3587
Sök

Volvo vitblockares vevlager

1 028 Inlägg
6 januari 2013
#41
Marlboroman skrev:
volvo_grabb skrev:
köpte du D5 lager till din 850?

Ramlagren är D5, vevlagren är den nyare bredare vanliga varianten.

oki men måste man köpa ramlager efter betekningar på block å vev?
Alltså volvo lager? ett std lager som är bredare än förr?

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
6 januari 2013
#42
volvo_grabb skrev:
oki men måste man köpa ramlager efter betekningar på block å vev?

Vill man ha rätt lagerspel är det enklaste att köpa efter beteckningarna.

volvo_grabb skrev:
Alltså volvo lager? ett std lager som är bredare än förr?

Ja.


1 028 Inlägg
6 januari 2013
#43
Marlboroman skrev:
volvo_grabb skrev:
oki men måste man köpa ramlager efter betekningar på block å vev?

Vill man ha rätt lagerspel är det enklaste att köpa efter beteckningarna.
Okej

volvo_grabb skrev:
Alltså volvo lager? ett std lager som är bredare än förr?

Ja.

Från vilken exempelvis?

Men varför kör du d5 ram lager å STD vevlager? Ramlagerna slits väl aldrig medans vevlagerna slits mer?

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
7 januari 2013
#44
volvo_grabb skrev:
Från vilken exempelvis?

Bläddra uppåt så kan du läsa mer om det.

volvo_grabb skrev:
Men varför kör du d5 ram lager å STD vevlager? Ramlagerna slits väl aldrig medans vevlagerna slits mer?

För att D5 och glyco's universal ramlager var lika dyra då. Vevlagren var en kompromiss kan man säga. Hade siktet inställt på D5 vevlager också, men priset gjorde att jag hoppade över det då. Så det vart dem "breda" lagren och att mäta upp stakarna och byta bussningarna lilländen på dem istället. I slutänden är det inte direkt vilket lager man väljer som avgör om det håller eller inte, utan det handlar om förutsättningarna lagret får. Ett D5-lager i ett lagerläge som inte är runt håller inte länge.


1 028 Inlägg
7 januari 2013
#45
Marlboroman skrev:
volvo_grabb skrev:
Från vilken exempelvis?

Bläddra uppåt så kan du läsa mer om det.

volvo_grabb skrev:
Men varför kör du d5 ram lager å STD vevlager? Ramlagerna slits väl aldrig medans vevlagerna slits mer?

För att D5 och glyco's universal ramlager var lika dyra då. Vevlagren var en kompromiss kan man säga. Hade siktet inställt på D5 vevlager också, men priset gjorde att jag hoppade över det då. Så det vart dem "breda" lagren och att mäta upp stakarna och byta bussningarna lilländen på dem istället. I slutänden är det inte direkt vilket lager man väljer som avgör om det håller eller inte, utan det handlar om förutsättningarna lagret får. Ett D5-lager i ett lagerläge som inte är runt håller inte länge.

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=56

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
8 januari 2013
#46
hejsan ja undrar bara har ni haft lproblem att beställa ramlager till din T5 motor? vilken färgmarkering du skulle ha på lagerna? eller du köpte inte dina på volvo? för på volvo ska man uppge en kod me bokstäver på block å vev för att få rätt Ramlager. men ringde till rejmes idag men dom viste inget om de.... Men ska ringa till Bilia i skövde för där vet tydligen Tobias och Stefan vad man pratar om.

Finns nog BLÅ, GULA. RÖDA å GRÖNA förgmarkeringar enligt tabeller som man kollar på när man uppger exempel 1CBBBCB Motor
1BBBBBC Vevaxel
Då ska jag Ha Gula sa en till mig. Nån mer som har koll på detta?


Så undrar ju jag hur kan ex AD Meca Autoexperten Mekonomen osv sälja Ramlager utan att veta vilket som rejmes/volvo vill veta?

Vev lagerna ska inte va några problem tydligen.

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
9 januari 2013
#47
Detta e en tabell för att läsa av vilka ramlager man ska ha i sin vitmotor. skrolla ner på sidan!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3540430

Man ska läsa av bokstavskoden på motorblocket bakom svänghulet och på vevaxlens sista vikt mot svänghjulet.


Mina bokstäver är

Motor      CBBBCB
Vevaxel   BBBBBC

Men jag förstår mig inte på vilka jag ska ha ändå? volvo vet inget om detta om man frågar dom...

har för mig att
A=Röd
B=Gul
C=Blå
men de hjälper väl inte enligt tabellen?

Har du/ni bytt ramlager så e ja tacksam för svar, varför krånglar volvo till de när man kan köpa vanliga Glyco lager på AD Mekonomen Meca Autoexperten osv då de bara finns ett att välja på hos dom?
Någon som vet de?
Någon som kör med andra än volvos Ramlager?

Ja hoppas på svar!

Har inget å skriva ännu

GREASEMONKEY
822 Inlägg
9 januari 2013
#48
Jag har bara gjort i ordning på en vitsexa och dom lagerna köptes via en motorverkstad, dom mäta mina grejer och beställde en standard sats, alltså alla lager hade samma storlek. Men visst jag minns inte om min bokstavskombination var lika eller blandad heller .. Min har gått felfritt (standard motor också).

Mvh S.Österdahl

1 028 Inlägg
9 januari 2013
#49
770_EVOLVE skrev:
Jag har bara gjort i ordning på en vitsexa och dom lagerna köptes via en motorverkstad, dom mäta mina grejer och beställde en standard sats, alltså alla lager hade samma storlek. Men visst jag minns inte om min bokstavskombination var lika eller blandad heller .. Min har gått felfritt (standard motor också).

Okej nu skulle ja ju vilja KUNNA beställa Typ R Ramlager/vevlager på volvo men verkar ju i princip omöjligt

Har inget å skriva ännu

GREASEMONKEY
822 Inlägg
9 januari 2013
#50
volvo_grabb skrev:
770_EVOLVE skrev:
Jag har bara gjort i ordning på en vitsexa och dom lagerna köptes via en motorverkstad, dom mäta mina grejer och beställde en standard sats, alltså alla lager hade samma storlek. Men visst jag minns inte om min bokstavskombination var lika eller blandad heller .. Min har gått felfritt (standard motor också).

Okej nu skulle ja ju vilja KUNNA beställa Typ R Ramlager/vevlager på volvo men verkar ju i princip omöjligt

Verkar ju som att dom inte vill sälja och tjäna pengar neutral

Mvh S.Österdahl


Sök