2725
Sök

vad säger bilprovningen om kapning i kaross?...

539 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#1
Ja, vad säger bilprovningen om man kapar lite i karossen( icke bärande) för att passa in intercooler?

är på min e28 å det är lite trångt om man ska få dit tryckrör:D

MVH


Bärs!
3 456 Inlägg
29 september 2008
#2
Sålänge det inte är nått bärande du kapat i såborde det inte vara nått problem.
Men vill du vara riktigt säker så är ett tips att ta kontakt med Bilprovningen.

Garaget.org peakade 2008.

539 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#3
delar samma tycke som du!..

MVH


2 924 Inlägg
29 september 2008
#4
Man får inte modifiera krockbalken eller dess infästningar i alla fall....sen beror det också på hur mycket och hur snyggt man gör... (det kan smita igenom oupptäckt...)  men det är ett väldigt litet problem jämnfört med att regga en turbo-konvertering (som knappt går att göra på en bil som din) om du nu tänkt försöka med det?
Senast redigerat av peegee (29 september 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

539 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#5
peegee skrev:
Man får inte modifiera krockbalken eller dess infästningar i alla fall....sen beror det också på hur mycket och hur snyggt man gör... (det kan smita igenom oupptäckt...)  men det är ett väldigt litet problem jämnfört med att regga en turbo-konvertering (som knappt går att göra på en bil som din) om du nu tänkt försöka med det?

som knappt går att göra?.. antar att du menar att det är trång att modda in IC?

MVH


16 197 Inlägg
29 september 2008
#6
Mazda6needspeed skrev:
peegee skrev:
Man får inte modifiera krockbalken eller dess infästningar i alla fall....sen beror det också på hur mycket och hur snyggt man gör... (det kan smita igenom oupptäckt...)  men det är ett väldigt litet problem jämnfört med att regga en turbo-konvertering (som knappt går att göra på en bil som din) om du nu tänkt försöka med det?

som knappt går att göra?.. antar att du menar att det är trång att modda in IC?

MVH

han menar nog att moddningen för IC e nog de minsta problemet när du ska besikta..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

539 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
Mazda6needspeed skrev:
peegee skrev:
Man får inte modifiera krockbalken eller dess infästningar i alla fall....sen beror det också på hur mycket och hur snyggt man gör... (det kan smita igenom oupptäckt...)  men det är ett väldigt litet problem jämnfört med att regga en turbo-konvertering (som knappt går att göra på en bil som din) om du nu tänkt försöka med det?

som knappt går att göra?.. antar att du menar att det är trång att modda in IC?

MVH

han menar nog att moddningen för IC e nog de minsta problemet när du ska besikta..

aha, men jag hade inte tänk besikta med turbo iaf så..


16 197 Inlägg
29 september 2008
#8
man kan kapa bort rätt mycke om de inte e nåt bärande... så länge de inte blir nån vass kant som man kan skada sig på.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

654 Inlägg
29 september 2008
#9
Görs det snyggt och inga vassa/utstickande kaross delar så bör det inte vara några problem.
Dock kan det bli lite si och så om intercoolern sitter på plats när det skal besiktas,även om turbo historian etc har plockats bort.
Kan iaf vara frågan om att man höjer på ögonbrynen när det sitter en intercooler i fronten.

1 772 Inlägg
29 september 2008
#10
Blida skrev:
Görs det snyggt och inga vassa/utstickande kaross delar så bör det inte vara några problem.
Dock kan det bli lite si och så om intercoolern sitter på plats när det skal besiktas,även om turbo historian etc har plockats bort.
Kan iaf vara frågan om att man höjer på ögonbrynen när det sitter en intercooler i fronten.

Men det är inget dom kan göra någonting åt? Då en icke inkopplad IC inte ger någon vidare effektökning..tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Mästare
2 947 Inlägg
29 september 2008
#11
NordstromJ skrev:
Blida skrev:
Görs det snyggt och inga vassa/utstickande kaross delar så bör det inte vara några problem.
Dock kan det bli lite si och så om intercoolern sitter på plats när det skal besiktas,även om turbo historian etc har plockats bort.
Kan iaf vara frågan om att man höjer på ögonbrynen när det sitter en intercooler i fronten.

Men det är inget dom kan göra någonting åt? Då en icke inkopplad IC inte ger någon vidare effektökning..tongue

-Jaha...? en intercooler? vad ska du ha den till då? wink
-eh?... de... de e för att ge bilen en racing-look! roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 772 Inlägg
29 september 2008
#12
KimVsWorld skrev:
NordstromJ skrev:
Blida skrev:
Görs det snyggt och inga vassa/utstickande kaross delar så bör det inte vara några problem.
Dock kan det bli lite si och så om intercoolern sitter på plats när det skal besiktas,även om turbo historian etc har plockats bort.
Kan iaf vara frågan om att man höjer på ögonbrynen när det sitter en intercooler i fronten.

Men det är inget dom kan göra någonting åt? Då en icke inkopplad IC inte ger någon vidare effektökning..tongue

-Jaha...? en intercooler? vad ska du ha den till då? wink
-eh?... de... de e för att ge bilen en racing-look! roll

Haha ja, klart dom fattar att det är något lurt men dom kan ju knappast ge nerslag på att man har en IC sitter i fronten? tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Eliminator
1 441 Inlägg
29 september 2008
#13
Om de ser på SBP att krockbalken är kapad så blir det körförbud.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

16 197 Inlägg
29 september 2008
#14
Sokrates skrev:
Om de ser på SBP att krockbalken är kapad så blir det körförbud.

/Tommy.

jasså??  åkte utan "krockbalk" å besikta bilen 4ggr utan problem.. men ja hade väl bara tur..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Eliminator
1 441 Inlägg
29 september 2008
#15
evilaudio skrev:
Sokrates skrev:
Om de ser på SBP att krockbalken är kapad så blir det körförbud.

/Tommy.

jasså??  åkte utan "krockbalk" å besikta bilen 4ggr utan problem.. men ja hade väl bara tur..big_smile

Om de ser på SBP att krockbalken är kapad så blir det körförbud.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Grävmaskinist
216 Inlägg
29 september 2008
#16
KimVsWorld skrev:
NordstromJ skrev:
Blida skrev:
Görs det snyggt och inga vassa/utstickande kaross delar så bör det inte vara några problem.
Dock kan det bli lite si och så om intercoolern sitter på plats när det skal besiktas,även om turbo historian etc har plockats bort.
Kan iaf vara frågan om att man höjer på ögonbrynen när det sitter en intercooler i fronten.

Men det är inget dom kan göra någonting åt? Då en icke inkopplad IC inte ger någon vidare effektökning..tongue

-Jaha...? en intercooler? vad ska du ha den till då? wink
-eh?... de... de e för att ge bilen en racing-look! roll

Hahaha, tänkte med att man kan säga det.
"Sportich look" XD


654 Inlägg
29 september 2008
#17
Kankse skall förtydliga mig lite,nedslag på att en IC sitter i fronten på tex en N/A motor-bil lär man inte få.
Men ögonen kommer däremot att höjas en del då dom flesta av SBP tekniker inte är dumma i huvudet.
Sen om man kan få ett nedslag pga otillåten application är en sak ja inte törs svara på.
utan det är mera delen med vassa kanter etc som är det stora fenomenet vad gäller nedslag eller inte.
Samt att krockbalken är intakt och inte skadad på nått sätt som försämrar dess funktion.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
29 september 2008
#18
Kan man köra in med en honda civic med turbo modell stor, front monterad ic, extraktor grenrör och andra ikke original delar under huven och ända dom gnäller på är att mätarna sitter på handsfacket så bör de nog inte vara de svåraste att klippa i lite plåt får o få dit en intercooler, och få igenom bilen.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

66 Inlägg
30 september 2008
#19
Det ända jag vet som skulle kunna vara ett problem för att "Kapa" i plåten är om dom tycker att där finns "vassa kanter".. Men om de ska se snyggt ut, existerar inga vassa kanter, så antagligen inget problem för dig ! (:

539 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#20
Kornz skrev:
Kan man köra in med en honda civic med turbo modell stor, front monterad ic, extraktor grenrör och andra ikke original delar under huven och ända dom gnäller på är att mätarna sitter på handsfacket så bör de nog inte vara de svåraste att klippa i lite plåt får o få dit en intercooler, och få igenom bilen.

hehe ja dåså:P



Sök