3223
Sök

fordonsprogrammet på gymnasiet

Thedriftking
8 oktober 2008
Trådstartare
tja,

vet inte om den ska vara här men det handlar lite om bilar så,

var skulle ni gå om ni fick välja nån av dessa?

fordonsprogrammet i linköping (bor i linköping)

eller

motorsportgymnasiet anderstorp? (svårt med bostad men tar licens och kör racing)

länk till sidan- http://www.motorsportgymnasiet.com/

vill kanske köra racing men om jag kommer in där så får jag flytta och det kostar sad
eller så går jag i linköping och tar licens senare, vad tycker ni?

7 100 Inlägg
8 oktober 2008
det är helt upp till dej själv!
men vill du köra racing,så ska du ju gå de!fråga föräldrarna och dom kan sponsra dej!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

124 Inlägg
8 oktober 2008
Jag tänkte först gå de i andertorp...Men de blev för långt ifrån och sen kostade ju endel..sad jag tog i närheten...är mkt billigare iaf...Men sen beror det ju påhur cash man har wink

Thedriftking
8 oktober 2008
Trådstartare
RallizZ skrev:
Jag tänkte först gå de i andertorp...Men de blev för långt ifrån och sen kostade ju endel..sad jag tog i närheten...är mkt billigare iaf...Men sen beror det ju påhur cash man har wink

var gick du då?

124 Inlägg
8 oktober 2008
Jag går i 1an i olofström...(blekinge) men hade jag fått välja fritt så hade jag tagit den skolan direkt...wink

1 079 Inlägg
8 oktober 2008
Har du råd - välj Motorsportgymnasiet.
Har du inte råd - väl Fordonsprogrammet.

4 506 Inlägg
8 oktober 2008
Hade jag fått möjligheten så hade jag tatt motorsportsgymnasiet.
Var så sjukt sugen på det själv, men kunde ej lösa det finansielt.

Kan du andas kan du dö.

5 Inlägg
8 oktober 2008
Jag går fordonsprogrammet i borlänge och här kan vi välja till Rally/racing som specialidrott, man får ju inge licens eller så, men vi har byggt ihop en 244 efter VOC reglementet och det är ju skit kul att vara ute och sladda och trycka skiten ur volvon på folkrace/rally cross banan vi har här.
sen får vi följa med en helg med ett team som vi väljer, finns porsche carrera cup, som vår lärare kör.
camaro cup, jtcc. och så får man välja vilken tävling man vill följa med på. jag och en till från klassen följde med till Våler norge på carrera cup. Så det är skitroligt:D

5 Inlägg
8 oktober 2008
http://www.youtube.com/watch?v=uroxAUjQHjU
Här är  en film som vår lärare klipptihop när vi kör lite xD

Thedriftking
8 oktober 2008
Trådstartare
Dedde skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=uroxAUjQHjU
Här är  en film som vår lärare klipptihop när vi kör lite xD

haha, jag tittade precis på den, det ser ju riktigt bra ut smile

124 Inlägg
8 oktober 2008
Dedde skrev:
Jag går fordonsprogrammet i borlänge och här kan vi välja till Rally/racing som specialidrott, man får ju inge licens eller så, men vi har byggt ihop en 244 efter VOC reglementet och det är ju skit kul att vara ute och sladda och trycka skiten ur volvon på folkrace/rally cross banan vi har här.
sen får vi följa med en helg med ett team som vi väljer, finns porsche carrera cup, som vår lärare kör.
camaro cup, jtcc. och så får man välja vilken tävling man vill följa med på. jag och en till från klassen följde med till Våler norge på carrera cup. Så det är skitroligt:D

Fyfan vad nice!! kanske man skulle byta skola till nästa år...alltså vad gör man där om dagarna verkar ju vara landets roligaste gymmnasium..:;D

Meister
6 763 Inlägg
8 oktober 2008
Är du ute efter att få licensen eller vill du blir racerförare/racemek? Är du bara ute efter att få licensen å köra lite bana för skojs skulle gå vanligt fordonsprogram. Riktigt raceinspirerad, välj de andra. Men tänk på att ekonomin ska gå ihop big_smile

Thedriftking
8 oktober 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Är du ute efter att få licensen eller vill du blir racerförare/racemek? Är du bara ute efter att få licensen å köra lite bana för skojs skulle gå vanligt fordonsprogram. Riktigt raceinspirerad, välj de andra. Men tänk på att ekonomin ska gå ihop big_smile

vill kanske bli förare men först o främst mekaniker och att bygga bilar. och vill bara köra lite för skoj skull i början, lite drift och lite bana på mantorp m.m, men måste man ha licens om man ska köra på t.ex action meet?

Meister
6 763 Inlägg
8 oktober 2008
Thedriftking skrev:
camaro67 skrev:

vill kanske bli förare men först o främst mekaniker och att bygga bilar. och vill bara köra lite för skoj skull i början, lite drift och lite bana på mantorp m.m, men måste man ha licens om man ska köra på t.ex action meet?

Då tror jag att de räcker med vanligt gymnasium. Visst du får säkert lära dig en hel del knep för väghållning med hjulvinklar m.m men de kan du läsa dig till eller fråga någon som bygger racebilar. Man ska även tänka på att man ska få jobb sen. Jag vet inte hur en vanlig verkstad ställer sig till en som har pluggat raceteknik. Den kanske inte klarar vanligt mekande. Jag vet inte, jag gissar mest just nu men tänk på att du ska ha jobb sen.

Thedriftking
8 oktober 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Thedriftking skrev:
camaro67 skrev:

Då tror jag att de räcker med vanligt gymnasium. Visst du får säkert lära dig en hel del knep för väghållning med hjulvinklar m.m men de kan du läsa dig till eller fråga någon som bygger racebilar. Man ska även tänka på att man ska få jobb sen. Jag vet inte hur en vanlig verkstad ställer sig till en som har pluggat raceteknik. Den kanske inte klarar vanligt mekande. Jag vet inte, jag gissar mest just nu men tänk på att du ska ha jobb sen.

jo, tänkte på jobb och sånt också, men jag ska bli personbils mekaniker och försöka få jobb på en bilverkstad.

5 Inlägg
12 oktober 2008
RallizZ skrev:
Dedde skrev:

Fyfan vad nice!! kanske man skulle byta skola till nästa år...alltså vad gör man där om dagarna verkar ju vara landets roligaste gymmnasium..:;D

det är ju inte direkt dom seriösaste lektionerna ibland och man det är ganska slöa lektioner så det är skönt. Vi har ju byggt 240´n själva, och för i år nu så håller vi på och fixar det sista på den, den har en tendens att gå dåligt, det är meningen att det ska bli lite is körning i vinter om det fryser på.

21 Inlägg
12 oktober 2008
Jag går tredje året på Motorsportgymnasiet i Anderstorp.
Ifall du väljer skolan enbart för körningen så kommer du att bli besviken.. Vi kör inte så mycket på banan, utan man utbildar sig till fordonsmekaniker med inriktining på racing.
Vi körde för två veckor sen 2timmarslopp i AR-Cupen. Då vi fixade våra egna sponsorer å körde i ett tre bilsteam. Sen har det blivit lite konkörning, å genomgång utav banan.
Men vi får ta racinglicens å köra i skolans bilar.
Just nu har vi 2st S40 (gamla jtcc), 2st Peugeot 206 GTI, En drifting Volvo 940, 2st Formel Ford, En formel Renault, 1 å en halv Clio, (den ena blev skrot i Ar-Cupen) å typ nio hyrgokartar.

Vill du bli förare så ska du försöka komma in på Mantorp istället, men då måste du ha kört mycket inom racing innan.
Vill du bli racingmekaniker så kan du gå på motorsportgymnasiet men de går oxå lika bra att gå fordon å sen skruva racingteam på helgerna, för det är då man verkligen lär sig.
Men fördelen att gå på motorsportgymnasiet är ju att det blir lättare att söka jobb inom motorsportsbranschen ifall det är det du vill. Å så får du ju åka till Anderstorp Raceway varje dag, ganska roligt å kolla ut genom lektionsfönstret när du har svenska å se Formel Renault m.m. som testar smile

Sök