3948
Sök

Mer effekt Saab 9-3 1.8t

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tänkte ge Saaben lite mer effekt men vet inte riktigt hur.. hmm
Har PPC i den nu men vill ha mer så enkelt som möjligt utan att växellådan rasar eller nåt annat fel.

Har funderat på sportkat 2.5" samt 2.5" sportavgas efter katen. Kan de ge mer effekt?


Enbart 2.5 " Sportavgas. Effekt??

Eller finns de nå annat man kan göra? Ställa laddtrycket eller nå sånt?

Efter PPCn så har den vissa gånger överladdat och löst ut avlastningsventilen... Vad kan man göra åt de?


Hoppas nån har svar! smile



Mvh

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
14 oktober 2008
#2
3" downpipe ner till katten sen 2.5" sportsystem borde ge lite mer flås. Vad menar du med att avlastningsventilen "löst ut"? Den öppnar ju varje gång du släpper på gasen.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#3
Rspeter skrev:
3" downpipe ner till katten sen 2.5" sportsystem borde ge lite mer flås. Vad menar du med att avlastningsventilen "löst ut"? Den öppnar ju varje gång du släpper på gasen.

Jadu han sa så på Saab iallafall.. smile

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

457 Inlägg
14 oktober 2008
#4
Hade så på min 900 också! Nån överladdningsskydd! Den gick in vid ca 1,5 bar,

Köp ett värre chip. 3" downpipe med racekatalysator så bilen får andas lite bättre och sen 3" resten av avgassystemet. Sportluftfilter, då menar jag inte öppet, utan sportluftfilter du sätter i din befintliga luftbox.

Sen blir det lite mer avancerad trimning! smile

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#5
Finns väl inge värre chip?? Blir de nån skillnad med bara racekat och 2.5"???

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
14 oktober 2008
#6
golfarn_nr1 skrev:
Eller finns de nå annat man kan göra? Ställa laddtrycket eller nå sånt?

Jag tror inte du kan inte höjja laddtrycket manuellt. Då får du chippa eller liknande.

mvh. kalle


7 274 Inlägg
14 oktober 2008
#7
Kolla på steg 3 från t ex. maptun.se


Häst
1 099 Inlägg
14 oktober 2008
#8
Man brukar rekommendera iaf steg3 till 3" downpipe.
Läste tillexempel på BSR.se om deras 3" downpipe:

BSR framrör måste kombineras med BSR sportsystem och BSR Steg 3 programvara.

smile

Än är inte den sista idioten född..

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#9
Okej.... Men jag läste precis på Maptun nyss att man bara kan köpa programvaran? Stämmer de? 235hk skulle de ge och kostade ca 9000kr.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Häst
1 099 Inlägg
14 oktober 2008
#10
golfarn_nr1 skrev:
Okej.... Men jag läste precis på Maptun nyss att man bara kan köpa programvaran? Stämmer de? 235hk skulle de ge och kostade ca 9000kr.

Ja du kan väl köpa bara programvaran.
Men "tuning kittet" som ger 235hk innehåller också:

Stage 3 235Hk, 365Nm (Maptun software Saab 9-3 SS/SC 2003-)
Catback System (fast det har du redan..)
K&N Sport Air filter 9-3SS/SC/V6
Airfilterbox upgrade
Upgraded fuel injectors 9-3ss/sc 1.8t/2.0t (03-06)

Så spridare osv. bör du ju byta med isf.

Än är inte den sista idioten född..

BioPower by MapTun
238 Inlägg
14 oktober 2008
#11
golfarn_nr1 skrev:
Okej.... Men jag läste precis på Maptun nyss att man bara kan köpa programvaran? Stämmer de? 235hk skulle de ge och kostade ca 9000kr.

Ja om du har anpassad hårdvara.

Vi har en kund med 340hk i sin SS.. Så att plocka ut effekt är inga problem.

Maptun #3 BioPower Inviduell

18 Inlägg
14 oktober 2008
#12
Vill du kunna ladda på lite mer o billigare så kan du koppla förbi magnetventilen och överladdningsventilen o koppla in en pysventil som du justerar laddet med.

BioPower by MapTun
238 Inlägg
14 oktober 2008
#13
Albers skrev:
Vill du kunna ladda på lite mer o billigare så kan du koppla förbi magnetventilen och överladdningsventilen o koppla in en pysventil som du justerar laddet med.

Ren idioti!!!

Går då förbi bilens alla säkerhets funktioner!!

Så NEJ till det alternativet.

Maptun #3 BioPower Inviduell

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#14
Crille_9_5 skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Okej.... Men jag läste precis på Maptun nyss att man bara kan köpa programvaran? Stämmer de? 235hk skulle de ge och kostade ca 9000kr.

Ja om du har anpassad hårdvara.

Vi har en kund med 340hk i sin SS.. Så att plocka ut effekt är inga problem.

Okej men om man kör på steg 3... Vad tycker växellådan om de...? Några andra delar som kan gå sönder?

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#15
Albers skrev:
Vill du kunna ladda på lite mer o billigare så kan du koppla förbi magnetventilen och överladdningsventilen o koppla in en pysventil som du justerar laddet med.

Tack för de svaret.... hmm

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Häst
1 099 Inlägg
14 oktober 2008
#16
golfarn_nr1 skrev:
Crille_9_5 skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Okej.... Men jag läste precis på Maptun nyss att man bara kan köpa programvaran? Stämmer de? 235hk skulle de ge och kostade ca 9000kr.

Ja om du har anpassad hårdvara.

Vi har en kund med 340hk i sin SS.. Så att plocka ut effekt är inga problem.

Okej men om man kör på steg 3... Vad tycker växellådan om de...? Några andra delar som kan gå sönder?

Kopplingen pallar nog inte med så jättelänge iaf. wink

Än är inte den sista idioten född..

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#17
DoT skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Crille_9_5 skrev:

Ja om du har anpassad hårdvara.

Vi har en kund med 340hk i sin SS.. Så att plocka ut effekt är inga problem.

Okej men om man kör på steg 3... Vad tycker växellådan om de...? Några andra delar som kan gå sönder?

Kopplingen pallar nog inte med så jättelänge iaf. wink

Förstod nästan de... tongue Men om man nu går tillbaka till 2.5" halvsats... Blir inte bilen lite piggare?

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Häst
1 099 Inlägg
14 oktober 2008
#18
golfarn_nr1 skrev:
DoT skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Okej men om man kör på steg 3... Vad tycker växellådan om de...? Några andra delar som kan gå sönder?

Kopplingen pallar nog inte med så jättelänge iaf. wink

Förstod nästan de... tongue Men om man nu går tillbaka till 2.5" halvsats... Blir inte bilen lite piggare?

Knappast märkbart isf. smile

Än är inte den sista idioten född..

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#19
DoT skrev:
golfarn_nr1 skrev:
DoT skrev:

Kopplingen pallar nog inte med så jättelänge iaf. wink

Förstod nästan de... tongue Men om man nu går tillbaka till 2.5" halvsats... Blir inte bilen lite piggare?

Knappast märkbart isf. smile

Okej smile Men jag kollade på Speedparts nu och dom har ett 3" fullflödes halvsats. Är de bättre då?

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Häst
1 099 Inlägg
14 oktober 2008
#20
golfarn_nr1 skrev:
DoT skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Förstod nästan de... tongue Men om man nu går tillbaka till 2.5" halvsats... Blir inte bilen lite piggare?

Knappast märkbart isf. smile

Okej smile Men jag kollade på Speedparts nu och dom har ett 3" fullflödes halvsats. Är de bättre då?

Efter originalkatt gör det nog ingen skillnad vilket som.

Än är inte den sista idioten född..


Sök