3816
Sök

Vill ha mera effekt ur min chippade volvo 850 t5

19 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
jag har presis blivit ägare till en volvo 850 t5 94. som är bsr steg 1 chippad och har 290hk och 430nm enligt bsr. och jag har ett år kvar till körkort och ska börja bygga på bilen nu. och jag undrar vad jag ska göra med motorn för att börja plocka ut mer effekt? annat system?,annat grenrör? spridare? annan turbo? är inte helt nybörjare men nästan när det gäller hårtorkar!


Söker Seriösa svar!!!
tack för alla svar! //Cewe2:)


Random Hero
4 047 Inlägg
23 september 2008
#2
glt kam är ju populärt, större turbo e kul smile

Dog food lid. Backwards

plattsättare!
804 Inlägg
23 september 2008
#3
såg du hade automat det första du ska göra är att skaffa en extrakylare till lådan om du ska göra något motoriskt mer

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
#4
Sen bör lådan förstärkas och oljetrycket i lådan höjas om du ska trimma mera.

Walldén på Nordic R fick ge strax över 20 lakan har jag för mig för att få sin låda renoverad/förstärkt/uppställt tryck - till en V70R -00.

Sen är det bara att trimma på! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

19 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#5
men kommer jag verkligen upp i sån värme när det gäller automaten?


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
#6
Ja, utan vidare.

Oljan blir varm, blir tunn pga värmen och smörjer inte bra, d.v.s lagerras.
Sen är grejerna inte gjorda för mer än kanske 300hk. Visst kan du klara mer än så, om du kör riktigt snällt.
Dessutom hinner den inte pumpa runt nog med olja, när man trimmar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

plattsättare!
804 Inlägg
23 september 2008
#7
Cewe2 skrev:
men kommer jag verkligen upp i sån värme när det gäller automaten?

det beror på hur ofta du vill byta automatlåda inte särskilt skoj precis och även dyrt

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

19 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#8
okej. är billigare för mig att byta bil till en manuell och börja bygga på den istället?


1 024 Inlägg
23 september 2008
#9
steg 3, nya vevar sen kan du leka ganska mycket ; )


plattsättare!
804 Inlägg
23 september 2008
#10
Cewe2 skrev:
okej. är billigare för mig att byta bil till en manuell och börja bygga på den istället?

jag skulle bygga på en manuell utan tvekan

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
#11
Cewe2 skrev:
okej. är billigare för mig att byta bil till en manuell och börja bygga på den istället?

Du kan alltid byta från automatlåda till manuell.

En på TPC begär 7000kr för en manuell låda & allt som behövs till, t.ex spakställ, kopplingspedal, m.m.
Lådan är till en -98 S70 T5 så du får nog bygga om hastighetsmätardriften också, då de nya lådorna inte har uttag till hastighetsmätaren, det kommer från ABS-en istället.

Om det blir för krångligt är det nog lättare att köpa en manuellväxlad bil ja. smile
Senast redigerat av TurbOla (23 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

19 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#12
okej då låter det som ett alternativ. tackar för svaren!


133 Inlägg
23 september 2008
#13
om du byter låda kan du behöva box lr klippa nån kabel har jag hört, annars kan du inte varva mer än 6000. är inte helt säker men har hört de iaf, kolla på TPC lr NordicR säker nån som vet där.



Sök