2984
Sök

Turbon laddar dåligt.. Saab 9-5

7 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#1
Jag har en 9-5:a 2,3t. På sista tiden har jag märkt att turbon inte laddar riktigt som den ska. Hade den inne på en verkstad för service idag och han provkörde den. Dock menade han på att det inte var turbon det var fel på utan snarare styrboxen (hade haft samma problem på sin 9000). Nu är det så att jag har en styrbox liggande här (tror det är den som suttit i från början) Min fråga är således. Var sitter styrboxen i en 9-5:a 98 års modell och kan man bara byta ut boxen och sedan tuta och köra?
Tacksam för tips...


5 710 Inlägg
23 februari 2006
#2
turbopower skrev:
På sista tiden har jag märkt att turbon inte laddar riktigt som den ska....
Vad grundar du det på?
Känslan eller laddtrycksmätaren?
En 9-5:a är lite lurig och laddar olika beroende på klimat (mindre vid kall väderlek) men den skall naturligtsvis inte ladda fööör dåligt.

MVH Jonas
..............

7 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#3
Jasså..det visste jag inte..Jag grundar det på känslan när man trycker på gaspedalen. Jag har ingen laddtrycksmätare i den så jag kan inte uttala mig om hur laddtrycket ligger till. Allt jag vet är att det sitter aerons turbo i den.
Då jag köpte bilen tyckte jag det var mycket bättre "tryck" när man kom upp mellan 2500 och 3000 varv..
Har du några andra tips vad det kan vara?


5 710 Inlägg
23 februari 2006
#4
Hur är det med servicen på bilen?
Bytt tändstift på länge?

MVH Jonas
..............

7 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#5
Ja det sitter helt nya tändstift..Var inne på service idag..Men kan jag sätta i den andra boxen och prova??Var sitter i så fall styrboxen på en 9-5:a...


5 710 Inlägg
23 februari 2006
#6
Vad blev det för stift? (JÄTTE viktigt att det är rätt sort/fabrikat)
O boxen....har du en aerosnurra och 2 styrboxar är det högst troligt att den ena boxen är optimerad för den något större turbon och den andra original då är ett byte obra....

MVH Jonas
..............

7 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#7
Vet inte vad det är för märke på stiften då den blev servad på en verkstad..Men jag förmodar att det blev rätt grejor..Har lämnat in mina bilar där flera år nu och det har alltid blivit bra...
Så ditt råd är att ta in bilen till en SAAB-verkstad och provköra med en tech2?
Senast redigerat av turbopower (23 februari 2006)


1 453 Inlägg
23 februari 2006
#8
Kolla att inte ICn har pajat på något sätt, att gavlarna spricker är ett vanligt problem tyvärr. Hur är det med LMM? Är bilen hårt trimmad?


7 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#9
Nja den är inte trimmad så..det enda som är gjort är att det sitter ett tretums avgassystem på den, öppet luftfilter, Aerons turbo och växellåda. Hur kolalr man om LMM är sönder?
Senast redigerat av turbopower (23 februari 2006)


1 453 Inlägg
23 februari 2006
#10
Om LMM är paj rycker det i motorn och turbon laddar dåligt, det får du nog kolla på en verkstad. Annars är det ju värt att bara ta en titt på laddluftkylaren.


7 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#11
Ja de rycker lite i motorn vid accerelation..Inte mycket men det är så att det märks..Det känns precis som att kraften tar slute för en millisekund o sen kommer tillbaka igen..Men om det är LMM syns det då om man kör in till verskatn o dom kollar med tech2?


Klubbmannen
24 februari 2006
#12
superpackman skrev:
Lite OT Nu, Men har en saab 900 Turbo "96" Och Den går inte alls som när jag köpte den, turbon laddar men inte samma drag, Dumpventilen pysser knappt, och så har jag läst att om det kommer virrök från avgasSystemet så skall turbon vara på väg att pajja, Det kommer ganksa mycket med vitrök när bilen står stilla på tomgång, Är det turbon då eller kan det vara något annat?

Tacksam för svar,

MvH: SuperPackmaN
Toppackningen. Det tränger in kylarvätska i någon eller flera cylindrar om det ryker vitt, och så tappar den ju ork med detta. Taskig förbränning = svaga avgaspulser = slö turbo.
Min T8a fick packningshaveri i höstas men stånkade på till nu i vinter. Det läckte kompression mellan två cylindrar när den var kall. Lät som en gräsklippare. Det kändes verkligen big pimpin' att köra omkring så. Folk trodde väl man hade värsta rishögen.
Du kan ju alltid skruva av downpipen och känna på avgasturbinen. Kan du rucka runt den så är det inte jättebra. Nån millimeter är okej. Du känner ifall det är för mycket
Senast redigerat av Klubbmannen (24 februari 2006)

1 Inlägg
25 februari 2006
#13
Öppet luftfilter lirar dåligt med 95 ans lmm. Har en bekant som fick byta ett otal innan han gav upp.


7 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
#14
Har äntligen hittat felet..de på SAAB menade att det var turbon som var slut..Det visade sig dock vara katalysatorn som var helt söndertrasad..Så numera sitter där bara EN katalysator på.. smile Gott ljud nu..Rakt rör ända från första ljuddämparen.. smile
Senast redigerat av turbopower (1 mars 2006)


781 Inlägg
1 mars 2006
#15
turbopower skrev:
Har äntligen hittat felet..de på SAAB menade att det var turbon som var slut..Det visade sig dock vara katalysatorn som var helt söndertrasad..Så numera sitter där bara EN katalysator på.. smile Gott ljud nu..Rakt rör ända från första ljuddämparen.. smile
oki tur du hittade de.. hade samma problem md min då den toppade 130km/h med en ränsad kat..
ingen hitt hehe

3 Inlägg
27 augusti 2008
#16
Oj vilken tur jag hittad denna tråden.

Min Saab 9-5 2.3 ´98 beter sig lite skumt.
Hoppas nån har nått tips.

När jag Tex ska göra en omkörning, eller bara stampa gasen i botten o accelerera.
Så kännst det som om den misständer " tappar kraft " i en sekund, sen bär det av igen. och det käns kanske 1 - 3 gånger under pågående omkörning.

har lämnat in den hos verkstäder, men dom tycks inte veta vad felet är.
Saab antydde att turbon kunde vara dålig.
Men den blåryker inget.

Sen Knackar kammkedjan. Kan det vara den som ställer till det att kammen går en aning fel?


Ett trim på den " öppet luftfilter speedparts "



Sen en sak till.
Är det lönt att lämna in bilen för byte av endast Kamkedjan?, Och strunta i att byta rullar o spännare m,m ?


Tackar på förhand!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 augusti 2008
#17
brukar vara spännaren som är skit när kamkedjan lever om så att bara byta kedjan är ingen mening... får dom inte ut några felkoder på saab om tvekningarna....??

2slow

3 Inlägg
27 augusti 2008
#18
har inte gjort sån felsökning hos saab dock.
Men hos en annan bilverkstad.
han hittade inget tyvär

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 augusti 2008
#19
skit på lmm tråden kanske... kass tänkkasset.. dåliga tändstift... eller slangen med dom blå ventilerna som börjat läka

2slow

32 Inlägg
28 augusti 2008
#20
Deroferallt skrev:
Oj vilken tur jag hittad denna tråden.

Min Saab 9-5 2.3 ´98 beter sig lite skumt.
Hoppas nån har nått tips.

När jag Tex ska göra en omkörning, eller bara stampa gasen i botten o accelerera.
Så kännst det som om den misständer " tappar kraft " i en sekund, sen bär det av igen. och det käns kanske 1 - 3 gånger under pågående omkörning.

har lämnat in den hos verkstäder, men dom tycks inte veta vad felet är.
Saab antydde att turbon kunde vara dålig.
Men den blåryker inget.

Sen Knackar kammkedjan. Kan det vara den som ställer till det att kammen går en aning fel?


Ett trim på den " öppet luftfilter speedparts "



Sen en sak till.
Är det lönt att lämna in bilen för byte av endast Kamkedjan?, Och strunta i att byta rullar o spännare m,m ?


Tackar på förhand!
Det är ju alltid en fördröjning innan turbon börjar ladda det kan inte vara så enkelt? Har den alltid varigt så?



Sök