3195
Sök

Svetsdiffad bakaxel.. Ska det vina om dom??

107 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Jo, jag har precis skaffat en 744 tic med svetsdiffad/agadiffad bakaxel..
Har aldrig haft svetsdiffat förr och vet inte hur dom ska låta.
Hajjar ju att det ska knäppa när man svänger och så men det viner i den oxå?!
Brukar det göra det??
Flurar lite pga att jag känner igen ljudet från min gamla volvo tic som bakaxeln så småningom rasade på..
Kan tillägga att det viner mer när man kör i högerkurva?!

Ska det göra det eller är bakaxeln kass?? Eller kan det vara så jävla enkelt som ett hjullager??

Annars, är det nån som har koll på vilka bakaxlar som passar på 86:an.. Alltså så att hastighetsmätare funkar som den ska.

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 oktober 2008
TurboWille skrev:
Jo, jag har precis skaffat en 744 tic med svetsdiffad/agadiffad bakaxel..
Har aldrig haft svetsdiffat förr och vet inte hur dom ska låta.
Hajjar ju att det ska knäppa när man svänger och så men det viner i den oxå?!
Brukar det göra det??
Flurar lite pga att jag känner igen ljudet från min gamla volvo tic som bakaxeln så småningom rasade på..
Kan tillägga att det viner mer när man kör i högerkurva?!

Ska det göra det eller är bakaxeln kass?? Eller kan det vara så jävla enkelt som ett hjullager??

Annars, är det nån som har koll på vilka bakaxlar som passar på 86:an.. Alltså så att hastighetsmätare funkar som den ska.

De låter som nåt lager e på gång...de sliter skapligt på axeln me AGAdiff....kanske nån som lagt nån loppa i lagret av misstag..= snart slut

2 924 Inlägg
28 oktober 2008
Ingående lager slits kraftigt av Aga-diff... Förmodliogen är ju inte bilen snällt körd eftersom den har Aga-diff och då håller det såklart inte lika bra..

~ Life is short, have FUN! ~

Majestas
1 319 Inlägg
28 oktober 2008
Det viner nog allt lite efter agadiff.. Kör tills det rasar, köp sen nytt.

Team VeboTrim

Bärs!
3 456 Inlägg
28 oktober 2008
_MaCCe_ skrev:
Kör tills det rasar, köp sen nytt.

Håller med...
Att byta axel är en lätt operation, det grejjar du på en fika rast typ. wink

Garaget.org peakade 2008.

107 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Jo, de val bara o gasa till de rasar.. Jobbigt bara om det händer efter e4:an smile
Vet någon om axeln från tex. min glt -90 passar på? Alltså med hastighetsmätare och så??
Den jag har nu är en 86:a..
Vet att dom bytte antalet "kugg" i bakaxeln (till hastighetsmätar givaren) men kommer inte ihåg vilket år.
Har bytt 2 bakaxlar innan på andra bilar och alltid lyckats få på "fel" bakaxel smile

644 Inlägg
28 oktober 2008
_MaCCe_ skrev:
Det viner nog allt lite efter agadiff.. Kör tills det rasar, köp sen nytt.

Min viner inget alls! Det många brukar göra när dom agadiffar och tar ur klumpen när dom svetsar är att dom drar åt lagren till bakaxl för hårt och då brukar dom lagrerna skära! har för mig att dom lagren bara ska dras med 4 kg så alltså inge mkt!

Annars så kan det vara som någon föregående sa att dom inte tänkt sig för och skydda lagren i klumpen så de kommit svetsloppor i nått! Då brukar det kunna gå sönder!
Senast redigerat av ogge89 (28 oktober 2008)

107 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Okej, skitbra! Har ju ingen aning om hur seriöst svetsad den e.. Inte heller hur länge den gått agadiffad?!
Nä, men de e väl bara ut o köra järnet Haha!
Passar oxå på att tacka för alla svar!

Med lem
1 127 Inlägg
29 oktober 2008
alseryd skrev:
Börja med att byta olja i bakaxeln.
Det finns en anti knäpp olja man kan hälla i bakaxeln och då slutar det knäppa.
Om nu ljudet kommer i vissa kurvor så kolla så att drivaxeln verkligen sitter fast.
Mvh Eva.

Haha, tror du på det själv eller? tongue

Det som knäpper och knakar när man kör svetsdiffat är ju att hela bakvagnen kan vrida sig ibland. Och när man kör lugnt och svänger skarp så tuggar innerhjulet över lite. Snurrar ju alltid lika fort som ytter hjulet gör..

Och få bort mekaniska metallljud genom annan olja tycker jag låter alldeles för fantastiskt för att vara sant. Vill se den innan jag tror dig.

1 417 Inlägg
29 oktober 2008
Svetsdiffade bakaxlar är förbrukningsvaror smile

644 Inlägg
29 oktober 2008
TurboWille skrev:
Okej, skitbra! Har ju ingen aning om hur seriöst svetsad den e.. Inte heller hur länge den gått agadiffad?!
Nä, men de e väl bara ut o köra järnet Haha!
Passar oxå på att tacka för alla svar!

Ja! kör på bara det går nog ett tag till !

107 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Nä nu började det låta fanskap om den.. Kastar på den från glt:n när jag hinner!
Vill hellst inte få bakaxelras på e4:an i morgonrusningen smile

Nja, håller nog med lite där om "antiknäpp-oljan".. Köper inte riktigt det heller!
Däremot har jag hört en grej att man kan fylla klumpen med bananer om den låter fan.. Haha! Helt sjukt egentligen..

644 Inlägg
29 oktober 2008
TurboWille skrev:
Nä nu började det låta fanskap om den.. Kastar på den från glt:n när jag hinner!

Nja, håller nog med lite där om "antiknäpp-oljan".. Köper inte riktigt det heller!
Däremot har jag hört en grej att man kan fylla klumpen med bananer om den låter fan.. Haha! Helt sjukt egentligen..

Haha bananer?! Blir de nån diff i den bakaxeln du ska sätta dit då?

Down n`out
514 Inlägg
29 oktober 2008
ogge89 skrev:
TurboWille skrev:

Haha bananer?! Blir de nån diff i den bakaxeln du ska sätta dit då?

haha ja den har ja å hört,haha banan grejjen sa en lärare på skolan att de funkar hah kanske är sant xD

Down n`out

117 Inlägg
29 oktober 2008
från 88b bytte dom "kuggar" till hastighetsmätarn..alltså dom sena 88:orna..så den kommer inte funka

107 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Jo just det.. 88 var det! Men visst måste man helt enkelt kunna plocka mätarhuset också från den nyare?
Borde väl funka va?

Nä, inte på en gång alla fall.. Agadiff i all ära men lite jävligt är det också. Kör trots allt bilen varje dag till jobbet och dottern till dagis. Men vafan, man kan ju åka brett endå.. Kasta upp lite mer bara smile
Senast redigerat av TurboWille (30 oktober 2008)

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
30 oktober 2008
Bananer i klumpen funkar ju bara för stunden. Ni vet ju alla att bananer är lite kladdiga och så. Inget man har i för den seriösa delens skull, och det är nog inte bra över huvud taget. Men man kan, om man vill. Ja ni fattar säkert.

I BMWn jag hade var det svetsad klump på, knäppte ingenting mer än när bakvagnen rörde sig lite (ungefär som vanligt fast med liiiiite mer påfrestningar)

Mitt förslag, BYT! Jag vet själv hur morgontrafiken är i Sthlm (kör lastbil där) Rasar den där så stannar HELA Essingen pga att dom vill se vad som har hänt.. big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

107 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Precis.. Har stått på essingeleden en gång med rasad generator! Mitt i rusningen..
Hmm.. Inte ett dugg kul! Haha

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 oktober 2008
alseryd skrev:
TurboWille skrev:

Den heter lim slip. Kolla upp det.
Den oljan finns faktiskt.
Mvh Eva.

De där e sånt man får ta om man AGAdiffar klumpen..kan inte hålla...e inte meningen heller..bara å byta å ge fan i svetsen......Kanske kan lindra något me lim slip men tveksamt..

Blyfot
829 Inlägg
31 oktober 2008
aga diff är bra grejer... Gäller ju att man svetsar rätt.

"bara en mor kan älska en sån son"

Sök