2955
Sök

Oljebyte och renovering av sportluftsfilter

11 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej alla biltokar där ute. Jag vet gott och väl att det finns ett antal trådar om just detta, men tycker dock att man inte får något direkt bra svar på frågorna. Jag ska byta olja och oljefilter på min nyinskaffade S40 t4 från 98 och har läst instuktionsboken (kände inte igen märket på oljan som stod) Då lyder frågan alltså: Vilken olja får S40in att spinna som Morsans katt där hemma? Det är väl ingen större skillnad på Turbomotorerna?

Den andra frågan gäller sportluftsfiltret som jag har i. Jag ska rengöra det (har läst vart man kan få tag i bra rengörings medel för hundralappen) Frågan är: Får sportluftsfiltret tillbaka något fräschare ljud med tanke på att man rengör det? Eller låter det detsamma vilketsom?

Tack på förhand! hoppas att ni orkar ta del av mitt skrivande och lägga in en kommentar. smile

//Robin

Häst
1 099 Inlägg
29 oktober 2008
#2
Det bästa är väl att köra på oljan som rekommenderas?

Om ditt luftfilter är helt inkletat i gammal skit så kanske du märker lite skillnad om du tvättar det.
Annars inte. smile

Än är inte den sista idioten född..

5 710 Inlägg
29 oktober 2008
#3
RobinGradin skrev:
Den andra frågan gäller sportluftsfiltret som jag har i. Jag ska rengöra det (har läst vart man kan få tag i bra rengörings medel för hundralappen) Frågan är: Får sportluftsfiltret tillbaka något fräschare ljud med tanke på att man rengör det? Eller låter det detsamma vilketsom?

Kanske låter det annorlunda kanske inte.
Hursom så är inte det det primära för det måste va för att få motorn att må bra.
Täppt filter= motorn mår dåligt
Rent filte= motorn mår bra.
Hur det låter skiter motorn i smile

MVH Jonas
..............

11 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#4
Jo absolut. var av ren nyfikenhet jag undrade med. Är det ens någon idé att sätta i en dumpventil när man har sportluftfiltret? Det sitter väl redan dumpventil i från början på en t4?

562 Inlägg
31 oktober 2008
#5
Klart det sitter dump orginal, men du kanske tänker på öppen dump?

9-5 Aero Sedan -05

Häst
1 099 Inlägg
31 oktober 2008
#6
RobinGradin skrev:
Jo absolut. var av ren nyfikenhet jag undrade med. Är det ens någon idé att sätta i en dumpventil när man har sportluftfiltret? Det sitter väl redan dumpventil i från början på en t4?

Dump sitter somsagt i original.
Med öppen dump får du ju mer av det där ljudet som du antagligen är ute efter.

Än är inte den sista idioten född..

1 062 Inlägg
31 oktober 2008
#7
Rengöringsmedel ska ju bara göra rent från skit i en bilmiljö. Jag gör alltid rent det med vanlig bilshampo, såpvatten har funkat nån gång.
MEN man ska ju preparera dessa filter med luftfilterolja för att de ska filtrera hyffsat! Rengöring MINST var 500:de mil skulle jag säga.
Luftfilterolja finns väl lite varstans att köpa och tänk på att om din bil har LMM av hettrådsmodell eller ännu värre: hetfilmsmätare som sitter i de flesta nya bilar så var mycket sparsam med olja!
(hade jag en bil med hetfilmsmätare hade  jag helt skippat "sportluftfilter" och satsat på att öppna upp luftvägarna in i insuget på annat sätt.

M.V.H.



Sök