Hej alla!
Det är så att jag behöver lite hjälp med felsökning på min Volvo 745 TIC som inte startar. Bilen är en -90 och motorn är en B230FT.
Jag har kollat att det är bensin fram (har tagit loss railen och kikat att spridarna sprutar, det gör de). Däremot har jag ingen gnista.
Symptomen innan bilen dog helt och hållet så var den svårstartad i ett par dagar innan, och ibland när jag åkte så kunde den bara tvärdö, utan minsta hostning eller så.
Jag har fått ett tips från en som kan lite (dock innan jag visste att det inte var någon gnista), och sökt igenom forumet lite. Och de saker jag kommit fram till är att det kan vara "Hallgivaren", tändbox, eller databox (heter de två sista så ens?). Men fler förslag på vad det kan vara välkomnas gärna
Men sen till själva problemet, jag har ingen aning om hur man kan felsöka något av dem, om det ens är möjligt eller om det bara är att byta dem en o en?
Så min fråga, går det på något vis att felsöka vad som kan vara fel?
Sen en till sak.. efter det jag gjort (skruvat med fuelrailen, bytt tändstift, och laddat batteriet) så tycker jag att motorn låter annorlunda nu när jag försöker starta.
Innan var det ungefär "nee ne-ne-ne-ne-ne-ne", men nu är det ungefär "nee nené-nené-nené-nené".. så istället för ett kontinuerligt ljud så är det typ två sammanhängande ljud efter varandra.
Det är svårt att förklara, men om någon vill höra så har jag en ljudinspelning på det
Men vad kan det bero på isåfall?