3292
Sök

Hjälp med felsökning av en Volvo 745 som inte startar

107 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#1
Hej alla!

Det är så att jag behöver lite hjälp med felsökning på min Volvo 745 TIC som inte startar. Bilen är en -90 och motorn är en B230FT.
Jag har kollat att det är bensin fram (har tagit loss railen och kikat att spridarna sprutar, det gör de). Däremot har jag ingen gnista.

Symptomen innan bilen dog helt och hållet så var den svårstartad i ett par dagar innan, och ibland när jag åkte så kunde den bara tvärdö, utan minsta hostning eller så.

Jag har fått ett tips från en som kan lite (dock innan jag visste att det inte var någon gnista), och sökt igenom forumet lite. Och de saker jag kommit fram till är att det kan vara "Hallgivaren", tändbox, eller databox (heter de två sista så ens?). Men fler förslag på vad det kan vara välkomnas gärna smile

Men sen till själva problemet, jag har ingen aning om hur man kan felsöka något av dem, om det ens är möjligt eller om det bara är att byta dem en o en?
Så min fråga, går det på något vis att felsöka vad som kan vara fel?


Sen en till sak.. efter det jag gjort (skruvat med fuelrailen, bytt tändstift, och laddat batteriet) så tycker jag att motorn låter annorlunda nu när jag försöker starta.
Innan var det ungefär "nee ne-ne-ne-ne-ne-ne", men nu är det ungefär "nee nené-nené-nené-nené".. så istället för ett kontinuerligt ljud så är det typ två sammanhängande ljud efter varandra.
Det är svårt att förklara, men om någon vill höra så har jag en ljudinspelning på det wink
Men vad kan det bero på isåfall?
Senast redigerat av JX (25 september 2008)


107 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#2
Hmm fler o fler som säger hallgivaren. Om jag säger som så då, någon som vet om det går att felsöka bara den då? tongue


Trucker
70 Inlägg
5 oktober 2008
#3
tändmodulen då?

33 Inlägg
5 oktober 2008
#4
tändspolen?


93 Inlägg
5 oktober 2008
#5
Låter som exakt samma fel jag hade på pontiacen. På min va det en säkring som hade gått bara. Jag hittade felet genom att "tjuvkoppla" den med en högtalarkabel direkt från batteriet till tändspolen.

Sound like a V8 and your my mate

243 Inlägg
6 oktober 2008
#6
Under huven ovanför vänster fjädertorn så har du ett litet svart uttag, diagnostikuttaget. Öppna den och sätt pinnen i uttag 2. Vrid sedan på tändningen och gå ut och tryck på knappen på uttaget i 1 sek. Dioden kommer nu börja blinka i ett tre kod system t.ex: 1 uppehåll 1 uppehåll 1, denna kod betyder inga upptäckta fel. Får du någon annan kod så finns det fel lagarade i styrboxen. Tryck på knappen efter varje avslutad kod till du sett samma kod 2 ggr. Stäng sedan av tändningen och flytta över pinnen till uttag 6 och gör sedan samma sak där. Det ena uttag är felsökning i tändsystemet och det andra bränslesystemet.
Var med och skriv upp koderna och lycka till.
Senast redigerat av Mr_V (6 oktober 2008)

107 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#7
Loefgren skrev:
tändmodulen då?

Danne volvo 740 skrev:
tändspolen?

Hmm ja justja de kan de också vara hmm


Men det jag funderar är om det på något vis går att leta reda på vad som kan vara fel? Eller är enda sättet att köpa nytt/begagnat o byta ut o på så vis prova sig fram?


FirebirdFidde, säkringarna har jag kikat igenom, i alla fall de som det stod att de gick till motorn. Men hade tänkt gå ut med multimetern någon dag o mäta alla säkring + spraya lite 5-56 i socklarna.

Jag har inte varit i något jättebehov av bilen + haft tidsbrist, så därför jag inte hunnit gjort det ännu. Men nu börjar det närma sig besiktning så.. sad

Mr_V, jag har kollat med diagnostikboxen, och den ger mig 1-1-1 i både 2:an och 6:an. Men visst kan man starta ett test med den också på något vis? Det har jag isåfall inte gjort.

Tack för alla svar hittils!


107 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#8
Jag mätte säkringarna nu förut, och ingen av dem var sönder; alla hade en låg resistans.


1 008 Inlägg
8 oktober 2008
#9
Om du är säker på att spridarna öppnar och soppar på så är  svänghjulsgivaren hel ( finns ingen hallgivare på lh 2.4 utan svänghjulsgivare)
samt att "spridarreläet" är helt, då detta matar både tändspole och spridarna.

med dessa uteslutna skulle jag direkt misstänka  tändslutsteget på innerskärmen vid batteriet
eller tändspolen/fördelarlocket.


107 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#10
Tjoho nu startar den igen big_smile

Det var så många som sa hallgivaren/svänghjulsgivaren/impulsgivaren/vad-den-nu-heter så jag köpte en på skroten för 200 kr och bytte, och då startade lika lätt som vanligt fastän den inte varit igång på 4 veckor nu wink Hackade lite i början men efter ett par meter så gick den som vanligt igen.

Men tack ska ni ha för alla svar o tips!



Sök