3568
Sök

Skaffa modell stort slutsteg

Allt i allo
358 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan! jag tänkte införskaffa mig ett Mac-audio Mp 2505 slutsteg, men jag undrar, räcker det med en 1farads kondensator för att orka ge det ström hela tiden? kanske behöver 2 seriekopplade eller kanske rent av ett extra batteri?

ni som har lite mer erfarenhet av detta kan gärna lägga sina åsikter samt motivera vad jag ska göra, för jag är helt grön på detta område, har aldrig haft en kondensator i bilen ens (till slutsteget asså).

så ge mig gärna lite fläsk på bena innan jag pular. slutsteget är avsäkrat med 160A.

De é nice !

Allt i allo
358 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
okey, samt kondensator?

De é nice !

6 851 Inlägg
3 oktober 2008
Har du ett batteri tex. bak nära steget så tror jag inte du ska behöva nån konding.

Allt i allo
358 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
hmm, ok, för jag läste om steget att det var känsligt för att få för lite ström?!, men hur f-n gör jag för å få in ett batteri? äre bara att koppla in det med slutstegskabeln jag har från motorrummet och på de andra batteriet på +polen sen jorda i karossen?

sen har jag en konding som bara ligger, kan man bulta i den för å vara på säkra sidan? den försämmrar väl inget?

De é nice !

6 851 Inlägg
3 oktober 2008
Sög på extra batteri eller på hur man kopplar in extra batteri så kommer massor med trådar upp.
alltså en konding ger inte steget mera ström, det kan möjligen ge strömen något snabbare än batteri då det interna motståndet är lägre i en konding. Men vill du vara säker på att du har ström så ska ett extra batteri in i bilen.

Allt i allo
358 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
aiight, ska kirra det, 1000tack för tipsen, jag slänger in kondingen för syns skull, den är bra snygg=P

De é nice !

54 Inlägg
4 oktober 2008
Ramneborg skrev:
räcker det med en 1farads kondensator för att orka ge det ström hela tiden? kanske behöver 2 seriekopplade

Om du behöver kondensatorer, så ska du parallellkopppla dom! så du vet smile
Men satsa på batteri först.

EDIT: Skrev fel.
Senast redigerat av Lill_John (4 oktober 2008)

Allt i allo
358 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
okey.. men jag fick med 2 kondingar till slutsteget, men nu är jag lite confused här, det är 2 st ström portar på slutsteget, asså den ska ha dubbel ström dubbel jord och dubbel remote, hur ska jag koppla in kondingarna ? någon som har något kopplingsschema? jag är ju som sakt helt grön på detta område, kondingarna är märkta + och - hur ska ja koppla in dom till slutsteget?

De é nice !

Allt i allo
358 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
är detta batteri något att stoppa in i skuffen eller är detta ett startbatteri? Stinger SPV35

De é nice !

Reparatör
630 Inlägg
4 oktober 2008
Ramneborg skrev:
Hejsan! jag tänkte införskaffa mig ett Mac-audio Mp 2505 slutsteg, men jag undrar, räcker det med en 1farads kondensator för att orka ge det ström hela tiden? kanske behöver 2 seriekopplade eller kanske rent av ett extra batteri?

ni som har lite mer erfarenhet av detta kan gärna lägga sina åsikter samt motivera vad jag ska göra, för jag är helt grön på detta område, har aldrig haft en kondensator i bilen ens (till slutsteget asså).

så ge mig gärna lite fläsk på bena innan jag pular. slutsteget är avsäkrat med 160A.

Beror ju på vilken bil du ska ha alla grejer i . I min cabbe e det gött om plats så det blev 5st extra batterier #gele# i kofferten å 2 optima i fram . Då kan man spela länge utan å bilen i gång med .. De e bra smile

Allt i allo
358 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
jag har bestämt mig jag åker och köper ett batteri till, men hur grov måste kabeln va som går bak? kommer sitta 2st kondensatorer därbak efter batteriet också, räcker det med typ 10mm2 kabel eller måste jag upp på 16-25mm2?

De é nice !

Sök