3511
Sök

För låg spänning i extraljusen

57 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
Har nu lagt dagen på att dra fram feting kablar till extraljusen, men fortfarande ligger spännigen en eller ett par volt under batteriet som inte det heller ligger högre än kring 12 även med motorn på.

Laddat Passater så lite eller wtf? Corollan laddar dryga 13 och jag får 13 v direkt på 100 wattarna. Fan vad det lyser i den!

Kanske blir xenonkonvertering på x-ljusen i stället. Fan vad kul!


Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 oktober 2008
#2
Får ljusena jord så d räcker då!?

57 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#3
Hello,

Lamporna och relääet är jordat direkt på batteriet.

Tror du det är reläet som tar ström? Provade byta relä i går och mätte då, men då hade jag också de tunnare kablara, som iofs ska räcka. Tror det satt på 2.5 mm kablar men nu saftade jag dit 6 mm. Om inte det räcker så vet jat inte.


57 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#4
Exakt. Matar med batteriet direkt på reläet.

Funderar på att ställa dit ett annat batteri. Om det som sitter där börjar vara slut, kan det då bli så att det inte klarar belastning utan att spänningen sjunker?

Det är iofs nyladdat och belastningstestat av bilfirman jag köpte den av nyss.

Konstigt detta...


57 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#5
Ja det får bli så. Nya tag i morrn. Har ett nytt Biltema liggande, men det ska ju funka som fan det också.

Tack så länge...


21 761 Inlägg
19 oktober 2008
#6
kenjo395 skrev:
Har nu lagt dagen på att dra fram feting kablar till extraljusen, men fortfarande ligger spännigen en eller ett par volt under batteriet som inte det heller ligger högre än kring 12 även med motorn på.

Om batterispänningen bara är 12V när motorn är på, då ger ju inte generatorn någon laddning alls. Detta kan iof bero på låg tomgång (om du hade motorn på tomgång vid mätningen), men du bör testa att mäta laddspänningen med endast halvljuset igång och vid olika varvtal (tex 1000 varv och 2000 varv) och se vilken laddspänning det är dels på batteriet och dels på generatorn.

Eftersom batteriet tydligen är belastningstestat av firman så får man väl anta att de har gjort en riktig mätning och att batteriet kan anses som godkänt.

Sedan har du även spänningsfall mellan batteriet och extraljusen och då kan det kanske vara dåligt relä, som Swedenrockers skriver. Du måste ta reda på om generatorn fungerar som den ska, sedan får du även kolla upp relä och övrig utrustning. Det är mitt förslag iaf. smile

629 Inlägg
19 oktober 2008
#7
Drönirettab skrev:
kenjo395 skrev:
Har nu lagt dagen på att dra fram feting kablar till extraljusen, men fortfarande ligger spännigen en eller ett par volt under batteriet som inte det heller ligger högre än kring 12 även med motorn på.

Om batterispänningen bara är 12V när motorn är på, då ger ju inte generatorn någon laddning alls. Detta kan iof bero på låg tomgång (om du hade motorn på tomgång vid mätningen), men du bör testa att mäta laddspänningen med endast halvljuset igång och vid olika varvtal (tex 1000 varv och 2000 varv) och se vilken laddspänning det är dels på batteriet och dels på generatorn.

Eftersom batteriet tydligen är belastningstestat av firman så får man väl anta att de har gjort en riktig mätning och att batteriet kan anses som godkänt.

Sedan har du även spänningsfall mellan batteriet och extraljusen och då kan det kanske vara dåligt relä, som Swedenrockers skriver. Du måste ta reda på om generatorn fungerar som den ska, sedan får du även kolla upp relä och övrig utrustning. Det är mitt förslag iaf. smile

Tillägg att jag skulle gissa på att laddningsregulatorn i generatorn har gjort sitt smile  = kolstiften i generatorn är slut = 0 laddning.... Funkar inte generatorn så ska batteri spänningen sjunka när du mäter med motorn i gång...


57 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#8
Så kopplade jag på multimetern lite snabbt på batteriet när jag kom hem (mörkt när man åker, mörkt när man kommer hem  )

13.5 volt med motorn på så den verkar ladda som den ska. Orkade inte mäta på lamporna då det blir lite mer skruva, men ska byta relä och mäta där.


21 761 Inlägg
20 oktober 2008
#9
kenjo395 skrev:
Så kopplade jag på multimetern lite snabbt på batteriet när jag kom hem

13.5 volt med motorn på

13,5V med motorn på tomgång och endast halvljuset igång?

57 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#10
jupp

EDIT:
Tomgång halvljus 13,5 volt
Tomgång helljus + 3x100w extraljus 12.3 volt
Lite gas (kanske 1500 varv) helljus + 3x100w extraljus 13.3 volt

Allt detta på batteriet. Återstår fortfarande mäta på lampa efter byte av relä, men just nu är reläet i det mörka garaget. Letar vidare.....
Senast redigerat av kenjo395 (20 oktober 2008)


21 761 Inlägg
20 oktober 2008
#11
Batteriet laddas iof, men inte alls optimalt. Åtminstone 14V (helst uppåt 14,4V) vill jag ha när endast halvljuset är igång, annars blir aldrig batteriet bra laddat.

Vilka varv är det då på tomgången ungefär, 700 eller 900 eller så?

Ifall spänningen på batteriet sjunker ner till 12V när du slår på extraljusen, fastän du har 2000 varv, då orkar inte generatorn ge tillräckligt med ström eller så är det dålig kontakt mellan generator och batteri. Detta måste undersökas. smile

57 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#12
Aha...upp mot 14...se mitt editerade svar ovan.

Fasiken. Kanske generatorn börjar vara trött då. Kan man renovera en sån nu för tiden eller köper man ny?


21 761 Inlägg
20 oktober 2008
#13
Du bör även mäta på själva generatorn, dvs mätpinnarna på B+ och generatorhöljet. Ifall det är högre spänning där så får du kolla upp dels laddkabeln och dels generatorns jordförbindelse med motor/kaross. Men VAR FÖRSIKTIG när du gör en sån mätning så att du inte fastnar med kläder eller kroppsdelar i drivremmarna.

Det är inte säkert att du måste renovera generatorn, ibland räcker det med att byta laddningsregulatorn också.

Det man kan konstatera är att generatorn inte orkar ge laddning när du har extraljusen igång på tomgång, sånt är inte alltför ovanligt när det gäller generatorer som inte är så stora.

Hur stor generator har du?


Sök