pimpad740 skrev:
jonesono skrev:
pimpad740 skrev:
+ att dagens ungdommar måste sluta vara så jävliga mot varandra. nä strängare straff i skolan och i hemmet skulle göra att mobbing osv upphörde. för det är inte många som vill ta konsikvenserna när de väl gäller.
Förklara gärna hur strängare straff i skolan (och i hemmet?!?) får människor att bli mindre "förstörda" och där igenom begå dylika handlingar.
Det här vill jag verkligen höra...
"Den som själv slår har ofta själv blivit slagen" - värt att tänka på.
inge våld altså får de tror ja inte på att de funkar. mensom de är nu så får man varning på varning på varning osv. stäng av mobbare från skolan redan vid första varningen stäng av dom än ternim och låt dom gå om de året. stäng av dom från ungdomsgårdag/fotbolls träningen osv. och ta mer hand om den utsatte ist för att se genom fingrarna att"jaja de blir nog bra sen effter ett tag" mobbing å trakaserier får inte förekomma. frys "mobbarna" från allt. låt dom sitta hema å inte göra ett skit. inge tv,dator, kompisar mm. föräldrar bryr sig inte i regel längre dom acepterar näst intill allt. nä straffa dom som utsätter barn och ungdommar för psykisk misshandel.
Okej, den klassiska "vi skall inte dalta med mobbare"-varianten. Men säg mig, vad löser detta?
Tror du att "utfrysning" av mobbarna (som är de som mår riktigt dåligt i grund och botten) resulterar i att de helt sonika slutar pga att de skulle känna att "mobbing och trakasserier får inte förekomma och jag bör inte göra detta av den anledningen"? Det funkar inte riktigt så... Att "frysa ut" någon som psykiskt redan känner sig utfryst resulterar snarare i så kallad "back-fire" snarare än att det löser det egentliga problemet.
Tänk på att de som mobbas mådde bra innan mobbingen uppstod. Mobbaren mår aldrig bra, varken innan han/hon mobbar eller efter (oavsett vad någon annan tutat i dig). Är du en gång "stämplad" mobbare, tror du att det är en lätt process att gå ur det?
föräldrar bryr sig inte i regel längre dom acepterar näst intill allt. nä straffa dom som utsätter barn och ungdommar för psykisk misshandel.Här har du dock hittat en poäng! Föräldrarna har oerhört stor del i detta och de bör absolut straffas om de själva utsätter någon för misshandel (psykisk såväl som fysisk). Problemet är att de som slår sina barn inte sällan har en rejält dålig bakgrund (missbruk av olika slag, misär, ekonomiskt sett utslagna osv) och dessa är riktigt svåra fall att "omvandla". Att då t.ex ta ifrån föräldrarna deras barn resulterar inte alltid i att barnet mår vidare bra när det växer upp - en möjlig grund på tidig nivå för att själv utsätta andra för mobbing etc.
Många föräldrar saknar idag förmågan att uppfostra sina barn till att visa respekt och hänsyn mot varandra samt att disciplinera dem, vilket en stor del av poängen hänger på. Likaså premieras mobbare på olika sätt i medier (Internet hjälper till här som redan nämnts) vilket kan ge "mer vatten på kvarn" till dem som redan är igång med vad de gör.
Jag skulle önska att det gick att ta ett slags körkort för att få ha barn, men det funkar ju inte riktigt så...