Jag delar Tokkens åsikt om att C-TEK inte medför några problem när man ska ladda Optimabatterierna, inget snack om saken.
Att MXS3600 skulle ha ett boostläge stämmer definitivt inte. Det står klart och tydligt i manualen att "billäget" ger 14,4 V laddspänning och att "snöflingan" ger 14,7 V laddspänning. Ingen boostning alltså. Manualerna finns att ladda hem på C-TEKs hemsida för den som tvivlar.
Sedan att det finns explosionsrisk när man boostladdar ett Optima, det får man ta med en nypa salt. ALLA batterier, speciellt ÖPPNA batterier (dvs de med skruvkorkar, inte AGM alltså) avger knallgas på något sätt vid boostladdning.
De batterityper som är säkrast i detta fall är slutna batterier med ventilreglering, till den kategorin hör bla AGM och GEL. Optima är ett AGM-batteri, alltså är det batteriet säkrare än ett öppet batteri.
Ventilreglerade batterier har ventiler som släpper ut knallgas ifall batteriet blir överladdat och får ett övertryck inuti, vilket är fallet när batteriet boostladdas. Dock släpps det ut en betydligt mindre mängd knallgas än på öppna batterier, därför är batteriet säkrare.
Batteritillverkarna måste ju ange vilka risker det finns med att ladda batterierna, därför måste ju även Optima ange detta eftersom det släpps ut en viss mängd knallgas vid överladdning (men, som sagt, mindre mängd än med öppna batterier).
Kikar man riktigt noga på alla varningstexter hos batterier och laddare rent allmänt så verkar det ju som att man måste ha skyddsdräkt och störtkruka bara för att ladda ett fjuttigt batteri. Man får alltså använda insidan av huvudet och ta vissa saker med en nypa salt.