2572
Sök

Ford Puma - Time Attack

798 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#381
kevlar_soul skrev:
Jag längtar verkligen tills  man får se slutresultatet på denna..

Vart vänder du dig för eloxering av prylar?

Det finns nått lokalt företag som brukar fixa sånt, billigt och bra vad jag sett!


kevlar_soul
13 januari 2009
#382
Ok!

Vad har du på gång i veckan då?

798 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#383
kevlar_soul skrev:
Ok!

Vad har du på gång i veckan då?

Ska skruva dit skärmarna så att jag kan börja anpassa bakdelen. Sen ska jag fortsätta skruva ur motorn.

Nästa vecka ska bilen troligtvis iväg för att måtta in buren. Så det börjar hända grejer nu... smile


3 295 Inlägg
14 januari 2009
#384
timnordlof skrev:
kevlar_soul skrev:
Jag längtar verkligen tills  man får se slutresultatet på denna..

Vart vänder du dig för eloxering av prylar?

Det finns nått lokalt företag som brukar fixa sånt, billigt och bra vad jag sett!

jag vill oxå veta wink har lite saker som skulle behöva fixas, finns i k-holm om inte annat?


798 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#386
TwinsBilOchPlat skrev:
det kanske finns någon finare bakdel ?? som passar ???

Visst finns det en som passar, men den ser likadan ut förutom att den passar. smile Kanske beställer en sån ändå, sparar lite vikt om jag köper en som passar direkt. Min är skiiiittung...


798 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#387
Var några timmar i verkstaden idag. Tog bara två bilder men hann faktiskt med mycket mer jobb på bilen än så.

Lättade bakluckan med allt vad det innebär och kapade nästan helt klart passagerardörren. Detta medförde att jag fick plocka ut rutan ur dörren och fick därför bort elhissar, c-lås osv. Gött att få bort lite vikt!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/544210_7fua9j.jpg
Här har jag bara börjat kapa lite. Numera är hela insidan borta. Frågan är bara om jag ska kapa bort hela skyddsbalken på insidan också, eller om dörren kommer ramla ihop då... Hmm...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/544212_rdiloh.jpg
Så här blir det. Här är bara början och det ska hålborras och kapas bort större delen av bakluckans insida. Här är det bara kapat och borrat lite grovt, ska självklart snygga till så att det ser drägligt ut (och självklart lackera...). Hålborra är roligt, man kan borra i nästan allt! smile

Jag undviker dock att hålborra motorblocket, bromsskivor, bärande balkar och hjulen. Annars kan man borra hål i det mesta! wink
Senast redigerat av timnordlof (14 januari 2009)


798 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#388
Inmätning och tillverkning av bur inbokad hos Finess i E-tuna på onsdagsmorgonen nästa vecka.

Äntligen! smile



Äts naaajs...


JDM
593 Inlägg
15 januari 2009
#389
Haha det är bra att du tänker efter lite innan du börjar hålborra tongue
Va trevligt med lite bur snart, måste ge en tydlig kännsla av att det går frammåt big_smile

Det ska vara JDM och bana!

582 Inlägg
15 januari 2009
#390
Hallå! nu har inte jag läst hela tråden men, Andréas Eriksson körde ju Puma KitCar i svenska rally skogarna förrut o den hade han 230 häst i, tänkte om du behövde tala med nån om hjälp till puman. han är skittrevlig o faktiskt tänkte jag bygga en sån "puma kitcar" replika redan för 8 år sen men sen blev det familj o så fick det bli en kombi istället, men han hade färdiga kit till sin jag kunde köpa plus intyg till axelbreddningen för besiktningens skull.

Lycka till med ett jättetufft bygge (Det är absolut inget "kvinnligt" med en puma, om man ser till prestandan! 125hk o VCT styrning på insugskammen, Yamaha dom kan dom!) Men det blir nog en fin kopia på gamla Puma KitCar.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Fotograf
191 Inlägg
15 januari 2009
#391
Slave_joe skrev:
timnordlof skrev:
kevlar_soul skrev:
Jag längtar verkligen tills  man får se slutresultatet på denna..

Vart vänder du dig för eloxering av prylar?

Det finns nått lokalt företag som brukar fixa sånt, billigt och bra vad jag sett!

jag vill oxå veta wink har lite saker som skulle behöva fixas, finns i k-holm om inte annat?

du har ett företag som heter Hama Eloxering som ligger mitt emot SKF mekan, den delen närmast centrum. Ligger i samma byggnad som hälsogymet låg förut, DUD ligger i det huset också. billiga och snabba är dem, jag eloxerad mina egen tillverkade dumpventiler, där 3 st för 40kr.
Senast redigerat av Talvis (15 januari 2009)


798 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#392
Talvis skrev:
Slave_joe skrev:
timnordlof skrev:

Det finns nått lokalt företag som brukar fixa sånt, billigt och bra vad jag sett!

jag vill oxå veta wink har lite saker som skulle behöva fixas, finns i k-holm om inte annat?

du har ett företag som heter Hama Eloxering som ligger mitt emot SKF mekan, den delen närmast centrum. Ligger i samma byggnad som hälsogymet låg förut, DUD ligger i det huset också. billiga och snabba är dem, jag eloxerad mina egen tillverkade dumpventiler, där 3 st för 40kr.

Jupp, det är dem jag tänkte på. smile


798 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#393
norpan skrev:
Hallå! nu har inte jag läst hela tråden men, Andréas Eriksson körde ju Puma KitCar i svenska rally skogarna förrut o den hade han 230 häst i, tänkte om du behövde tala med nån om hjälp till puman. han är skittrevlig o faktiskt tänkte jag bygga en sån "puma kitcar" replika redan för 8 år sen men sen blev det familj o så fick det bli en kombi istället, men han hade färdiga kit till sin jag kunde köpa plus intyg till axelbreddningen för besiktningens skull.

Lycka till med ett jättetufft bygge (Det är absolut inget "kvinnligt" med en puma, om man ser till prestandan! 125hk o VCT styrning på insugskammen, Yamaha dom kan dom!) Men det blir nog en fin kopia på gamla Puma KitCar.

Jaha, där ser man. Gillat Puman ända sedan den kom, tuff liten bil som snabbt blev frisörsräser. Men det hindrar inte mig som ni ser? smile

Jag vet att farsgubben pratar med Andreas ibland, vet inte om de pratar något om Puma dock... Får höra med honom nån dag. smile


798 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#394
Haxxel skrev:
Haha det är bra att du tänker efter lite innan du börjar hålborra tongue
Va trevligt med lite bur snart, måste ge en tydlig kännsla av att det går frammåt big_smile

Haha, ja självklart. Jag är den som bromsar på borrandet i verkstaden. Alla andra tycker jag ska borra överallt, men jag envisas med att styvhet faktiskt är ännu viktigare än låg vikt. smile


798 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#395
Jag är lite sugen på kompressorladdad motor igen, dock annat fabrikat än jag tänk tidigare. Jag hinner säkert ändra mig några gånger till innan jag köper en motor... smile


1 291 Inlägg
16 januari 2009
#397
dörrar, baklucka, huv mm kan du ju hålborra fritt men skulle råda att inte tokborra i karossen, möjligtvis balkarna på insidan taket. Ta och räkna på hur mycket vikt du tjänar, kommer inte bli mycket alls.
Däremot ska jag ge dig ett tips och strängsvetsa alla skarvar i hela karossen, gör en enorm skillnad i vridstyvhet och då blir det också lättare att få till en schysst chassi-setup sen.


798 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#398
corsa_m skrev:
dörrar, baklucka, huv mm kan du ju hålborra fritt men skulle råda att inte tokborra i karossen, möjligtvis balkarna på insidan taket. Ta och räkna på hur mycket vikt du tjänar, kommer inte bli mycket alls.
Däremot ska jag ge dig ett tips och strängsvetsa alla skarvar i hela karossen, gör en enorm skillnad i vridstyvhet och då blir det också lättare att få till en schysst chassi-setup sen.

Självklart borrar jag bara bort onödigt material. Bara ytor som inte fyller någon funktion, exempelvis insidan av baklucka och allt som inte är bärande. Jag skojade om att jag skulle borra allt. smile

Att borra balkarna i taket är också väldigt dumt. Då tappar man massvis av vridstyvhet i "sidled" mellan sidorna. Generellt sätt ska man ALDRIG göra om balkarna om man inte måste, de sitter ju där av en anledning och är beräknade för normal körning. Bilen kommer ju plågas mycket hårdare än den är byggd för och då vill man åtminstone ha kvar den konstruktionen. Buren fixar ju till det mesta. smile Jag är dock skeptisk till hur mycket karossen pallar på asfalt med slicks/r-blandning, stenhård fjädring och alla bussningar stumma. Det är mycket påfrestningar...

Vad gäller skarvsvetsning så övervägde jag det, men det är ju ett helt sjuukt jobb att ta bort all tätningsklet i hela karossen, även från insidan. Så vi får se hur det blir med den saken.


kevlar_soul
16 januari 2009
#399
FINESS har sjukt bra priser och verkar vara riktigt kunniga! Blir det någon form av sponsordeal där?

Ditt projekt följs verkligen (särskilt nu när du vet hur man hanterar en rubrik tongue)

Bra jobbat!

1 291 Inlägg
17 januari 2009
#400
timnordlof skrev:
corsa_m skrev:
dörrar, baklucka, huv mm kan du ju hålborra fritt men skulle råda att inte tokborra i karossen, möjligtvis balkarna på insidan taket. Ta och räkna på hur mycket vikt du tjänar, kommer inte bli mycket alls.
Däremot ska jag ge dig ett tips och strängsvetsa alla skarvar i hela karossen, gör en enorm skillnad i vridstyvhet och då blir det också lättare att få till en schysst chassi-setup sen.

Självklart borrar jag bara bort onödigt material. Bara ytor som inte fyller någon funktion, exempelvis insidan av baklucka och allt som inte är bärande. Jag skojade om att jag skulle borra allt. smile

Att borra balkarna i taket är också väldigt dumt. Då tappar man massvis av vridstyvhet i "sidled" mellan sidorna. Generellt sätt ska man ALDRIG göra om balkarna om man inte måste, de sitter ju där av en anledning och är beräknade för normal körning. Bilen kommer ju plågas mycket hårdare än den är byggd för och då vill man åtminstone ha kvar den konstruktionen. Buren fixar ju till det mesta. smile Jag är dock skeptisk till hur mycket karossen pallar på asfalt med slicks/r-blandning, stenhård fjädring och alla bussningar stumma. Det är mycket påfrestningar...

Vad gäller skarvsvetsning så övervägde jag det, men det är ju ett helt sjuukt jobb att ta bort all tätningsklet i hela karossen, även från insidan. Så vi får se hur det blir med den saken.

Borra i taket var bara en ide jag fick utan att tänka så mycket djupare, jag har valt att inte borra nånstans på mina bilar då jag persoligen anser det som onödigt. Dock kommer ju bågen att styva upp karossen flera gånger om. Gissar att du tänkt dra fram bågen till tornen fram samt bakaxelinfästning och torn bak?
Angående strängsvetsning så tycker jag du ska lägga ner den tid det tar för det kommer du aldrig ångra, hört flera som åkt golf i rally som kört samma bil med och utan strängsvets och det blev en helt ny bil. Sen tjänar du ju en massa vikt på att ta bort allt äckel-kit wink



Sök