TurbOla skrev:
Hammarslag skrev:
Behövs visst en annan drevsats om du ska ha en chans på bana tex eller race, alt om du inte ska satsa på fartrekord med orginallåda.
M56 inte anpassad för bana. Bara sätta väckarklockan och vänta på laddtryck efter varje kurva
![roll](img/smilies/roll.png)
Du kommer inte inärheten av hållbarheten med en quaife låda mot en m56 punkt slut.
Det är skillnad på att behöva annan drevsats för att ändra utväxlingen, och för att hållbarheten, dock kommer den ju inte utav enbart dreven, utan även av att M56an är 3-axlad.
Det här är ju samma diskussion som du försökte med Torpis, men han menar på att han har 5000RPM med fullt ladd att leka på, så vad spelar det då för roll med utväxlingen, när man vet på vilka varvtal man kan leka?
![wink](img/smilies/wink.png)
Hammarslag skrev:
Och ja 30k ? småpengar mot vad trimningen i sig kostar, fattar inte varför folk öser allt på motor men inget på lådor, lådor är som motorer och behöver förbättras de med.
Tråkigt att köra med en låda som är anpassad för landsväg och vardagskörning, (orginallåda både på saab & volvo)
Mja, det beror på hur långt man vill gå med trimningen.
Men runt 100k kostar väl alla grejer, renovering av motor, dyr turbo, grenrör, portning, quaifediff o.s.v. så man landar på 550hk.
Det är på en höft vad Turbo-Fredde här på garaget lagt på sin 855R.
Så din drevsats är ungefär en tredjedel av vad "mycket mos"-trimning kostar.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Det är V70R (-98 till -00)stolar.
![wink](img/smilies/wink.png)
Hammarslag skrev:
Ändlös meningslös diskussion, TurboOla avgudar sin volvo och förmodligen sätter på den i garaget på nattetid, precis på samma sätt som jag dissar min urfula flickvän för att dra en 69a med min 14år gamla trötta 9000Aero på nån parkering längst med hamnen.
(här vek jag av rejält, måste vara rohypnolen?)
Mja, jag har faktiskt inte sett min bil på närmare 3 månader nu, men jag är väl hyfsat blind för mycket annat än Volvo, det kan jag erkänna.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Hammarslag skrev:
Hade jag velat haft en volvo hade jag väl köpt en, hade fått 2st ruskigt fina
R lågmilar exemplar för pengarna jag lagt på saaben.
Jag gillar 850R men det är INTE bara låda jag tittar efter när jag köper en bil, saabs akilleshäl är just lådan men inget mer, vilka är volvos ? fler just, foder kolvar stakar tex! kvalité brist? nää det tycker jag inte, ingen av bilarna är byggda för att kunna hantera tex 500hk.
Handlar inte om kvalité alls, handlar om vad för syfte bilen hade när den lämna fabriken och inte fan var det att idiot-trimmas av snorungar till dubbeleffekt och burna race´a m.m klar ras är ett faktum.
SAAB lådorna ÄR sämre än volvos, men knappast några guda lådor ala tex Supra lådorna.
Alltså, du hakar upp dig på Volvos foder, men det förstår jag inte alls.
Pacman tog bort vändkanterna på Turbo-Freddes motor, och honade om cylinderloppen, stoppade i kolvarna igen med nya kolvringar, och sen matade dom på motorn till 530hk där soppaledningarna tog slut.
Vart ligger dom dåliga foderna där?
Stakarna är inte lika bra som Saabs, men om växellådan är Saabs akilleshäl, så är vevstakarna Volvos.
![wink](img/smilies/wink.png)
Men dom byts ju nästan omgående ändå, för en sjättedel av vad din fina drevsats kostar.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Originalkolvarna hänger ju med till 530hk minst, vad är det som är så kasst med dom?
Hammarslag skrev:
VISSA av volvos lådor är bättre än saabens, men 740/940 lådan tex är rent piss, samma skrot som till saabarna rasar ofta. En kopis rasade 4st av den sk odödliga m90 lådan med 370hk volvo740.
Dom lådorna är jag inte så bra på, men M46 och de lådorna är inte så bra, nej.
M90 är gjord av Getrag, precis som M56.
Dock är stoppringen på 3ans växel den svaga punkten, och många svetsar den, så det ska hålla.
Men jag skulle ändå inte vilja påstå att M90n är ett särskilt starkt kort.