Jag har aldrig öppnat bruksanvisningen till min D80 men ändå lyckats hitta alla inställningar jag behövt eftersom allt ligger logiskt placerat och där jag förväntar mig att hitta det.
Min flickväns kompis hade en Canon 40D, tror jag det var, och hon lyckades inte få till självutlösaren. Inga problem tänkte jag, det brukar alltid finnas i någon meny eller på bild någonstans så man lätt hittar den. Fick fan gå ut på nätet och ladda ner bruksanvisningen. Urulset. Då skulle man tydligen hålla inne en knapp och snurra på ett hjul så att en symbol ändrades i displayen. Varken knappen eller hjulet hade symbolen vid sig eller antydde att en sådan funktion skulle gömma sig där under.
Uselt av mig kan tyckas, som tekniknörd, men logiska kan man absolut inte kalla Canons kameror.
Glad att jag hamnade i Nikon träsket då jag valde mellan Canon 400D och Nikon D80 när det begav sig och hade inga preferenser vare sig på ena eller andra hållet. Ju mer jag pillar på Nikons och Canons kameror ju mer känner jag att det är tekniker som gjort Canons och fotografer som gjort Nikons.
Mitt tips är således att försöka hitta en begagnad Nikon i lämpligt format eller satsa på en ny.
Nu får jag säkert en hel del skit för det här inlägget men det är min åsikt iallafall.
Senast redigerat av firefreak (19 oktober 2008)
Tiden är rolig när det går fort... :)