3499
Sök

Har hittat ett underbart radhus men behöver råd! (bolånekrisen bl.a.)

Mest i vägen.
205 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Hej på er!

Eftersom jag själv inte är så insatt i finansvärlden med allt man bör/måste tänka på så tänkte jag rådfråga er. Jag har hittat ett radhus som jag verkligen har fastnat för! Det är totalrenoverat och är perfekt i storlek för oss (3 rum, 70 kvm), läget är också bra då det är nära till jobb och liknande. Men då tidningarna öser ut skrämselpropaganda om att räntorna kommer att stiga, vänta med att köpa hus osv osv så blir jag såklart fundersam, här är då mina funderingar:
1. Är det värt att köpa hus nu? Borde man vänta? (tråkigt i såfall!)
2. Jag funderar på om det inte får motsatt effekt, dvs att folk har blivit så skrämda till att låta bli och köpa att man kan få loss radhuset billigare?
3. Har ju en lägenhet nu och en väns föräldrar sa att jag absolut inte borde sälja pga marknadens svala intresse men då borde ju även radhuset bli billigare, tar de då inte ut varandra? om ni förstår vad jag menar?
4. Lånet landar på ca 1,1 miljon allt som allt. Totalkostnad = 3500-4000 pers/mån. (inkl drift!)

Jag vill gärna ha råd från personer som VET vad de pratar om och inte av någon fjunig pubbekille som aldrig läser något annat än Slitz. hmm

Tack för all hjälp!
Mvh
Therese

Herr
285 Inlägg
25 september 2008
ang. 4, vad tror du att du får för ränta egentligen?
driftkostnaden, vad räknar du in där?

blacken
25 september 2008
Oavsett vad ni har kommit fram till vad totalkostnaden är, så slå på ett "par" tusenlappar på den..

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
TessGTI skrev:
Hej på er!

Eftersom jag själv inte är så insatt i finansvärlden med allt man bör/måste tänka på så tänkte jag rådfråga er. Jag har hittat ett radhus som jag verkligen har fastnat för! Det är totalrenoverat och är perfekt i storlek för oss (3 rum, 70 kvm), läget är också bra då det är nära till jobb och liknande. Men då tidningarna öser ut skrämselpropaganda om att räntorna kommer att stiga, vänta med att köpa hus osv osv så blir jag såklart fundersam, här är då mina funderingar:
2. Jag funderar på om det inte får motsatt effekt, dvs att folk har blivit så skrämda till att låta bli och köpa att man kan få loss radhuset billigare?
3. Har ju en lägenhet nu och en väns föräldrar sa att jag absolut inte borde sälja pga marknadens svala intresse men då borde ju även radhuset bli billigare, tar de då inte ut varandra? om ni förstår vad jag menar?
4. Lånet landar på ca 1,1 miljon allt som allt. Totalkostnad = 3500-4000 pers/mån. (inkl drift!)

Jag vill gärna ha råd från personer som VET vad de pratar om och inte av någon fjunig pubbekille som aldrig läser något annat än Slitz. hmm

Tack för all hjälp!
Mvh
Therese

Jag tycker du ska först och främst gå och prata med din bank, de har nog bäst koll på läget om någon.

Men angående räntorna, så har ju marknaden i USA kraschat totalt, och bank efter bank går i konkurs, och det enda som räddar dom är försäkringsbolagen, som inte heller klarar av hur mycket som helst.
Och nu är det amerikanska staten som går in och hjälper upp dom, senaste jag hörde var att dom skulle köpa upp lån för över 1 biljard dollar (1000 miljoner dollar).

Detta påverkar börserna här i Europa, och för inte så länge sedan, några veckor sen, kom den största smällen på Stockholmsbörsen som noterats på en dag, närmare 8% föll börsen.

Jag skulle också vilja handla men man får räkna med att räntorna kommer att stiga ytterligare, även om man har lovat sänka REPO-räntan till våren med ett par procent, men just nu stiger bara inflationen, märks även på jobbmarknaden då fler och fler får gå, och färre jobb finns tillgängliga.
Dessutom är lägenheter mycket mer eftertraktade än radhus, så du förlorar nog inte på att vänta ett tag till och se hur marknaden faller.

Det är bara min åsikt!

MVH

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Herr
285 Inlägg
25 september 2008
http://www.finansportalen.se/borantor.htm Bolåneräntor.
Hur räknade ni kostnaden. Minst 66000 i räntekostnader (räknat på 6%) +ev.amortering + drift.

Mest i vägen.
205 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
1. Har gjort en bolånekalkyl tillsammans med banken, ska kolla upp vad det var för ränta de hade satt. (gjordes igår) Men under tiden kanske ni kan ge mig råd ang. mina övriga frågor.
2. Driften är el, sop, vatten, föreningsavgift m.m. 21000 kr/år =1800 mån = 900mån/pers

174 Inlägg
25 september 2008
Jag håller precis på att sälja min bostadsrätt (tre, 76kvm) för att inom kort köpa en etta istället.
Har gått igenom det där med om man ska sälja i nuläget eller ej med både bank och mäklare.

Nu sägs det ju att räntan ska sjunka för att till slut hamna neråt 3%.
Det är väl än så länge bara spekulationer men tyvärr är det ju sådana man får gå på.
Självklart är det i nuläget, med den höga räntan, en relativt dålig affär att sälja men precis som du säger så borde husköpet balansera upp det hela.
Jag tror faktiskt att det går jämnt i slutändan vare sig du säljer-köper nu eller säljer-köper senare, vare sig räntan går upp eller ner.
Som en effekt av eventuella ränteändringar får du ju antingen ett högre inköpspris men lägre månadskostnad (låg ränta) eller lägre inköpspris och högre månadskostnad (hög ränta).

Det är nog bättre att helt enkelt räkna på själva kostnaden för huset, lägg till en säkerhetsmarginal på ett par tusen uppåt per månad, anser ni att ni klarar av denna kostnad så är det bara att slå till. big_smile

Herr
285 Inlägg
25 september 2008
Det är aldrig fel att ÄGA sitt boende och marken man bor på.
Är husets värde på sin topp idag?
Finns det möjlighet till värdeförhöjande åtgärder? (installera kamin el dyl.)
Varför säljs huset? (Byggplaner i området som stör utsikt el likn)

Dessa frågor behöver du inte svara på "offentligt" i forumet utan mer som tankeställare till er.

Mest i vägen.
205 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Tack för all snabba svar! Dom är verkligen guld värda!! Kom gärna med fler åsikter då jag behöver all hjälp jag kan få smile Har bra marginaler uppåt så det är inte där skon klämmer men jag vill ändå inte göra en förlust affär. "problemet" är att just den här storleken är väldigt ovanlig i det här området (ca 2 kommer upp per år) och de är inte så jätte eftertraktade så om jag avvaktar kanske jag behöver vänta, i extrema fall, ett år till. (och då vet jag inte i vilket skick den kommer att vara)

Usch vad svårt det här är.

Herr
285 Inlägg
25 september 2008
Ibland får man gå på känsla, något man bör tänka på är LÄGET, det går inte att ändra på.
Färg och likna går ju ändra väldigt enkelt.
Om det är RÄTT hus så slå till.

född blåvit
624 Inlägg
25 september 2008
Räntorna är väl inte den stora tankeställaren i dagsläget ärligt talat, om man inte lånar  en 2 miljoner eller uppåt, där känns procenterna lite mer.
Vad som istället är mer aktuellt är den brutalt hastiga avmattningen bostadsmarknaden just nu genomgår. Och pga svenska mediers mardrömsvisioner varenda jädra vecka, så vågar allt färre köpa. Detta leder till att priserna rasar/t.

Så fundera lite på hur det känns ifall erat radhus för 1.1 har ett marknadsvärde på 700.000 om 2 år, ett fullt troligt scenario.

För som sagt, ska man "bara" låna någon miljon så känns ju inte kostnaden särskilt mycket ändå ifall räntan ökar ett par procent (i värsta fall såklart).
Senast redigerat av dabby (25 september 2008)

1 297 Inlägg
25 september 2008
Jag har precis köpt hus. Den ända chansen jag ser att du ska gå back på köpet är om du säljer det inom 2 år! Priserna kommer förmodligen gå ner men sedan vända efter 2 år.

Är det rätt hus för dig och du känner att du kan bo där i minst 2-3år så ser jag absolut ingen anledning att du inte ska slå till! Det gäller dock att du har råd och bo där även om räntan går upp.

643 Inlägg
25 september 2008
TurbOla skrev:
TessGTI skrev:
Hej på er!

Tack för all hjälp!
Mvh
Therese

Jag tycker du ska först och främst gå och prata med din bank, de har nog bäst koll på läget om någon.

Men angående räntorna, så har ju marknaden i USA kraschat totalt, och bank efter bank går i konkurs, och det enda som räddar dom är försäkringsbolagen, som inte heller klarar av hur mycket som helst.
Och nu är det amerikanska staten som går in och hjälper upp dom, senaste jag hörde var att dom skulle köpa upp lån för över 1 biljard dollar (1000 miljoner dollar).

Detta påverkar börserna här i Europa, och för inte så länge sedan, några veckor sen, kom den största smällen på Stockholmsbörsen som noterats på en dag, närmare 8% föll börsen.

Jag skulle också vilja handla men man får räkna med att räntorna kommer att stiga ytterligare, även om man har lovat sänka REPO-räntan till våren med ett par procent, men just nu stiger bara inflationen, märks även på jobbmarknaden då fler och fler får gå, och färre jobb finns tillgängliga.
Dessutom är lägenheter mycket mer eftertraktade än radhus, så du förlorar nog inte på att vänta ett tag till och se hur marknaden faller.

Det är bara min åsikt!

MVH

1000 miljoner tror jag snarare är 1 MILJARD. däremot 1000 miljarder är 1 biljon. ganska mkt mer smile

174 Inlägg
25 september 2008
Ett råd till som jag kan ge, som jag tycker känns väldigt vettigt:

Köp huset för att du ska bo där, alltså, bli inte girig och tänk för mycket på pengarna.
Självklart är ekonomin viktig men vet man att man har god marginal så tycker jag man ska koppla bort dom där tankarna.
Handlar man i spekulation så kan man vrida och vända på det, handlar man för att få en bostad man ska trivas i en längre tid framöver så tycker jag man ska gå på känslan för just hur boendet passar en själv och tänka på att man kanske bör ta den chansen man har.

Thorssa
25 september 2008
Knäckfrågan i ditt fall är hur länge du ska bo i huset. Ska du bo mer än bara något år så är troligen inte värdeminskning ett problem.

44 Inlägg
25 september 2008
I motsats till vad någon skrev att det skulle jämna ut sig läste jag någonstans att huspriserna gått upp 2% och lägenhetspriserna gått ner 4% (Skall försöka leta rätt på källan).

Jag håller på med samma sak nu, har en lägenhet som mäklarn tror blir svår att sälja till det pris jag vill/behöver och kollar på ett radhus på ett ställe där det bara blir dyrare och dyrara ju längre man väntar.

It's better to be dead and cool than alive and uncool!

Mest i vägen.
205 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Tanken är att det ska bli ett boende för ett bra tag framöver (dvs det finns ingen tanke på att flytta ifrån det) och huset ligger i ett område som är förhållandevis billigt om man jamför övriga boende här omkring, däremot så har priserna även på dessa hus börjat gå upp eftersom trycket har varit stort ("stockholmssyndromet", alla vill ha ett boende men många får det svårt eftersom det handlar om så mycket pengar)

Jag är rädd att om jag avvaktar, och hoppas på nästa hus, att detta då bara ska vara okej. Att jag kommer ångra att jag inte satsade. hmm

åhh.. det är svårt att bli vuxen.. smile

Tack alla ni som hjälper mig, kan inte poängtera nog hur mycket det betyder.

Mest i vägen.
205 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Shit_break skrev:
I motsats till vad någon skrev att det skulle jämna ut sig läste jag någonstans att huspriserna gått upp 2% och lägenhetspriserna gått ner 4% (Skall försöka leta rätt på källan).

Jag håller på med samma sak nu, har en lägenhet som mäklarn tror blir svår att sälja till det pris jag vill/behöver och kollar på ett radhus på ett ställe där det bara blir dyrare och dyrara ju längre man väntar.

Haha, tänk om vi kikar på samma radhus..?! tongue

Thorssa
25 september 2008
TessGTI skrev:
Tanken är att det ska bli ett boende för ett bra tag framöver (dvs det finns ingen tanke på att flytta ifrån det) och huset ligger i ett område som är förhållandevis billigt om man jamför övriga boende här omkring, däremot så har priserna även på dessa hus börjat gå upp eftersom trycket har varit stort ("stockholmssyndromet", alla vill ha ett boende men många får det svårt eftersom det handlar om så mycket pengar)

Jag är rädd att om jag avvaktar, och hoppas på nästa hus, att detta då bara ska vara okej. Att jag kommer ångra att jag inte satsade. hmm

åhh.. det är svårt att bli vuxen.. smile

Tack alla ni som hjälper mig, kan inte poängtera nog hur mycket det betyder.

Isåfall är det bara att handla. Jag har hört samma tendenser som nämndes ovanför av kollegor i Stockholm, att lägenheterna sjunker i pris och villor ökar svagt.

44 Inlägg
25 september 2008
TessGTI skrev:
Shit_break skrev:

Haha, tänk om vi kikar på samma radhus..?! tongue

yikes Jag kollar strax söder om stan, du då?
Senast redigerat av Shit_break (25 september 2008)

It's better to be dead and cool than alive and uncool!

Sök