2481
Sök

Installera laddtrycksmätare i Dieselbil

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 oktober 2008
#21
lugn nu tror inte att det ska behövas borras och ha sig.. ska finnas gummislangar på insuget som du bara kan trycka på t-korset på... hittar ingen bra bild på motorn så man kan beskriva bättre dock

2slow

5 089 Inlägg
17 oktober 2008
#22
Vakumet till din barmätare skall mätas i insuget.. mellan gasspjället och motorn, ej på intercoolern eller turbon eller något sånt.

\Lindgren

Trätekniker
387 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#23
Jag får nog åka till någon som har koll på motorer, så dom kan peka ut var jag ska skarva på den.

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Med lem
1 127 Inlägg
17 oktober 2008
#24
Lycka till att hitta en vakumslang på en diesel som inte ens bygger något vakum. big_smile

Med laddtrycksmätare på en diesel kommer den aldrig visa undertryck, går bara inte.. Finns ju inget vakum. Men koppla bara in den på insuget nånstans, nån nippel borde du ha.

Eller gör någon nippel på ett tryckrör, inte så snyggt. Men det fungerar ju iaf..


288 Inlägg
17 oktober 2008
#25
Men om du har en billig mätare, så kommer den fladdra om den sitter nära insuget. Men insuget är rätt ställe annars. Har en på min Audi tdi kopplad på insuget(och den var en billig modell, dock en VDO)
Senast redigerat av BiggerDigger (17 oktober 2008)

Trätekniker
387 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#26
Vet varken var insuget eller tryckrör sitter ni får gärna lägga upp en bild eller en länk till bild som visar.
Vill gärna inte göra fel och pajja nått i motorn!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 oktober 2008
#27
inget idealt ställe på någon av bilderna, leta upp insuget och hita en nippel eller någon slang som du kan sätta t korset på där.
Sen dom andra Som inte vet utan chansar, kanske ska låta bli att skriva? no ofence, men det är för mycket sånt på forum.
Strunta i att skriva om du inte vet.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 oktober 2008
#28
FLindgren skrev:
Vakumet till din barmätare skall mätas i insuget.. mellan gasspjället och motorn, ej på intercoolern eller turbon eller något sånt.

sen bara så du vet, så går inte laddtrycksmätaren på Vacum, ta bensin som ex, Spjället stäng då är de vakum? då visar mätaren undertryck, Spjället öppet? = övertryck. uscha less på folk nu som säger utan att veta. Framör allt skapar inte ens dieseln eget vakum, då den inte har ett spjäll.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 oktober 2008
#29
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63303/485545_6yydf3.jpg
där ringen är, har ja monterat min, Fladdrar inte... En sak som ja skulle gjort om ja vore dig om du ska trixa med laddet. Montera en mätare på grenröret med, så du ser att de inte blir för mycket mottryck i toppen:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Trätekniker
387 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#30
Är det insuget jag har ringat in?

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/37045/485567_a3hzve.jpg[/img]

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
18 oktober 2008
#31
nope! kolla på mottsatt sida av motorn!

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 oktober 2008
#32
oleg skrev:
Är det insuget jag har ringat in?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … a3hzve.jpg

nej, det där är tryckröret. de skulle funka på de där med men inte lika bra som på insug

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Trätekniker
387 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#33
Ok, det går alltså inte att se insuget på bilden?

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 oktober 2008
#34
oleg skrev:
Ok, det går alltså inte att se insuget på bilden?

Nu gör du som så, gå ut till bilen (ta med kamera). Öppna huven, försök få bort alla förbannade plastkåpor som täcker motorn, ta kort (så man ser HELA maskineriet) sen kan nån ringa in insuget åt dig wink

Edit: här kommer bild på min maskin, metallgrejjen (alu) bakom ventilkåpan är insuget
https://www1.garaget.org/archive/42/41430/106592/106592-1043878.jpg
Senast redigerat av TenZer (18 oktober 2008)

Rock'n Roll

Trätekniker
387 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#35
Sir yes sir!

bild kommer strax

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
#36
Mercedesturbodiesel skrev:
. Framör allt skapar inte ens dieseln eget vakum, då den inte har ett spjäll.

Okey, så en diesel har inget spjäll? då kan du förklara hur en diesel går tillväga när den stängs av...

De é nice !

Trätekniker
387 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#37
tror jag fick med insuget nu, bilden är tagen från sidan.
Gissar att det är plasten till höger uppe på motorn som är insuget.
comonrail rören och lite andra rör ligger uppe på så det kan vara lite svårt att se ordentligt, men det är där!

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/37045/485585_q4hrqo.jpg[/img]

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Trätekniker
387 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#38
Är insuget med på bilden?

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

1 004 Inlägg
18 oktober 2008
#39
Ramneborg skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
. Framör allt skapar inte ens dieseln eget vakum, då den inte har ett spjäll.

Okey, så en diesel har inget spjäll? då kan du förklara hur en diesel går tillväga när den stängs av...

man tar helt enkelt bort disel trycket... inte fan stänger du av en bensinare med spjället...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 oktober 2008
#40
262turbo skrev:
Ramneborg skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
. Framör allt skapar inte ens dieseln eget vakum, då den inte har ett spjäll.

Okey, så en diesel har inget spjäll? då kan du förklara hur en diesel går tillväga när den stängs av...

man tar helt enkelt bort disel trycket... inte fan stänger du av en bensinare med spjället...

exakt, ! men ot, de där plast sakerna som går ner i motorn skulle kunna vara insuget, svårt o se

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök