3258
Sök

Dags för uppkörning

18 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Tja
...efter 2 månaders spärrtid är det nu dags för teori+upprkörning (samma dag).
Jag ska köra upp i Borås.
Får se hur de går.
Några tips? Någon som kört upp i borås tidigare?
Senast redigerat av ThSinner_ (5 januari 2009)

* Klåpare
1 718 Inlägg
14 oktober 2008
Saxat från www.polisen.se

Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?
Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Smitning från trafikolycksplats.
Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
Opålitlighet i nykterhetshänseende.
Allmän brottslighet.
Sjukdom.
Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

När får jag tillbaka mitt körkort sedan det har återkallats?
Man återfår aldrig det gamla körkortet när det varit återkallat. Ett nytt körkort ska framställas eftersom det gamla lämnas in och blir ogiltigt. Ett borttappat återkallat körkort som blir återfunnet kan alltså inte användas eftersom det är ogiltigt.

Sifferpunkterna som följer finns redovisade under föregående fråga "Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?"

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.

Man måste ansöka om att få nytt körkort på särskild handling när ett körkort varit återkallat.

Om körkortet har återkallats mer än 12 månader ska nytt förarprov göras även om du har prövotid.

Beror återkallelse på punkterna 2, 3 och 4 får man nytt körkort tillbaka efter ansökan. Ansökningshandlingar sänds automatiskt med post från Vägverket.

Beror återkallelse på punkterna 1, 5, 6, 7, och 8 måste man som första steg mot nytt körkort ansöka om körkortstillstånd.
Senast redigerat av Gulmun (14 oktober 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

18 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Idag fick jag domen.
Det blir indraget körkort + spärrtid i 2 mån+att jag får göra om allt dvs teori+uppkörning

2 982 Inlägg
20 oktober 2008
taskigt läge, har vart där och det var en riktig läxa...

Nismo
758 Inlägg
20 oktober 2008
Jag har spärrtid på 4 månader, riktigt surt hmm

212 Inlägg
20 oktober 2008
Har prövotid och blev tagen med laser. Kom 118 på 90 väg, så jag fick 3200:- i böter, men fick ju behålla kortet. Trodde dom skulle vara tuffare var det gäller prövotid. Det påpekade han bara, sen fick jag köra vidare.

2 982 Inlägg
20 oktober 2008
alla som lyckas förlora kortet får igentligen skylla sig själva.
det finns ju en anledning till att ni har fått indraget och det är man inte kunnat följa regler.
man får helt enkelt se till att behålla kortet. har behållit det i 4 år och 10 månader nu sen jag blev av med det...

SAAB-Dåre
192 Inlägg
20 oktober 2008
ThSinner_ skrev:
Idag fick jag domen.
Det blir indraget körkort + spärrtid i 2 mån+att jag får göra om allt dvs teori+uppkörning

Först fick jag varning för fortkörning, sen veckan efter lyckades jag köra emot stopplikt och samma poliser stoppade mej ( 12feb) i slutet av september kommer brev från länsstyrelsen att jag ska lämna tillbaka mitt körkort och att jag fått 1månads spärrtid och måste göra om teori och kör prov.. >.<

Ett jävla sätt ett vänta från feb till september med att ens hör av sig mad

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
20 oktober 2008
Residence skrev:
alla som lyckas förlora kortet får igentligen skylla sig själva.
det finns ju en anledning till att ni har fått indraget och det är man inte kunnat följa regler.
man får helt enkelt se till att behålla kortet. har behållit det i 4 år och 10 månader nu sen jag blev av med det...

Jag håller faktiskt med dig. Reglerna är till för att följas. Dock är jag rätt glad över
att min prövotid sedan ett tag tillbaka är borta. För även om jag är väldigt noga på
regler och sådär nu för tiden, så kan man ändå göra små misstag ibland.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
det är förjävligt:P borde räcka me böter..som att de inte är nog..jävla svammel äre!

Evolution Garage
1 299 Inlägg
20 oktober 2008
kör själv för fort allt som oftast, som många andra, och så länge man inte kör som en idiot så har jag inget emot det. Men då får man allt vara beredd på att kortet kan ryka å inte börja gnälla, är det värsta som finns!

Riktigt surt att en sån liten miss kan ge ett så hårt straff, men alla gör fel =/

Sky´s the limit...

741 Inlägg
20 oktober 2008
ThSinner_ skrev:
Idag fick jag domen.

Faaan vad deppigt hmm

396 Inlägg
20 oktober 2008
det var ett jävla gnäll för en stoppskylt från polisens sida?!

Mästare
2 947 Inlägg
20 oktober 2008
Väjningsplikten var det väl ändå dem gnällde på och det är allvarligt. Slut med Off-topic så trafikregelsyndaren inte får sin nya onödiga tråd låst.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

249 Inlägg
20 oktober 2008
Efter man blivit stoppad några gånger börjar man fundera lite på vad man sysslar med i trafiken.. iaf jag.

Men att åka fast för att bryta mot väjningsplikt? Antingen hinner man eller så hinner man inte smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 oktober 2008
Fattar inte hur man lyckas... smile

1 062 Inlägg
20 oktober 2008
va surt sad

730 Inlägg
20 oktober 2008
Jävligt surt... men min lärare berättade att de skulle höja prövotiden från 2 år till 5 år nu.. någon som har hört något om detta ?

Fölkesberg Racing =)

50 Inlägg
20 oktober 2008
Jag har också hör en massa prat om det, när jag tog det (i våras) så var det bara 2 år nu vet jag inte men skulle va kul å veta.

Sök