3842
Sök

Saab 9-3, missljud.

35 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Tjena.

Idag på väg hem från jobbet hände något med min bil, en Saab 9-3, 01, 13.000 mil. Helt plötsligt knackade det till ganska högt och ett regelbundet ljud hördes därefter, tror det kom framifrån. det var inte direkt något knackande ljud utan lite mjukare än så (f-n va svårt att beskriva med ord hur det lät). Ljudet försvann efter ca. 20 sekunder men märkte senare, vid lägre fart då det blev lite tystare, att någon form av oljud fanns kvar, det var ett regelbundet "floffande" men knappt hörbart. Vidare märkte jag, då jag backade, att det gnisslade till någonstans framifrån, detta hördes varje gång då jag släppte kopplingen  och började backa (håller på bara ett par tre sekunder varje gång jag påbörjar backning).

Några idéer om vilken sjukdom min saab kan fått?

Tack på förhand.
Micke

2 164 Inlägg
22 oktober 2008
Skulle tro du har lager knack tyvärr ur motorn och sen gnisslet kan vara urtrampnings lagret men de är svårt att säga.
Sök vidare när du står framför bilen och någon bara trycker ner kopplingen om de blir värre.

MVH

F

35 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
För en som inte kan speciellt mycket om motorer...vilka prisklasser handlar det om för reparation av det  du skriver?

/Micke

Filkörning?
852 Inlägg
22 oktober 2008
En sak ska du veta att saab höjde motorgarantin till 8 år eller 14k mil på t7 motorerna med oilsludge problemet i åtankte. vet inte säkert om garantin gäller alla motorhaverier eller om det bara är oilsludge.

men se till att gå in till saab och snacka med dem asap och håll tummarna på att du får det på garantin.

MVH Andreas

2 164 Inlägg
22 oktober 2008
Renovering av motor beror lite på hur mycket du kan själv och var du gör de.
Men allt från 11 000:- till 25 000:- skulle jag tro de finns.
Själv skulle jag då montera in andra kolvar till smidda om man ändå ska renovera med smidda stakar med.

MVH

F

1 019 Inlägg
22 oktober 2008
Portal skrev:
En sak ska du veta att saab höjde motorgarantin till 8 år eller 14k mil på t7 motorerna med oilsludge problemet i åtankte. vet inte säkert om garantin gäller alla motorhaverier eller om det bara är oilsludge.

Garantin gäller bara bilar som drabbats av oil sludge och har INGEN mil-gräns. 8 år är det som gäller, oavsett om man hinner köra 1000 mil eller 100 000 mil.

Saab's pressmeddelande: http://www.mitt-eget.com/saab/saab_pres … 050127.txt
Göran Larsson's sida: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

35 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Tjo!

Ja det är ju märkligt hur det kan vända. Jag lät en kompis backa bilen så jag kunde stå utanför och lyssna på gnisslet som uppstod vid den manövern...lokaliserade det till vänster framhjul och redan då pustade jag ut lite grand (av någon anledning). på väg till saab så märkte jag också att det väldigt låga ljudet som jag hörde i lägre hastighet (då övriga ljudnivån blev lägre) inte hördes lika väl längre (om det nu ens hördes något överhuvud taget längre).

I vilket fall så fick en kille på saab provköra bilen och själv lyssna, han kunde inte höra något av det jag beskrev och när han lyssnade på gnisslet då bilen backas så började han misstänka att rost från bromskivan kan lossnat och lagt sig mellan skivan och plåten. Noteras bör också att mina bromsskivor är lite väl rostiga, det går att knacka loss små bitar från ytterkanterna med fingrarna hmm Enligt honom så är det bara att tuta och köra på som vanligt, inget att oroa sig för. Kanske ska börja fundera på att byta bromsskivor tongue
Får i alla fall se till att blåsa rent lite i helgen och hoppas på att gnisslandet försvinner...

Jag är imponerad av den hjälp man får här "ute".

Tack, alla,  för era svar!

/Micke

Sök