3382
Sök

Fräsande bilbatteri efter laddning. :S

17 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#1
Tja!

Glömde en lampa på i baksätet förra veckan när jag lasta ur bilen. Lampan drog ur batteriet och sedan lånade jag en batteri laddare av en polare. En sån där gammal bruk med amperemeter.

Laddade ca 18h. Då jag kommer tillbaka så fräser det om batteriet. Ser att lite syra läcker ut i en springa. Kopplade bort laddaren och svor några ord.

Va fasen finns de ingen "spärr" på laddaren? Jag trodde att den skulle ladda mindre och mindre. Stod på 4A när jag kom till bilen.

Ok..hur gör jag nu då? Vågar jag använda batteriet? Man kan ju bli lite less..köpte batteriet förra året. Ett Varta Blue Dynamic. Funderar på om jag ska fylla på med des. vatten. Men batteriet är ju underhållsfritt vad jag har fattat.

Som sagt hur gör jag nu? Kan jag fylla på med vatten genom "dräneringsslangen" på sidan av batteriet?

P.s Batteriet fungerar vad jag vet. Slog på tändningen och checkade Voltmetern den stod på 12V. Men jag har inte vågat använda bilen än.

21 761 Inlägg
30 september 2008
#2
BergSKI skrev:
Ser att lite syra läcker ut i en springa.

Hur menar du, är det en spricka i själva plasthöljet?

BergSKI skrev:
Va fasen finns de ingen "spärr" på laddaren? Jag trodde att den skulle ladda mindre och mindre. Stod på 4A när jag kom till bilen.

Såna där enklare laddare brukar inte ha någon spänningsbegränsning och inte heller underhållsladdning. De kan ge uppåt 16-17V eller ännu högre spänning, vilket innebär att batteriet börjar koka till slut. Inte bra alltså. Den typen av laddare bör inte användas till slutna batterier, dvs faktiskt även de flesta av dagens "vanliga" batterier.

BergSKI skrev:
Funderar på om jag ska fylla på med des. vatten. Men batteriet är ju underhållsfritt vad jag har fattat.

Vad jag vet så går det inte att fylla på vatten, ifall man bryter upp locket så blir ju batteriet mer eller mindre förstört.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
30 september 2008
#3
Det som hänt är att batteriet gasade. Vid överladdning kommer batteriet avge gas (vatten som sönderdelas) och det avger Väte och Syrgas som tillsamans ger knallgas.

Om man har ett gasande batteri måste man vara extremt försiktig så att det inte avges några gnistor för det kan lätt antända och då smäller det.

Om du kan fylla på med destvatten ska du göra det så snart som möjligt då batteriets plattor (celler) inte mår bra av att vara torra. Det kan t.o.m förstöra batteriet.

Med korrekt vattennivå och cellerna inte varit torra så ska det bara vara att använda batteriet som vanligt sedan. Vill du veta mer om konditionen på batteriet så mät syravikten. (använd. Batteripimpetten)

# syravikt/-densitet i samtliga battericeller. Är samtliga
värden under 1;26 (röda fältet på syramätaren). = urladdat
# Slutna batterier kontrollera ögat.
# Ladda batteriet omgående tills full syravikt uppnåtts
(1;28 - det gröna området).
# Avviker en battericell med ett lågt syraviktsvärde så
är troligen cellen kortsluten - byt ut batteriet.
# Har batteriet hög vattenförbrukning - så är laddningen för
hög (ditt fall), alternativt är batteriet kraftigt sulfaterat, troligen orsakat
av djup-urladdning under längre tid.
# Tar batteriet ej laddning - då kan det vara avbrott eller så har
batteriet stått oladdat och sulfaterat.
# Slår det en gnista när batterikabeln ansluts till batteriet drar
då "tjuvström" som laddar ur batteriet.
# Har Ni tillgång till en Voltmätare så är spänningen (Volt) för
ett fulladdat batteri 12,7 Volt, vid 12,4 Volt är det halvladdat
och urladdat vid 12,0 Volt, detta gäller polspänning på batterier i vila.

Troligast har inget allvarligt hänt ditt batteri.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

17 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#4
Tack för den viktiga informationen. Enastående!

Frågor:
Jag är inte 100% säker på att mitt batteri är ett underhållsfritt (slutet batteri). Jag har sökt information om mitt batteri (VARTA Blue Dynamic) och de är ett underhållsfritt batteri.

Men batteriet saknar "öga" där man kan se om batteriet är friskt eller ej (Någon lag som säger att ett underhållsfrittbatteri måste ha detta?). Och jag får heller inte upp locket till cellerna. Dock finns det två håll. Ett på var sida där jag har pluggat in "dräneringsröret".

Åtgärd:
Vad jag ser som ända lösning är att försöka tvångsmata med vatten i batteriet genom dräneringsröret (Vatten skadar inte batteriet?). Och köpa den senaste modellen av batteriladdare.



Angående läckan så var den inte stor men de fräste och läckte ut på ovansidan på batteriet. Mellan "locket" och batteriet.

P.s Batteriet sitter under sittdynan i baksätet. Finns det risk att de bakre passagerarna kommer att flyga ut ur bilen en vacker dag så knallgas antänds?

Springer iväg och köper vatten nu...

21 761 Inlägg
30 september 2008
#5
BergSKI skrev:
Men batteriet saknar "öga" där man kan se om batteriet är friskt eller ej (Någon lag som säger att ett underhållsfrittbatteri måste ha detta?). Och jag får heller inte upp locket till cellerna. Dock finns det två håll. Ett på var sida där jag har pluggat in "dräneringsröret".

Åtgärd:
Vad jag ser som ända lösning är att försöka tvångsmata med vatten i batteriet genom dräneringsröret (Vatten skadar inte batteriet?). Och köpa den senaste modellen av batteriladdare.

Jag har ju inte testat att försöka fylla på vatten i ett sånt batteri, men troligtvis går det inte och är heller inte meningen att det ska gå. Att köpa en laddare som har spänningsreglering och går över till underhållsladdning är en bra idé tycker jag. smile

Om det är första gången som batteriet har råkat ut för denna behandling (överladdning), så är det nog ingen större fara för att vattennivån har sjunkit under cellplattorna. Jag har själv laddat "icke underhållsfria" batterier med laddare som inte övergår till underhållsladdning och det har inte varit några större problem med syranivån i batteriet.

Det är ingen lag på att underhållsfria batterier ska ha ett "tittöga", men det blir ändå allt vanligare med såna "ögon" på nyare batterier eftersom man inte kommer åt att mäta syravikten.

BergSKI skrev:
Angående läckan så var den inte stor men de fräste och läckte ut på ovansidan på batteriet. Mellan "locket" och batteriet.

P.s Batteriet sitter under sittdynan i baksätet. Finns det risk att de bakre passagerarna kommer att flyga ut ur bilen en vacker dag så knallgas antänds?

Det är nog meningen att eventuellt övertryck i batteriet ska ventileras genom den där dräneringsslangen, men möjligen blev det så stort tryck att det även pyste ut ovanpå batteriet.

Batterier som sitter inuti bilen, tex i din bil, måste vara slutna på något sätt för att vara godkända. Genom att göra locken tätare och använda diverse olika "labyrintkonstruktioner" i ventileringarna, så blir batterierna säkrare och risken för att gas läcker ut är minimal vid normal användning (alltså ingen överladdning).

Jag tror inte att ditt batteri har blivit farligt efter den här händelsen, men du kan ju fråga hos någon batteributik om du känner dig osäker.

21 761 Inlägg
30 september 2008
#6
zovix skrev:
Är samtliga värden under 1;26 (röda fältet på syramätaren). = urladdat

Nu blev det nog knas med någon siffra tror jag. Vid urladdat batteri så är det ju en bit under 1,20 (1,16 är ca 75% urladdat enligt Tudors "lexikon"). smile


Sök