TessGTI skrev:
Hej på er!
Eftersom jag själv inte är så insatt i finansvärlden med allt man bör/måste tänka på så tänkte jag rådfråga er. Jag har hittat ett radhus som jag verkligen har fastnat för! Det är totalrenoverat och är perfekt i storlek för oss (3 rum, 70 kvm), läget är också bra då det är nära till jobb och liknande. Men då tidningarna öser ut skrämselpropaganda om att räntorna kommer att stiga, vänta med att köpa hus osv osv så blir jag såklart fundersam, här är då mina funderingar:
1. Är det värt att köpa hus nu? Borde man vänta? (tråkigt i såfall!)
2. Jag funderar på om det inte får motsatt effekt, dvs att folk har blivit så skrämda till att låta bli och köpa att man kan få loss radhuset billigare?
3. Har ju en lägenhet nu och en väns föräldrar sa att jag absolut inte borde sälja pga marknadens svala intresse men då borde ju även radhuset bli billigare, tar de då inte ut varandra? om ni förstår vad jag menar?
4. Lånet landar på ca 1,1 miljon allt som allt. Totalkostnad = 3500-4000 pers/mån. (inkl drift!)
Jag vill gärna ha råd från personer som VET vad de pratar om och inte av någon fjunig pubbekille som aldrig läser något annat än Slitz.
Tack för all hjälp!
Mvh
Therese
Jag tycker du ska först och främst gå och prata med din bank, de har nog bäst koll på läget om någon.
Men angående räntorna, så har ju marknaden i USA kraschat totalt, och bank efter bank går i konkurs, och det enda som räddar dom är försäkringsbolagen, som inte heller klarar av hur mycket som helst.
Och nu är det amerikanska staten som går in och hjälper upp dom, senaste jag hörde var att dom skulle köpa upp lån för över 1 biljard dollar (1000 miljoner dollar).
Detta påverkar börserna här i Europa, och för inte så länge sedan, några veckor sen, kom den största smällen på Stockholmsbörsen som noterats på en dag, närmare 8% föll börsen.
Jag skulle också vilja handla men man får räkna med att räntorna kommer att stiga ytterligare, även om man har lovat sänka REPO-räntan till våren med ett par procent, men just nu stiger bara inflationen, märks även på jobbmarknaden då fler och fler får gå, och färre jobb finns tillgängliga.
Dessutom är lägenheter mycket mer eftertraktade än radhus, så du förlorar nog inte på att vänta ett tag till och se hur marknaden faller.
Det är bara min åsikt!
MVH