVH Rikard

Eliminator
1 441 Inlägg
22 september 2008
#7
Lacka samma färg som bilen (lister, handtag) så blir det lika fint som min 9-5:a -08.
En moderat sänkning (liten) ett par andra fälgar. Kladda inte med inredningen, den ser fin ut.
Gör allt med finess, det betalar sig i längden, blir för "pimpigt" annars.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

741 Inlägg
22 september 2008
#8
Sänkning, 17-19" fälgar, vita blinkers, svagt tonade rutor runt om, (Fast lite tveksam om tonade rutor passar så bra på en silvrig bil)

Där har du en klockren 9000, mer ska och behövs fan inte göras! dom blir sjukt heta då smile smile 9000 är ingen bil man ska dra dit några eftermarknadskjolar och skit!

Åh vill ha din ratt!
Senast redigerat av Joo (22 september 2008)

21 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#9
Joo skrev:
Sänkning, 17-19" fälgar, vita blinkers, svagt tonade rutor runt om, (Fast lite tveksam om tonade rutor passar så bra på en silvrig bil)

Där har du en klockren 9000, mer ska och behövs fan inte göras! dom blir sjukt heta då smile smile 9000 är ingen bil man ska dra dit några eftermarknadskjolar och skit!

Åh vill ha din ratt!
Tack för era åsiker.
Håller med när ni säger att hon är ganska så fin idag, är även ditaljer jag är ute efter. Att byta panel är snäppet overkill för mig, och trä är absolut inte min smak. Nej, panelen får förblid den samma, men tack för din åsik.

Att byta fäljar vill jag gärna, men min tunna gymnasie budget är inget jag vill skryta med, fälgar bli alltså väldigt dyrt för mig.

Ska prova lacka om lister + handtag i datorn för att se om det faller mig i smaken, alt om någon har lust att länka till en silvrig 9000 med silvriga handtag + lister. smile

Sänka vill jag också göra, om det inte vore så att jag bor på landet, många vägar här är grus och min framspoil har redan fått tugga grus.

Byta däck vore dock intressant, de som är på nu känns la sådär. Men kan inte ha för tunna heller.

Toning vet jag inte riktigt hur detta skulle passa, men mina erfarenheter om bilstyling är fortfarande väldigt få och vet därför inte riktigt vad som kan kombineras bra.
Men vill inte heller ha så väldigt aggresiv look, men en tunn toning ska jag tänka på smile

Joo: Jo, gillar ratten jag med wink

Ska försöka få lite insperation från olika gallerier är på Garaget.

Tack för allas åsikter! smile
Senast redigerat av Scrap (22 september 2008)


21 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#10
Nu har jag sammlat ihop lite billiga varor. Vad har ni för åsikter om dessa?

http://tillbilen.com/?artnr=DUMP5&cat_id=101 Har hört att billiga dumpar är skit. Någon som kan berätta vad som är sämmre med dessa? Bilen ska ju inte råtrimmas precis, bara vara lite förkyld wink

Även tittat på denna: http://tillbilen.com/?artnr=DUMP1&cat_id=101 Vad för skillnad mellan den och den billigare varianten? Högre ljud från denna?

http://tillbilen.com/?artnr=004LJUDD_KL&cat_id=91
Blinkers fixar sig i veckan tror jag.
Senast redigerat av Scrap (23 september 2008)


337 Inlägg
23 september 2008
#11
köp inte dump, å absolut inte den!! du behöver inte byta dump för att få den å nysa, räcker med ett öppet filter, dessutom: öppen dump+SAAB= NEJ!!! Annars kan jag tipsa om en lätt sänkning å superaerofälgar big_smile mumma de smile klockren bil annars smile

3 liters diesel, mumma!

21 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#12
Rwd skrev:
köp inte dump, å absolut inte den!! du behöver inte byta dump för att få den å nysa, räcker med ett öppet filter, dessutom: öppen dump+SAAB= NEJ!!! Annars kan jag tipsa om en lätt sänkning å superaerofälgar big_smile mumma de smile klockren bil annars smile
Ingen dump säger du, varför inte? Varför inte den?

Vad gör en dålig dump till en dålig dump..?

Känns som många inte rekomenderar de billig för att de just är billiga. Finns det någon här ute som har testat någon billig dump? Några reflektioner?

Edit: Har nu sökt så det står härliga till och sett att många säger att man uppnår ''psst'' ljudet lätt igenom att bara byta till öppet luftfilter på 9000. Provar nog detta till att börja med då det blir billigare smile
Senast redigerat av Scrap (23 september 2008)


332 Inlägg
23 september 2008
#13
Sänkning, 18" fälgar, xenonljus, grillnät, vita blinkers, diodlampor, lacka lister & lacka "reflexrampen" mellan bakljusen. Då har du en klockren saab 9000 i mitt tycke smile


21 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#14
foborg skrev:
Sänkning, 18" fälgar, xenonljus, grillnät, vita blinkers, diodlampor, lacka lister & lacka "reflexrampen" mellan bakljusen. Då har du en klockren saab 9000 i mitt tycke smile
Xenonljus har jag funderingar på, dock har jag en kompis som har problem med stryenheten tror jag det var.. Dock har han en 9-5..

Vad kan det tänkas gå på för att montera xenon?


332 Inlägg
23 september 2008
#15
Runt 500kr kostar det att köpa xenon från usa har ja hört, och ca 1000kr att köpa från xenonkungen. 1års garanti på båda o relativt lätt att montera. Kan du montera extraljus kan du lätt montera xenon smile


124 Inlägg
24 september 2008
#16
Jag öppnade originaldumpen på min förra 9000. Funkar hur bra som helst på T5 om du vill ha dumpljud.

Quattro User
260 Inlägg
24 september 2008
#17
Behåll stänklapparna på, annars kommer din fina nerlackning inte hålla länge.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

337 Inlägg
24 september 2008
#18
Scrap skrev:
Rwd skrev:
köp inte dump, å absolut inte den!! du behöver inte byta dump för att få den å nysa, räcker med ett öppet filter, dessutom: öppen dump+SAAB= NEJ!!! Annars kan jag tipsa om en lätt sänkning å superaerofälgar big_smile mumma de smile klockren bil annars smile
Ingen dump säger du, varför inte? Varför inte den?

Vad gör en dålig dump till en dålig dump..?

Känns som många inte rekomenderar de billig för att de just är billiga. Finns det någon här ute som har testat någon billig dump? Några reflektioner?

Edit: Har nu sökt så det står härliga till och sett att många säger att man uppnår ''psst'' ljudet lätt igenom att bara byta till öppet luftfilter på 9000. Provar nog detta till att börja med då det blir billigare smile
ja, köper du ett öppet luftfilter så kommer du bli gött överraskad kan ja säga smile

3 liters diesel, mumma!

25 Inlägg
24 september 2008
#19
En lätt toning skulle nog sitta fint som sagt, ett par superaero, nätgrill, xenon och sen självklart ska du ha öppen dump på han! big_smile Låter ju hur fint som helst! Kör med en Forge dump och ett öppet luftfilter ifrån JR på min, låter riktigt härligt, tycker jag smile


21 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#20
Tack för alla svar. smile

Fälgar är som sagt ett senare moment, då jag har liten budget just nu.

''Öppna orginaldumpen''. Hur menar du då?

Får hjälp av en kompis med toning i PS, ska se hur det blir. Gillar jag det monterar jag det, även lackera listerna + handtagen. smile



Sök