3019
Sök

För högt Lambda värde på Ford Escort 1.6 Kombi -97

5 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
Tja! Har ett litet problem med mitt lamda värde, var på bilprovningen sist och fick en 2:a på lambda värden: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
Värdena jag fick ser ut såhär och som ni ser så var dom andra värdena super bra förutom lambda:
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 005 (100)
Lambda 1,14 (0,95 - 1,09)

Fick ett litet tips av en bekant som håller på med bilar att slå i etanol i tanket att jag skulle tanka 15 liter bensin och 7 liter etanol på en tom tank, så jag gjorde detta, åkte sedan in för att kolla värdena igen på bilprovningen, värden blev ju ett rent kaos tongue HC blev helt plötsligt 60-70 och lambda 1,50 typ, så det blev en klar försämring.

Så skulle nu behöva lite hjälp att försöka hitta problemet är inte expert på bilar men jag kan lite grann, har läst en massa på forum så har börjat felsöka, avgassystemet ser bra ut inget läckage.

Där hörs något pysande ljud fram vid förgasaren har försökt kolla var det kommer ifrån men hittar inte problemet, är inte så bra på den delen och vet inte vilka slangar som går från förgasaren har precis lärt mig var den sitter, tror jag hehe, det är trångt så man kommer inte heller åt och så har man bara 1-2 minuter på sig sen blir motorn skit varm och man bränner sig, har gått under bilen för att se om man ser det underifrån men inget resultat där heller jag fråga min bekant och han sa det kan va någon ventil som låter bara och behöver inte vara någon ljuvluft så jag ignorerade det och gick vidare till lambda sonden.

Ifrån lambda sonden går en sladd till en kontakt för att lättare koppla in en ny sond jag kopplade ur denna kontakten efter bilen stått på ett par minuter och gjorde en mätning från jord (den grå sladden) till signal (den svarta sladden) då blev resultatet 0,02-0,04 volt och vad jag hört så ska den va på 0,2-0,8 volt och ligga på ett snitt på 0,45 volt för att få lambda 1 så det är ju helt galet verkar ju som den är paj, dock vet jag inte om jag gjort fel när jag gjorde mättningen.

Ska lambda sonden vara inkopplad eller kan man koppla ur den och göra så som jag gjorde?

Sedan när bilen är kall går tomgången ojämt, normalt ligger tomgången på 1000 varv min rör sig mellan 500 varv-1000 varv och håller på så i ca 5 minuter till slut så lägger den sig rätt på normal varv (1000) och tomgången blir bra vet ej om det har något sammanhang med lambdan men jag hoppas det tongue
Senast redigerat av dareknowak (26 september 2008)

5 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#2
Kan väl även tillägga att jag kollat ett gammal besiktningsprotokoll och 2004 alltså 4 år sen fick den fel på Co-halt förhöjd tomgång, för hög och Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.
Värdena va då följande:
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,4 (0,3)
HC 056 (100)
Lambda 0,90 (0,95-1,09)

509 Inlägg
26 september 2008
#3
Den får nog för lite soppa,tempgivare eller tjuvluft kanske?Har du verkligen förgasare?

5 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#4
Det kanske jag inte har, när jag kollade hur en förgasare såg ut såg det inte ut som jag hade en sån men jag trodde dom kan se ut på olika och att dom kan va mindre tongue

Det kan inte va bränslefiltret? när jag kollade på det såg det inte ut att vara bytt alls.

Men det är inte fel på sonden då?
Senast redigerat av dareknowak (26 september 2008)

5 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#5
Har varit ute och meckat med bilen hela dan, det här pysande ljudet kommer från vakumslangen tror jag det är, den va böjd så flödet inte fungerade som det ska, kollade också efter ljuvluft men jag hittade absolut ingenting.

Kollade vartenda en slang, gjorde om mätningen med lambda sonden fast denna gången när den va inkopplad, den låg på 0.1 volt på tomgång och sen max 0.2 volt när man gasa, ibland gick den ner till 0.05 volt på tomgång och ibland gick den även ner till -0.2 volt, känns nästan som den verkar defekt, någon mer som kan bekräfta detta som är lite mer kunnig på lambda sonder?

Förresten var sitter tempgivaren så jag även kan kolla den?

5 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#6
Kan väl tillägga såhär i efterhand att det var lamdasonden som var kass, körde bort på skroten köpte en annan, bytade den och tomgång blev helt normal, körde förbi besiktningen, körde ett avgastest, vipps, besiktningen godkänd smile

Nu är dock denna bilen såld, ingen bil jag ville ha att pyssla med precis.


Sök