dörrar, baklucka, huv mm kan du ju hålborra fritt men skulle råda att inte tokborra i karossen, möjligtvis balkarna på insidan taket. Ta och räkna på hur mycket vikt du tjänar, kommer inte bli mycket alls. Däremot ska jag ge dig ett tips och strängsvetsa alla skarvar i hela karossen, gör en enorm skillnad i vridstyvhet och då blir det också lättare att få till en schysst chassi-setup sen.
Självklart borrar jag bara bort onödigt material. Bara ytor som inte fyller någon funktion, exempelvis insidan av baklucka och allt som inte är bärande. Jag skojade om att jag skulle borra allt.
Att borra balkarna i taket är också väldigt dumt. Då tappar man massvis av vridstyvhet i "sidled" mellan sidorna. Generellt sätt ska man ALDRIG göra om balkarna om man inte måste, de sitter ju där av en anledning och är beräknade för normal körning. Bilen kommer ju plågas mycket hårdare än den är byggd för och då vill man åtminstone ha kvar den konstruktionen. Buren fixar ju till det mesta. Jag är dock skeptisk till hur mycket karossen pallar på asfalt med slicks/r-blandning, stenhård fjädring och alla bussningar stumma. Det är mycket påfrestningar...
Vad gäller skarvsvetsning så övervägde jag det, men det är ju ett helt sjuukt jobb att ta bort all tätningsklet i hela karossen, även från insidan. Så vi får se hur det blir med den saken.
Borra i taket var bara en ide jag fick utan att tänka så mycket djupare, jag har valt att inte borra nånstans på mina bilar då jag persoligen anser det som onödigt. Dock kommer ju bågen att styva upp karossen flera gånger om. Gissar att du tänkt dra fram bågen till tornen fram samt bakaxelinfästning och torn bak? Angående strängsvetsning så tycker jag du ska lägga ner den tid det tar för det kommer du aldrig ångra, hört flera som åkt golf i rally som kört samma bil med och utan strängsvets och det blev en helt ny bil. Sen tjänar du ju en massa vikt på att ta bort allt äckel-kit
Jo, det är klart att det blir styvt och bra. Jag ska överväga det, men jag har hört att det inte är så lätt.
Plockade bort hela rutramen för att komma åt att plocka bort allting i dörren. Nu är c-lås, elhissar och diverse annat borta. helt ren dörr så när som på dörrlåset. På bilden syns också nya pedalstället och Optimas minsta YellowTop-batteri. Bara lite drygt 11 kilo, naaajs!
Städat, dammsugit både i och utanför bilen, plockat bort avgassystem, monterat hjul och tagit bort allt som suttit löst. Nu är bilen klar för burbygge!
Ratten åkte på plats igen för att kunna styra när vi lastar bilen. Jag ser inte fram emot att reda ut den där kabelhärvan...
Nu är den så naken så att man kan se rakt igenom den på vissa ställen.
Några kilo kvarlevor av en Ford Puma. Snart på en sopptipp nära dig!
Har du vägt det du sågade loss nu då så du vet hur mycket vikt du kapat ?
En del, kul att skapa sig en uppfattning. Asfaltsmattorna vägde över 6 kilo exempelvis! Säkert några kilo på unsidan av karossen också. Men jag orkar inte väga allt...
Jag vet inte vad det blir för fälgar än, det blir ROTA iaf.
Jag har målet att bli klar exteriört och interiört till Elmia. Med andra ord lack, hela karosspaketet, bur, stolar osv. Jag koncentrerar mig därför på just dessa delar eftersom jag borde kunna hinna det till Elmia. Motor, mekanik och elektronik fixar jag efter Elmia. Men jag behöver ändå bredda hjulbasen, montera stora bromsar osv... Så det kommer bli stressigt!
Oj oj, ingen dålig mängd rör det där Blir nog ballt, men kommer de gå rör framför dörrarna och hela baletten eller?
Rör från bakre fjäderbenen, bältesstag, huvudbåge, hjälmkrossarstag, rör i A-stolparna, toyotastag, dörrkryss och rör fram till främre fjäderbenen. Typ som på denna bilden (med några mindre ändringar pga personliga preferenser):
Kan väl sammanfattas som hela baletten, jag räknade inte med att det skulle bli SÅ mycket rör!
Var nere några timmar i verkstaden idag igen. Känner lite press om jag ska hinna till Elmia...
Tömde AC:n. Det var riktigt spännade. Det sprutade gas, vätska och det var ett riktigt oväsen.
"Kopplade bort" AC-rören till värmepaketet. The-lazy-mans-way...
Då var värmepaketet urplockat. Rann nästan inte ut något vatten som tur är!
Provade ett nytt fjäderben, sänker iaf 8-15 cm. Hoppas det räcker... Även ok och skivor bortplockade. Nav ska göras om till 5-bult så att utbudet av bromsar och fälgar blir lite bättre.
Det börjar bli gott om plats i motorrummet. Och då sitter motorn fortfarande kvar!
Nu är allt AC-skräp borta också... Kommer bli varm och gött i bilen i sommar... Eller nästa sommar... Om jag någonsin blir klar...
Förhoppningsvis blir det sånna här bromsar på bilen.