2114
Sök

Ford Puma - Time Attack

798 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#401
corsa_m skrev:
timnordlof skrev:
corsa_m skrev:
dörrar, baklucka, huv mm kan du ju hålborra fritt men skulle råda att inte tokborra i karossen, möjligtvis balkarna på insidan taket. Ta och räkna på hur mycket vikt du tjänar, kommer inte bli mycket alls.
Däremot ska jag ge dig ett tips och strängsvetsa alla skarvar i hela karossen, gör en enorm skillnad i vridstyvhet och då blir det också lättare att få till en schysst chassi-setup sen.

Självklart borrar jag bara bort onödigt material. Bara ytor som inte fyller någon funktion, exempelvis insidan av baklucka och allt som inte är bärande. Jag skojade om att jag skulle borra allt. smile

Att borra balkarna i taket är också väldigt dumt. Då tappar man massvis av vridstyvhet i "sidled" mellan sidorna. Generellt sätt ska man ALDRIG göra om balkarna om man inte måste, de sitter ju där av en anledning och är beräknade för normal körning. Bilen kommer ju plågas mycket hårdare än den är byggd för och då vill man åtminstone ha kvar den konstruktionen. Buren fixar ju till det mesta. smile Jag är dock skeptisk till hur mycket karossen pallar på asfalt med slicks/r-blandning, stenhård fjädring och alla bussningar stumma. Det är mycket påfrestningar...

Vad gäller skarvsvetsning så övervägde jag det, men det är ju ett helt sjuukt jobb att ta bort all tätningsklet i hela karossen, även från insidan. Så vi får se hur det blir med den saken.

Borra i taket var bara en ide jag fick utan att tänka så mycket djupare, jag har valt att inte borra nånstans på mina bilar då jag persoligen anser det som onödigt. Dock kommer ju bågen att styva upp karossen flera gånger om. Gissar att du tänkt dra fram bågen till tornen fram samt bakaxelinfästning och torn bak?
Angående strängsvetsning så tycker jag du ska lägga ner den tid det tar för det kommer du aldrig ångra, hört flera som åkt golf i rally som kört samma bil med och utan strängsvets och det blev en helt ny bil. Sen tjänar du ju en massa vikt på att ta bort allt äckel-kit wink

Jo, det är klart att det blir styvt och bra. Jag ska överväga det, men jag har hört att det inte är så lätt. hmm


798 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#402
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/546967_uwy6xh.jpg
Plockade bort hela rutramen för att komma åt att plocka bort allting i dörren. Nu är c-lås, elhissar och diverse annat borta. helt ren dörr så när som på dörrlåset. På bilden syns också nya pedalstället och Optimas minsta YellowTop-batteri. Bara lite drygt 11 kilo, naaajs! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/546973_lq9ono.jpg
Städat, dammsugit både i och utanför bilen, plockat bort avgassystem, monterat hjul och tagit bort allt som suttit löst. Nu är bilen klar för burbygge!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/546974_iiamn6.jpg
Ratten åkte på plats igen för att kunna styra när vi lastar bilen. Jag ser inte fram emot att reda ut den där kabelhärvan... sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/546982_o9iwcj.jpg
Nu är den så naken så att man kan se rakt igenom den på vissa ställen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/546987_p6mn7u.jpg
Några kilo kvarlevor av en Ford Puma. Snart på en sopptipp nära dig!
Senast redigerat av timnordlof (17 januari 2009)


terazzi
17 januari 2009
#403
kan nu säga att en orginal puma va ganska kul köra wink
så kan tänka mig hur kul du kommer ha i denna sen ^^
Lycka till smile

798 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#404
terazzi skrev:
kan nu säga att en orginal puma va ganska kul köra wink
så kan tänka mig hur kul du kommer ha i denna sen ^^
Lycka till smile

Ja, visst är de goa? smile

Tack ska du ha!


354 Inlägg
19 januari 2009
#405
Har du vägt det du sågade loss nu då så du vet hur mycket vikt du kapat big_smile?

798 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#406
CmoR skrev:
Har du vägt det du sågade loss nu då så du vet hur mycket vikt du kapat big_smile?

En del, kul att skapa sig en uppfattning. Asfaltsmattorna vägde över 6 kilo exempelvis! Säkert några kilo på unsidan av karossen också. Men jag orkar inte väga allt...

Roligare att väga hela bilen när den är klar! smile


798 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#407
Nu är buren bockad, ska åka och hämta bilen nu.

Sen har vi en hel del kapande och svetsande framför oss......


798 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#408
Buren såg kanonfin ut!

Ett mer professionellt utlåtande än så kan jag inte göra eftersom "buren" just nu är en hög med rör som ligger inslängda på golvet i Puman. wink


674 Inlägg
22 januari 2009
#409
vilka fälgar ska du ha? wink

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

876 Inlägg
22 januari 2009
#410
Jag tror den här blir lika lyckad som RX7:an big_smile Har inte läst hela tråden men kommer den var klar till Elmia? tongue
Senast redigerat av lindell90 (22 januari 2009)


798 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#411
Jag vet inte vad det blir för fälgar än, det blir ROTA iaf. smile

Jag har målet att bli klar exteriört och interiört till Elmia. Med andra ord lack, hela karosspaketet, bur, stolar osv. Jag koncentrerar mig därför på just dessa delar eftersom jag borde kunna hinna det till Elmia. Motor, mekanik och elektronik fixar jag efter Elmia. Men jag behöver ändå bredda hjulbasen, montera stora bromsar osv... Så det kommer bli stressigt!


terazzi
24 januari 2009
#412
ah va fan d fixaru lätt tim wink

798 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#413
Lite nya rör. Det blir en ordentlig bur kan jag lova, massvis av rör överallt...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/552436_6stiia.jpg
Här är buren. Har vägt och räknat lite, kommer att landa under 50 kg - faktiskt bättre än väntat!


JDM
593 Inlägg
24 januari 2009
#414
Oj oj, ingen dålig mängd rör det där tongue
Blir nog ballt, men kommer de gå rör framför dörrarna och hela baletten eller?

Det ska vara JDM och bana!

798 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#416
Haxxel skrev:
Oj oj, ingen dålig mängd rör det där tongue
Blir nog ballt, men kommer de gå rör framför dörrarna och hela baletten eller?

Rör från bakre fjäderbenen, bältesstag, huvudbåge, hjälmkrossarstag, rör i A-stolparna, toyotastag, dörrkryss och rör fram till främre fjäderbenen. Typ som på denna bilden (med några mindre ändringar pga personliga preferenser):

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/552447_pr0n2g.jpg


Kan väl sammanfattas som hela baletten, jag räknade inte med att det skulle bli SÅ mycket rör! wink


terazzi
24 januari 2009
#417
Vart har du tänkt premiär visa denna tim?

798 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#418
terazzi skrev:
Vart har du tänkt premiär visa denna tim?

Elmia. Hoppas jag... hmm

Som sagt, jag försöker få den klar rent utseendemässigt. Allt fixande med motor och sådant får bli under vår/sommar.


798 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#419
Bergztrom skrev:
timnordlof skrev:
Lite nya rör. Det blir en ordentlig bur kan jag lova, massvis av rör överallt...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/552436_6stiia.jpg
Här är buren. Har vägt och räknat lite, kommer att landa under 50 kg - faktiskt bättre än väntat!

Vad Beräknar dom för pris på sånt här? Meter eller? mvh /Patrik

Grundpriset är 5000 kronor. Sen har jag lite extra rör och så...


798 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#420
Var nere några timmar i verkstaden idag igen. Känner lite press om jag ska hinna till Elmia...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/553544_9fz2l7.jpg
Tömde AC:n. Det var riktigt spännade. Det sprutade gas, vätska och det var ett riktigt oväsen. smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/553545_pc4eyg.jpg
"Kopplade bort" AC-rören till värmepaketet. The-lazy-mans-way...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/553547_9fn6um.jpg
Då var värmepaketet urplockat. Rann nästan inte ut något vatten som tur är!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/553548_91qf2o.jpg
Provade ett nytt fjäderben, sänker iaf 8-15 cm. Hoppas det räcker... Även ok och skivor bortplockade. Nav ska göras om till 5-bult så att utbudet av bromsar och fälgar blir lite bättre.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/553550_kghl79.jpg
Det börjar bli gott om plats i motorrummet. Och då sitter motorn fortfarande kvar! big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/553551_uee06a.jpg
Nu är allt AC-skräp borta också... Kommer bli varm och gött i bilen i sommar... Eller nästa sommar... Om jag någonsin blir klar...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/553553_6bzmrw.jpg
Förhoppningsvis blir det sånna här bromsar på bilen.



Sök