3791
Sök

Volvo vitblockares vevlager

247 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Hej jag undrar om det är fler som har haft problem med vevlagerna i vitblockarna. min 960 har rivit två motorer nu, någon som vet om s80 t6 vevlager passar, dom ska vara 2mm bredare? nu skiter jag i sugmotorn iallafall och bygger turbo av den och ser om det funkar bättre.

92 Inlägg
12 oktober 2008
Har du köpt lagrena på Mekonomen? Gör man de så får man ju bara en standard sats... Köper du däremot på Volvo så får du ju anpassat efter blocket och veven. Står ju en bokstavsmärkning på blocket mot svänghjulet som säger vilka lager man ska ha...

//Gahmen\\

247 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
GahmenT-Gul skrev:
Har du köpt lagrena på Mekonomen? Gör man de så får man ju bara en standard sats... Köper du däremot på Volvo så får du ju anpassat efter blocket och veven. Står ju en bokstavsmärkning på blocket mot svänghjulet som säger vilka lager man ska ha...

på tal om det, jag kommer stoppa ner en 3 liters vev i min 2.5a nu, ska jag fortfarande gå efter det numret som står på blocket eller hur blir det då när jag köper ramlager osv?

92 Inlägg
12 oktober 2008
absolute_teddan skrev:
GahmenT-Gul skrev:

på tal om det, jag kommer stoppa ner en 3 liters vev i min 2.5a nu, ska jag fortfarande gå efter det numret som står på blocket eller hur blir det då när jag köper ramlager osv?

Hm, kommer intye ihåg riktigt, men står väl en märkning på veven me va som man ska gå efter? Kommer fan inte riktigt ihåg.......

//Gahmen\\

8 253 Inlägg
12 oktober 2008
absolute_teddan skrev:

Du går efter märkningen på det block och den vev du ska använda får att kolla vilka ramlager du ska ha. Vevlagren däremot finns bara i en storlek om man räknar bort överdimensionerna för omslipada axlar. De bredare lagren passar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 oktober 2008
GahmenT-Gul skrev:

Jag ringde till Volvo och uppgav mina nr på både vevaxel och block.
Ändå var jag tvungen att köpa ramlager-satser till totalt 3 motorer för att kunna få överdimensionerade, överdimensionerade, och normaldimensionerade lager.

Tacka fan för att det är dyrt att renovera vitblockare när man tvingas köpa såna mängder lager, och Volvo inte bara kan slänga fram rätt lager, så man inte måste ha en jävla massa över.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
12 oktober 2008
TurbOla skrev:
Jag ringde till Volvo och uppgav mina nr på både vevaxel och block.
Ändå var jag tvungen att köpa ramlager-satser till totalt 3 motorer för att kunna få överdimensionerade, överdimensionerade, och normaldimensionerade lager.

Tacka fan för att det är dyrt att renovera vitblockare när man tvingas köpa såna mängder lager, och Volvo inte bara kan slänga fram rätt lager, så man inte måste ha en jävla massa över.

Går alledes utmärkt att köpa lösa lager på volvo, bara man vet vilken sort (från vilken bil) och färgmärkning det är på dem, och om man ska överdimension eller inte. Man behöver inte köpa hela sortimentet.

247 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
absolute_teddan skrev:

Du går efter märkningen på det block och den vev du ska använda får att kolla vilka ramlager du ska ha. Vevlagren däremot finns bara i en storlek om man räknar bort överdimensionerna för omslipada axlar. De bredare lagren passar.

perfekt, men kommer dom bredare lagrena från s80 t6? eller kanske alla nyare vitblockare?

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Marlboroman skrev:
Går alledes utmärkt att köpa lösa lager på volvo, bara man vet vilken sort (från vilken bil) och färgmärkning det är på dem, och om man ska överdimension eller inte. Man behöver inte köpa hela sortimentet.

Du menar att den inkompetente reservdelskillen på Volvo lurade på mig tre hela jävla sortiment?
Nu blir jag lite småledsen i ögat här...

Ska inte handla av den Volvohandlaren igen i alla fall.

224 Inlägg
14 oktober 2008
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:

Du menar att den inkompetente reservdelskillen på Volvo lurade på mig tre hela jävla sortiment?

Jepp kan bekräfta att de går att köpa lösa, det gjorde jag till min kostade bara några hundra för alla lagren.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

8 253 Inlägg
14 oktober 2008
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:

Nåt åt det hållet i alla fall. För det är fullt möjligt att köpa lösa lager, så jag gjorde jag till min.

143 Inlägg
14 oktober 2008
Tur att jag såg den här tråden, va in till Volvo i Uppsala nu på förmiddan o beställde efter kodningen på blocket o veven. Gick på 1003:- och skulle va inne till imorn big_smile

Kan tillägga att han såg lite vilsen ut när jag visade upp kodningarna, fick rådfråga en kollega och efter ca 2h hade han luskat ut hur det skulle va o ringde upp.
Senast redigerat av Mccoy (14 oktober 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 oktober 2008
Volvo har allt som oftast väldigt inkompetenta ansikten utåt, tyvärr...    undantag finns bla i Markaryd, men det hör till ovanligheten verkar det som.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hojmek
748 Inlägg
14 oktober 2008
torpis skrev:
Volvo har allt som oftast väldigt inkompetenta ansikten utåt, tyvärr...    undantag finns bla i Markaryd, men det hör till ovanligheten verkar det som.

Ja det verkar inte bättre, frågar man något så får man ofta till svars " jag vet inte jag säljer bara reservdelarna, jag mekar inte " ooooooooooookej? smile

8 253 Inlägg
14 oktober 2008
absolute_teddan skrev:
Marlboroman skrev:
absolute_teddan skrev:

perfekt, men kommer dom bredare lagrena från s80 t6? eller kanske alla nyare vitblockare?

Vet ej, köpte mina via SPM.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Ramlagerna var inte så farligt dyra ändå, nu när jag tittar på kvittot.

Antal               Fsg.pris      Mk    R%          Belopp
VO 3125199 Ramlagersats       6,00               50,44        2     12,00        266,32
VO 3125198 Ramlagersats       6,00               50,44        2     12,00        266,32
VO 3125197 Ramlagersats       6,00               50,44        2     12,00        266,32

Kolvringarna kostade 1359,07 och
vevstakslagerna 1034,18, med samma rabatt som ovan.
Kamremmen gick på hela 396kr.
Senast redigerat av TurbOla (14 oktober 2008)

143 Inlägg
14 oktober 2008
Vevlagersats kostar 458:- på AutoTech.

8 253 Inlägg
14 oktober 2008
Mccoy skrev:

450:- för den bredare varianten hos SPM.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Marlboroman skrev:
Mccoy skrev:

Bredare?

8 253 Inlägg
14 oktober 2008
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Mccoy skrev:

Bredare?

De är 2mm bredare än dem som satt i våra maskiner från fabrik.

Sök