3238
Sök

Ta bort balansaxlar på en B234

644 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har hört att balansaxlarna på en B234 går att ta bort! Va blir det för skillnad om man tar bort dom? blir motorn å gå nå bättre?


1 772 Inlägg
18 oktober 2008
#2
Ta bara bort remmen.

Blir inte direkt någon skillnad utan den största orsaken till att man tar bort den är att minska risken för ras. Går balansaxelremmen av sliter den med sig kam remmen och kan då förstöra en hel del ventiler i toppen vilket blir en dyr historia.
Senast redigerat av NordstromJ (18 oktober 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

117 Inlägg
18 oktober 2008
#3
räcker att du tar bort remmen till balansaxlarna...
ingen idé att ta bort själva axlarna...bara en massa jobb att plugga hålen sen...


644 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#4
NordstromJ skrev:
Ta bara bort remmen.

Blir inte direkt någon skillnad utan den största orsaken till att man tar bort den är att minska risken för ras. Går balansaxelremmen av sliter den med sig kam remmen och kan då förstöra en hel del ventiler i toppen vilket blir en dyr historia.

Okej men får man nå mer effekt av det eller så?


644 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#5
OTB skrev:
räcker att du tar bort remmen till balansaxlarna...
ingen idé att ta bort själva axlarna...bara en massa jobb att plugga hålen sen...

Okej får se hur jag gör om jag tar bort dom eller hur jag gör, skulle hällst vilja ta bort dom iaf!

Nå tips på hur man kan plugga dom hålen i så fall?


1 772 Inlägg
18 oktober 2008
#6
ogge89 skrev:
NordstromJ skrev:
Ta bara bort remmen.

Blir inte direkt någon skillnad utan den största orsaken till att man tar bort den är att minska risken för ras. Går balansaxelremmen av sliter den med sig kam remmen och kan då förstöra en hel del ventiler i toppen vilket blir en dyr historia.

Okej men får man nå mer effekt av det eller så?

Vissa får för sig det, men jag tvivlar på det.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

644 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#7
NordstromJ skrev:
ogge89 skrev:
NordstromJ skrev:
Ta bara bort remmen.

Blir inte direkt någon skillnad utan den största orsaken till att man tar bort den är att minska risken för ras. Går balansaxelremmen av sliter den med sig kam remmen och kan då förstöra en hel del ventiler i toppen vilket blir en dyr historia.

Okej men får man nå mer effekt av det eller så?

Vissa får för sig det, men jag tvivlar på det.

Okej dom gör ju ingen stor nytta iaf! mer än om den remmen går så pajjar kammremmen så blir de bara massa jobb!


644 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#8
Har en till fundering också om nån kan ge lite enkla tipps för att få motorn att gå lite bättre?


huh?
10 427 Inlägg
18 oktober 2008
#9
En B234 går ju mycket mjukare än dom andra fyrorna så nog tror jag balansaxlarna har en bra funktion. roll


huh?
10 427 Inlägg
18 oktober 2008
#10
ogge89 skrev:
Har en till fundering också om nån kan ge lite enkla tipps för att få motorn att gå lite bättre?

Extraktorgrenrör kan nog vara vettigt, inte fått på mitt än men
ger ju mera kräm i lägre register (fattas ju lite där från början).

Chip ger inget speciellt prestandamässigt (inte för mig).
Lite bättre gasrespons.
Kostar 2000kr från http://www.hi-tuning.com/


117 Inlägg
18 oktober 2008
#11
steifan skrev:
En B234 går ju mycket mjukare än dom andra fyrorna så nog tror jag balansaxlarna har en bra funktion. roll

jo..visstar har dom en bra funktion men hellre lite sämre gång än 15 ventiler åt skogen....roll


117 Inlägg
18 oktober 2008
#12
ogge89 skrev:
Har en till fundering också om nån kan ge lite enkla tipps för att få motorn att gå lite bättre?

du kan börja med om du har 2,5" gasspjäll eller 3"....
sen beror det ju helt på vad du vill lägga för pengar...


SKÅNING
1 215 Inlägg
18 oktober 2008
#13
Uppgifter från min lokala volvohandlare: Man kan plocka bort balansremmen och köra utan vilket ger en effekt ökning på ca5-15HK MEN om motorn skulle börja vibrera mer än vad den gjort med remmen så bör man montera tillbaka remmen om man inte vill att motorn ska gå åt skogen.


Bara till att prova tror det går fin fint

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 oktober 2008
#14
Balansaxlarna på saabs B234 och B235-motorer är först och främst till för att minska motorns vibrationer vid tomgång och upp till cirka 1800 varv och jag skulle ju tro att det är samma sak på Volvos motorer.

Att plocka bort remmen gör inte att motorn får fler hästar utan att mindre av dom befintliga hästarna försvinner innan dom kommit till hjulen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

486 Inlägg
18 oktober 2008
#15
Exempel på proppning av balansaxlar:
http://i30.tinypic.com/2i8wu1i.jpg

Att bara ta bort remmen gör ingen märkbar skillnad. Men om man plockar bort axlarna så tjänar
man ju lite vikt iallafall.

På marinmodellen av B234 sitter det inga balansaxlar. Troligtvis för att man inte brydde sig
om att det blev lite mera vibrationer där.

Extraktor grenrör kan jag rekomendera. Det gör rätt stor skillnad faktiskt. Finns på KG
www.kgtrimning.com


//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

644 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#16
Jag lär fråga en till grejj också! jag ska till att ta av toppen på min motor idag så lär jag hör om det är nått speciellt vis man skrvar lös den på eller om det bara är å skruva lös bultarna eftersom?


156 Inlägg
26 oktober 2008
#17
Fråga: Om man slänger på extraktorgrenrör och 2,5", Ska man fortfarande ha orginal katten kvar eller byta eller köra utan?

1 948 Inlägg
26 oktober 2008
#18
Kan vara värt att skruva bort kam överfallen i omvänd ordning mot hur du drar dig dom. för övrigt så funkar det kalas att bara lägga en svets i hålen till balansaxlarna.

Jonasdaa: klart mycket bättre om du tar bort den eller ersätter med en sportkatt. tar du bort den helt får du komma ihåg att du måste få dit lambdan någon annanstans samt sätta tillbaka den för varje bes....

huh?
10 427 Inlägg
26 oktober 2008
#19
TBOC_Razor skrev:
Balansaxlarna på saabs B234 och B235-motorer är först och främst till för att minska motorns vibrationer vid tomgång och upp till cirka 1800 varv och jag skulle ju tro att det är samma sak på Volvos motorer.

Det är i det registret som det är stor skillnad Volvo B234 vs B230. Kan köra på lägre växel / varv utan att
hela bilen skakar sönder wink


54 Inlägg
22 augusti 2012
#20
Det med balansaxeln o så? det sitter väl inte rem där? utan kedja?

*Mycket vill ha mer*


Sök