3462
Sök

Ford Puma - Time Attack

798 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#301
Haxxel skrev:
Framsteg \o/

Men ska du verkligen ha någon instrumentpanel? Är den inte bättre med bara en rattstång ut från brandväggen? Finns ju ingen nytta med en instrumentpanel på denna bil?

Jag vill ju ha fabrikracing-stukat, i alla sådana klasser använder man ju isntrumentbräda. Inredningen blir väldigt tråkig annars, jag måste liksom fästa mätare, strömbrytare osv någonstans.


1 060 Inlägg
8 december 2008
#302
funderade på motor igen kanske har missat något kanske redan e sagt men en Fiesta ST motor borde väll funka??

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

RE-雨宮
481 Inlägg
8 december 2008
#303
timnordlof skrev:
Mazdan är en gatbil och sjukt kul där. Men när man väl snöat in på bankörning vill man bara ha värre, att köra på vägen känns totalt meningslöst och omotiverat...

Vet inte om du sett va dom snabbaste FR timeattack bilarna i Japan är för några wink

Coolt projekt hursom

RE-Amemiya Kitted FD3S

RE-雨宮
481 Inlägg
8 december 2008
#304
timnordlof skrev:
camaro67 skrev:
_MaCCe_ skrev:
Som nämnt tidigare Sr20de! sitter väl i almeran och primera gt ? Där har du ju lite effekt att plocka fram.

De är nog en vettig maskin med tanke på att den sitter i 200:orna så finns de ju trimm att hänga dit.
Dock hade den turbo i 200 och heter sr20det big_smile

SR20DE är tråkig och SR20DET har för mycket effekt. Tänk på att standardmotorn måste ha runt 200hk för att det ska vara möjligt överhuvudtaget! hmm

ASL Garaiya körde SR20VE  sug på sin bil innan dom slängde in den i  SuperGT'n och bytte till SR20DET. Sen gick dom över till VQ'n iof. Den är en av världens coolaste bilar i SuperGT skrud, och går som ett skott.  Kan vara lite svårt att få tag på en, och som du redan konstaterat. Dyrt att göra snabb! I gatutförande väger den ca 900kg å gör 0-100 på runt 5sekunder om ja inte minns fel.

RE-Amemiya Kitted FD3S

54 Inlägg
8 december 2008
#305
fan vilket coolt projekt smile
kommer bli hur grym som helst:)


kevlar_soul
8 december 2008
#306
Ser bra ut Tim!

798 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#307
Vill bara klargöra en sak: Mazdan är sjuuukt rolig och en riktigt potent bil. Jag skulle gärna bygga vidare på den plattformen, men eftersom jag är så nöjd med den som den är nu så vill jag inte "förstöra" den. Att plåga bilen på bana hela nästa sommar är inte vettigt i längden på en så pass påkostad bil, jag är trots allt bara 20 år och har nyss flyttat hemifrån...

Just därför valde jag att bygga på en billig platform - men lovar att Puman kommer piska sjuan på bana! Det blir liksom så mycket billigare om något skulle gå sönder. Vad gäller motorer så har jag i stort sett bestämt mig, det blir en turbomotor eftersom det är enkelt. Jag avslöjar kanske modell senare, men jag avvaktar tills jag vet om allting klaffar.

Självklart känns det vemodigt att bygga på en betydligt tråkigare utgångsbil, men det är lite mer vettigt. Förr eller senare är olyckan framme och då är jag glad att jag sitter i en bil som lätt/billigt lagas och dessutom har fullbur. Jag har kört Mazdan på flera banträffar i år och det är självklart inte så farligt, men med Puman vill jag åka på så många som jag bara kan och då vill jag ha en ändamålsenlig bil som är ordentligt anpassad för detta!

Kul att folk gillar idén! Det är ju trots allt en kul grej att bygga på udda bilar eftersom det ger kul respons. smile


26 Inlägg
9 december 2008
#308
riktigt härligt projekt! Ser fram emot att se resultet utav din räser inte allt för sent! Grymt!

827 Inlägg
9 december 2008
#309
kör på mörk grått den här ggn...efter att ja sett din mazda så vet ja att du inte kommer misslyckas me denna... håller tummarna för dig

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

185 Inlägg
9 december 2008
#310
Detta kommer bli riktigt kul att följa, synd att det blev turbo istället för kompressor dock, skulle vilja höra puman yylaa som kompressorn gör, men du har nog en anledning till varför det blir turbo och det kommer ändå bli riktigt bra:)

JDM
593 Inlägg
9 december 2008
#311
Jag håller med, synd på kompressorn, oslagbart ljud från dem. Men med lite turboväsande och härliga dumpar kanske gör sitt ändå big_smile Bara se till att du håller varvet uppe då smile

Det ska vara JDM och bana!

798 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#312
Haxxel skrev:
Jag håller med, synd på kompressorn, oslagbart ljud från dem. Men med lite turboväsande och härliga dumpar kanske gör sitt ändå big_smile Bara se till att du håller varvet uppe då smile

Mjo, jag är sugen på kompressor! Men det medför mer jobb (inget problem i sig) men framför allt så kan man inte regga bilen helt lagligt. Målet är ju att göra något som faktiskt är lagligt på gatan, och då vill jag undvika alla lagtöjningar i möjligaste mån... hmm


798 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#313
Mini-update idag, var nere i verkstaden och vinterpreppade pendlarcykeln. Nokian dubbdäck, stänkskärmar, reflexer och belysning. Dock ingen snö... smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/518041_08zxvk.jpg
Funderar lite på hur man ska ha oljekylare, vattenkylare och laddluftskylare innanför de små hålen! Jag vill ju inte ha laddluftkylaren framför vattenkylaren, det är verkligen en "boyracer"-lösning, på racebilar är motortempen viktigare att prioritera. Kanske monterar vattenkylaren i bagagen som på rallycrossbilar?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/518044_gi3ldb.jpg
Strippade panelen lite mer och kikade på hur jag ska bygga kolfibermittkonsollen. Ska kapa lite med vinkelslipen i denna också. Handskfacket ska bort exempelvis! I den framtida kolfiberpanelen ska växelspak, strömbrytare, intercom osv sitta. Ut "stereohålet" kommer denna börja och sträcka sig som en balk hela vägen till förarstolen. Här kommer i stort sett all elektronik och manövrering sitta - allt på ett och samma ställe.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/518048_vxx8mt.jpg
Det kommer bli tajt! Kommer förmodligen behöva modifiera balkarna fram för att kunna få ner bilen tillräckligt nära backen... Som tur är hamnar ju hjulen en dryg decimeter längre ut på varje sida, men eftersom de nya hjulen blir bredare så är det inte säkert att måttet på insidan förändras speciellt mycket. Måste prova och mäta mig fram här och det är inte så lätt - jag vill ju inte köpa dyra däck och fälgar innan jag vet om de funkar!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/518052_h4j39v.jpg
Svårt att se på bild, men lyktan till höger på bilden är som ny medans den andra är riktigt matt och tråkig. Detta eftersom bilen varit krockad på dena sidan och framlyktan utbytt. Det verkar dock inte varit någon stor smäll eftersom balken bara fått sig en liten knöl, inget mer...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/518054_d2iona.jpg
Nu när skärmarna har fått sitta ett tag och allting är fastskruvat så verkar strålkastarna passa ganska bra. Skönt! Ser riktigt fett ut i verkligheten vill jag lova. smile Nu måste jag bara få hit en glasmästare som kan ta bort bakrutorna. Jag vill börja montera bakskärmarna ju!! big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/518056_7hyg30.jpg
Dags att gå hem nu! smile H&R-fjäderbenen blir nog fint, hoppas de går att ställa in tillräckligt mycket bara. Funderar på både höjd och hjulvinklar...


Okejbratja
255 Inlägg
9 december 2008
#314
nice som fan big_smile

keep up tha gr8 work!!!!!!!!! hehe


798 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#315
SoNic- skrev:
nice som fan big_smile

keep up tha gr8 work!!!!!!!!! hehe

Tack du! smile


1 072 Inlägg
10 december 2008
#316
Att sätta kylaren bak kan nog va en vettig idé då du vill ha lite mer vikt bak om du häver i en större/tyngre motor. Sätta Nacascoop eller liknande i de små bakrutorna


798 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#317
sik skrev:
Att sätta kylaren bak kan nog va en vettig idé då du vill ha lite mer vikt bak om du häver i en större/tyngre motor. Sätta Nacascoop eller liknande i de små bakrutorna

Jupp, det "större" problemet är dock att luften måste ut också. Det är lika viktigt att evakuera luften från baksidan av kylaren som det är att tillföra ny lyft framifrån. Annars blir det tvärstopp.


Eclipse GSX AWD SUPRA-WIDEBODY
20 Inlägg
10 december 2008
#318
this was extreme, hehe ive never ssen a car like that with thad wide bodykit, its insane im very courious  about how its going to llok at the end big_smile

Hej, min namn är Nick och jag komer från USA, Minneapolis.Jag är 27 år gammal, och bor i Gothenburg.Jag jobbar på en verkstad för bilar, jag holler på att läre mig svenska samtidigt.Har bott i Sverigen i nu snart 32 år, jag har en Mitsubishi Eclipse GSX Turboconverted SUPRA WIDEBODY med Supra Taillights.

482 Inlägg
10 december 2008
#319
timnordlof skrev:
sik skrev:
Att sätta kylaren bak kan nog va en vettig idé då du vill ha lite mer vikt bak om du häver i en större/tyngre motor. Sätta Nacascoop eller liknande i de små bakrutorna

Jupp, det "större" problemet är dock att luften måste ut också. Det är lika viktigt att evakuera luften från baksidan av kylaren som det är att tillföra ny lyft framifrån. Annars blir det tvärstopp.

Göra hål i bagageluckan.... som på rallycrossbilar? tongue

Jodå... Så är det serru!

798 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#320
rotary12 skrev:
timnordlof skrev:
sik skrev:
Att sätta kylaren bak kan nog va en vettig idé då du vill ha lite mer vikt bak om du häver i en större/tyngre motor. Sätta Nacascoop eller liknande i de små bakrutorna

Jupp, det "större" problemet är dock att luften måste ut också. Det är lika viktigt att evakuera luften från baksidan av kylaren som det är att tillföra ny lyft framifrån. Annars blir det tvärstopp.

Göra hål i bagageluckan.... som på rallycrossbilar? tongue

Jo, problemet är bara att Pumans bagagelucka är av coupémodell, den ligger i stort sett bara uppepå karossen. Det finns ingen plats att göra hål där liksom.

Enda sättet är nog neråt genom bagagerumsgolvet men då får jag förmodligen problem med att det kommer upp skit och avgaset istället.... :S Som sagt, att klura lite på lösningar hör ju till. Jag ska ta och göra det vid tillfälle. smile



Sök