3115
Sök

Renovera samt passa på att trimma en cheva 350 TIPS MOTTAGES GÄRNA

5 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
Hej alla

Nu e det ju så att jag ska renovera min cheva 350 motor som jag ska ha i en Silverado pickis.
Jag är långt ifrån bekant med dessa motorer så jag undrar nu om det är nån som vill tipsa vad jag ska göra samtvad jag kan hitta på för lite bond trimm såsom kamm, toppar, insug, det är väl dom grejerna som jag tänkte manipulera lite, jag har inte tänkt att lägga ner en förmögenhet på detta men typ 5-8000kr eller liknande.
Så kom gärna med konkreta tips på grejer  o gärna länkar till dem, gärna i usa eller beggagnat anonnser...smile

8 883 Inlägg
24 september 2008
#2
Börja med att köpa en bok om Chevas motorer, finns en uppsjö av bra böcker dock på Engelska.
Hansen Racing är ett säkert kort för reservdelar m.m finns säkert flera.
Med en budget på 5-8000kr så kommer man tyvärr inte så långt men är givetvis en bra början.
Kammar,insug,förgasare m.m år ju inte direkt billiga saker.
http://www.hansen-racing.com/
Senast redigerat av Hamilton (24 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

198 Inlägg
24 september 2008
#3
Bra headers och sedan är pengarna slut, nästan. wink

1332 - Överjävlig

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#4
Svaret blir då alltså: Det är inte billigt att trimma en cheva 350. smile

Kostar att ligga på topp, som farsan brukar säga. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

819 Inlägg
24 september 2008
#5
vad jag har hört kostar det inga stora summor för att plocka ut lite hk ur en cheva 350? :S

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

4 682 Inlägg
24 september 2008
#6
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.
EDIT: läste felm tyckte de stod "trimma en cheva 350 tpi" , alltså blir de att köpa ny förgasare å då blir de mindre pengar över för annat trimm.
Senast redigerat av Moparboy440 (24 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#7
Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Då tycker jag att du ska lägga upp en länk åt honom. smile
Och så att vi andra också får se att det är som du säger.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 682 Inlägg
24 september 2008
#8
TurbOla skrev:
Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Då tycker jag att du ska lägga upp en länk åt honom. smile
Och så att vi andra också får se att det är som du säger.

har ingen länk,men kittet säljs av antti kivinummi racing. han har ingen hemsida men om ni e intresserade så kan ja scanna in en bild på en annons i som han hade i v8:a magazine.

8 883 Inlägg
24 september 2008
#9
Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Har mycket svårt att tro det du skriver med tanke på att en 600 CFM förgasare kostar från 3000kr bara den, men är det begagnade delar så kan man mycket väl hitta till dom priserna.

Men det är onekerligen billigare att trimma gamla V8or än nyare motorer.
Man får en 502 med +600hk för ca 95 000 och då pratar vi fabriks ny motor.

Fotograf på tierpidag.se

4 682 Inlägg
24 september 2008
#10
Hamilton skrev:
Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Har mycket svårt att tro det du skriver med tanke på att en 600 CFM förgasare kostar från 3000kr bara den, men är det begagnade delar så kan man mycket väl hitta till dom priserna.

Men det är onekerligen billigare att trimma gamla V8or än nyare motorer.
Man får en 502 med +600hk för ca 95 000 och då pratar vi fabriks ny motor.

i paketet ingick INTE förgasare+ insug, utan bara övre delen av motorn(toppar,kamm,stötstänger,ventilfjädrar,lyftare,ventilkåpor, vipparmar,kammdrev och packningar )
EDIT: hittade telefonnummret till antti kivinummis speedshop : 0400-621057(ligger i finland så de blir +358)
Senast redigerat av Moparboy440 (24 september 2008)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 september 2008
#11
Alltså, det är inte dyrt, eller svårt alls att trimma en smallblock om man vet vad man pratar om. För 20 - 25k kan man komma upp i runt 600hk om man har t.ex toppar liggandes redan.


Om du ska ta ut effekt, så kommer toppar/insug/kam att punga mest, pga om man ska ha effekt och mindre vikt så måste man köpa aluminium. Dom flesta alu topparna ligger runt 30k här i sverige, insug ligger vid 20k, men i USA kostar dom inte ens hälften. Det gäller att handla smart.. Dock så vänd dig föfan inte till Hansen, dom är så otroligt sjukt idiotiska så det går inte dit en till.

Ta kontakt med någon som kan V8'or och vet vars man kan få tag i sakerna från staterna. Då kan du spara uppåt 20k.
Senast redigerat av Siarnaq (24 september 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

956 Inlägg
24 september 2008
#12
Ska du ha packningar och dyl för dom pengarna, isåfall blir det inte mycket till trimm.
Jag skulle ha gjort lite småsaker, bytta till elfläkt, elvattenpump, skvalpplåt i tråget.
Sen toppa det med headers och större avgas, beg edelbrock rpm insug och annan förgasare till det.
Får du utt några till hästar och har du tur ligger soppaförbrukningen kvar där den är nu.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

811 Inlägg
24 september 2008
#13
släng i en 455 rocket istället

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 september 2008
#14
rough_boy skrev:
släng i en 455 rocket istället

Väger ju bly.

Hellre en Buick 455, med alu toppar så väger den lika mycket som en Cheva 350.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

5 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#15
Headers har jag redan, och 5-8k är för grejerna tänkte jag utan packningarna så att säga...

länka gärna till mer tips o info o jag tackar alla såhär långt för tipsen....

Ps. Och är dedt nån som har eller vet nån som har grejjer till salu här såsäg gärna till.
Nu vet jag ju att detfinns en köp o säljh avd, men jag menar om det är nån som läser o kommer på typ: fan jag har ju en kamm liggandes, hmm g kan nog släppa den... hehehe
Senast redigerat av badboysftp (24 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#16
alseryd skrev:
Bara renovering kostar mer än 5-8000 tusen!
Du måste prioritera! Först renovering och sedan trim!
Mvh Eva.

Håller med där.
Annars har man typ kastat pengarna i sjön när det sen rasar. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 september 2008
#17
badboysftp skrev:
Headers har jag redan, och 5-8k är för grejerna tänkte jag utan packningarna så att säga...

länka gärna till mer tips o info o jag tackar alla såhär långt för tipsen....

http://www.sfxperformance.com/parts/PRP52030.htm + 800cfm förgasare + MSD Tändningssystem. Blir runt 8k om man hittar rätt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

5 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#18
TurbOla skrev:
alseryd skrev:
Bara renovering kostar mer än 5-8000 tusen!
Du måste prioritera! Först renovering och sedan trim!
Mvh Eva.

Håller med där.
Annars har man typ kastat pengarna i sjön när det sen rasar. smile

Mjo, men jag menar alltså att passa på medans motorfan e isär liksom, vill inte renovera o sen komma på att den går ju bra ju, nu lyfter vi ur den igen o trimmar den, jag kanske var otydlig men jag söker trimm för 5-8k....

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#19
badboysftp skrev:
TurbOla skrev:
alseryd skrev:
Bara renovering kostar mer än 5-8000 tusen!
Du måste prioritera! Först renovering och sedan trim!
Mvh Eva.

Håller med där.
Annars har man typ kastat pengarna i sjön när det sen rasar. smile

Mjo, men jag menar alltså att passa på medans motorfan e isär liksom, vill inte renovera o sen komma på att den går ju bra ju, nu lyfter vi ur den igen o trimmar den, jag kanske var otydlig men jag söker trimm för 5-8k....

Eller så ser du till att du har pengar till både renovering och trim så gör du allt på en gång. wink

Annars får du lyfta ur motorn senare pga att allting där inne har gått runt som jag efter en helkväll på krogen. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

956 Inlägg
24 september 2008
#20
Här skulle jag leta delar http://www.nitroz.se/

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas


Sök