2682
Sök

Hur står sig den här kameran:

född blåvit
624 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Panasonic DMC-FZ18

Har länge haft en och annan pocketkamera i familjen men nu har vi tröttnat.
Är ute efter en systemkamera som inte behöver ha massa extra finesser eller vara särskilt proffsig. Vi vill helt enkelt kunna ta snyggare bilder än tidigare. Skadar såklart inte om möjligheten till andra objektiv finns i framtiden, fast det finns kanske till alla.. Nu köpte vi hus förra veckan, så priset bestämmer helt klart mycket tongue Har absolut inga 5000kr till kameran och helst inte 4000 heller. Hittade denna utan att ha letat ihjäl mig då vi har netonnet lagershop här i Gbg.

hilfe bitte smile

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
18 oktober 2008
Njae... Det är ingen system-kamera, objektivet är inte utbytbart! Den tar säkert bra bilder och du kanske blir nöjd, men vill du ha möjligheterna i framtiden tycker jag du ska kika på en riktig system.
Nikon och Canons instegsmodeller (D40/D40x/D60 och 350D/400D/1000D) finns det ofta billiga på blocket, lätt begagnade. Normalt väldigt bra skick. Där får du MER för pengarna, och bättre rustad till framtiden..

Mina åsikter iaf... (Edit: jag fotar med en instegs-modell, Nikon D40x. Du kan kika på mina bilder på min sida och via länkarna på min pres.sida)
Senast redigerat av matteeee (18 oktober 2008)

/Mattias

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
18 oktober 2008
Jag håller med matteeee att köpa en begagnad systemkamera är bättre ur dom flesta synvinklar och skulle du ledsna så har du pengarna tillbaka i stort sett om du vill sälja den.
Blocket finns det en del men kanske är http://www.fotosidan.se/classifieds/ att föredra då folk vet vad dom säljer för något.
lycka till med fotandet!

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

född blåvit
624 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Aha, insåg inte att det var nån fuskis med fast objektiv... och fotosidan.se verkar ha ruskigt bra valmöjligheter.
Klart jag ska köpa begagnat *slår sig i pannan*

Några markanta skillnader mellan de dära Nikon/Canon? Ser ungefär lika ut på annonser frånsett att Canon är ett litet snäpp upp i pris.

Tack för tipsen båda!

Kanske ska passa på att sälja våra 15år+ gamla systemare där med smile
Senast redigerat av dabby (18 oktober 2008)

2 978 Inlägg
18 oktober 2008
Skillnaden är "känslan" mellan N oc C. Båda är "störst" (Canon liiite större, men allt fler går över till Nikon).
Känn o kläm i en affär, och bestäm dig för vad som passar dig och dina händer. Sen kan du ju kolla i din vänskaps-krets vilka system dom använder. Om flertalet har det ena kan det vara en fördel att välja samma, så kan du låna objektiv och andra tillbehör om dom är snälla.

Själv blev det Nikon, men kunde lika bra blivit Canon. Men nu när jag är van och har en del objektiv + vänner med Nikon så får jag stanna...

Så kolla runt o känn o kläm, sen märker du fort vad som passar dig..

/Mattias

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
18 oktober 2008
Angående Nikon vs Canon så tycker jag att iaf Nikon D40 och D90 känns betydligt mer genomtänkta än vad Canon 400D är samt att Canonen är betydligt plastigare. Är alltså dom kamerorna jag har erfarenheter av från båda tillverkarna.
Fast sen bör det iofs noteras att jag är Nikon-fanboy också. Men det blir lätt så när man haft en så pass bra nybörjarkamera som D40n är. ;)

Whine whine!

2 978 Inlägg
18 oktober 2008
Håller med Urkas helt, men ville vara med objektiv *S*

/Mattias

Fotograf
1 319 Inlägg
18 oktober 2008
Själv så kör man med en nikon d60 och den tycker jag mkt om, för den har ju linsrenjöring som d40x saknar synd nog annars så är dom 2väldigt lika.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

242 Inlägg
18 oktober 2008
fredda_king skrev:
Själv så kör man med en nikon d60 och den tycker jag mkt om, för den har ju linsrenjöring som d40x saknar synd nog annars så är dom 2väldigt lika.

hehehe linsrengöring ja du den dan dom kommer med det .....Du har en sensor rengörare på din kamera det är lite skillnad det.

Fotografwww.ziken.se

Zzzz
937 Inlägg
18 oktober 2008
Ziken skrev:
hehehe linsrengöring ja du den dan dom kommer med det .....Du har en sensor rengörare på din kamera det är lite skillnad det.

Hehe, det vore väl gött med en vindrutetorkare på kameran wink

Redlinefoto
259 Inlägg
18 oktober 2008
Nikon d40 är en bra nybörjarkamera och den är väldigt billig nu, har haft en d40 i 1½ år nu och den fungerar riktigt bra...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
18 oktober 2008
Mycket bra är redan sagt, som RIKTIG systemkamera och KÄNN dig fram och välj vad som passar dig.
Kan tillägga att har du kompisar som plåtar med systemare kan det vara smart att välja samma system som de har för att kunna låna objektiv och få hjälp om du kör fast med några inställningar... smile

Själv köpte jag Nikon, har använt dem sedan 1989 och trivs bra med det. Min nuvarande kamera, en D100, köpte jag begagnad för ungefär sju år sedan och den hänger med än trots en emellanåt ganska omild behandling... smile

Här finns lite tankar kring vad man kan tänka på när man ska köpa en "ny" kamera:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=40611

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Maizer
18 oktober 2008
Jag använder en EOS 400D, fungerar riktigt bra och jag är väldigt nöjd smile Den du länkade är som sagt ingen systemkamera, köp en riktig istället.

3 714 Inlägg
18 oktober 2008
kolla även in Sony A200 alt. A300

ska själv köpa A200 nästa vecka

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Miklen
18 oktober 2008
Kort sagt..du kommer tröttna..

108 Inlägg
19 oktober 2008
Nikon eller Canon, inget annat.

helst Nikon! wink

242 Inlägg
19 oktober 2008
Ett tipps om du ska titta på en systemkamera så köp Nikon eller Canon det är de två stora märkena och det finns bättre med tillbehör till de två kamerorna.
Nikon förespråkar jag då jag änvänt det i många år och tycker att kamerorna är väl byggda även instegs modellerna, tyvärr så tycker jag att Canon har lite väl plastiga kameror som instegare men det är min personliga åsikt.
Tänk på att, köper du en systemare som många säger här så kommer du att få drass med sensor damm en del beroende på hur mycket objektiv du byter. Det än endra naktdelen med en systemkamera därimot.
Lycka till med ditt fundarande nu när vi ställer till det för dej.

Fotografwww.ziken.se

Eldknast
915 Inlägg
19 oktober 2008
Jag har aldrig öppnat bruksanvisningen till min D80 men ändå lyckats hitta alla inställningar jag behövt eftersom allt ligger logiskt placerat och där jag förväntar mig att hitta det.

Min flickväns kompis hade en Canon 40D, tror jag det var, och hon lyckades inte få till självutlösaren. Inga problem tänkte jag, det brukar alltid finnas i någon meny eller på bild någonstans så man lätt hittar den. Fick fan gå ut på nätet och ladda ner bruksanvisningen. Urulset. Då skulle man tydligen hålla inne en knapp och snurra på ett hjul så att en symbol ändrades i displayen. Varken knappen eller hjulet hade symbolen vid sig eller antydde att en sådan funktion skulle gömma sig där under.

Uselt av mig kan tyckas, som tekniknörd, men logiska kan man absolut inte kalla Canons kameror.

Glad att jag hamnade i Nikon träsket då jag valde mellan Canon 400D och Nikon D80 när det begav sig och hade inga preferenser vare sig på ena eller andra hållet. Ju mer jag pillar på Nikons och Canons kameror ju mer känner jag att det är tekniker som gjort Canons och fotografer som gjort Nikons.

Mitt tips är således att försöka hitta en begagnad Nikon i lämpligt format eller satsa på en ny.

Nu får jag säkert en hel del skit för det här inlägget men det är min åsikt iallafall.
Senast redigerat av firefreak (19 oktober 2008)

Tiden är rolig när det går fort... :)

född blåvit
624 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Tänkte bara lämna en liten update för jag är glad idag.

Tjejen har alltid varit lite skeptisk till begagnad elektronik så vi har hållit ögonen öppna efter bra priser.
Det blev idag en Nikon 60D 18-55 kit II ny för 4444kr smile

Sen hade tjejen tydligen läst att på vissa modeller funkar äldre objektiv, så imorrn blir det ner i källaren och rota fram hennes veteranare Nikon-F, var flera år sen vi hade den uppe men det var ett par objektiv till, 135mm bl.a. Kan det verkligen vara så väl att det funkar till den nya?
Senast redigerat av dabby (27 oktober 2008)

Eldknast
915 Inlägg
27 oktober 2008
Dom kommer troligen fungera men utan autofokus då... och så får du räkna om brännvidden.

Grattis till ett riktigt bra köp förresten... smile

Tiden är rolig när det går fort... :)

Sök