3202
Sök

Aussie Locker

Med.lem
3 759 Inlägg
9 mars 2009
#21
Volvo_Mannen skrev:
H3dlund skrev:
Jag besiktigade min med aussie lockern innan jag ställde ner bilen i höstas. Ingen som sa något om den iaf.. Diffbroms är inget som stör en att köra bilen..

Men när det körde den på bromsrulllarna, de startar ju inte båda sidorna samtidigt. Så när de bara körde på ena sidan klickade det ju en hel del. Kom massa besiktningsgubbar och kollade. big_smile Men inget som sa något..

Men bärre beskrev funktionen på denna riktigt bra. På en ren brukis skulle jag inte köra den, men på en gatbil som går lite drifting, banåka m.m ibland så helt klart! Jag använder bara min Turbo för nöjeskörning ändå.

Grymt nöjd med lockern iaf, kört både drift på asfalt, grus och is. Enda jag inte gillar är dock när man drar pånär det är dålligt grepp rakt fram.. Och greppet är lpå gränsen att greppa eller släppa, då vill det gärna bli hjulstuds. Aldrig varit med om detta på en bakhjulsdriven bil tidigare? Framhjulsdrivna gör det ju vet jag..

Ja dedär med studs är ju stört irriterande, hade de på 940n (locker) och har de på bmwn (lamell). Upplever det när det är blött och man typ får hjulspinn.

Någon som vet om de går att göra nått åt de?

Det beror på bussningarna i bakvangen som är påväg att bli dåliga (eller så är dom redan det)
Behövs inte mycket glapp för att det börja leva om när man brunar. Sluta så fort det börjar då det käkar knutkors som satan.
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 mars 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Evolution Garage
394 Inlägg
9 mars 2009
#22
_Wallis_ skrev:
barrre: Jag bokar en sittplatts i din bil ngn söndag framöver smile

Wallis: Deal! smile

The_Mechanic: Angående Aga-diff.
Håller med förutom på Myt 5. Det studsar och far (alternativt knakar) vid långsam kurvtagning framåt också. Jag som bor i centrala Göteborg skulle inte vilja åka med aga-diff till och från jobbet direkt. Är ju rent trafikfarligt i vissa fall. Skulle jag ha en risig skitbil som enbart används för drifting/isracing och som inte ses som något långprojekt, så visst... inte annars.

Varför inte lägga pengarna för dom nedslitna däcken och trasiga drivaxlarna på en riktig diffspärr som aussie locker istället? Det är antagligen mycket billigare i längden.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
9 mars 2009
#23
jag har kört med aussie i ca 6 mån nu och jag är helnöjd. men jag hade lite problem innan jag fick till det. då jag har vridit 2 st boxar till bakaxeln innan jag fick till dom. och ett antal fan och jävlar över mina stag som inte höll. förutom det så är det en jätte bra diff som jag rekomenderar.


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
9 mars 2009
#24
Verkar som Aussie locker verkar funka helt ok då, vad tror ni om detta till min 240

1031 axel med antingen 4:56 eller 4:10 utväxling med Aussie locker?


136 Inlägg
10 mars 2009
#25
Är lite sugen på¨att köpa en sån här trevlig liten sak jag med...

Men jag tycker jag har läst på några ställen att man inte behöver chimsa, och på vissa ställen ska man för det är bäst... hit o dit o fram o tillbaka... Är det ett måste? är det jobbigt? :S

Ingen som har en bild serie på hur de ser ut innan, under tiden och efter ingrepp på bakaxlen?


Jag kör en gammal 240 så jag har funderat på o bara svetsa, men jag är lite "anti-aga" egentligen så.. hmm
Senast redigerat av SweeXic (10 mars 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 mars 2009
#26
SweeXic skrev:
Är lite sugen på¨att köpa en sån här trevlig liten sak jag med...

Men jag tycker jag har läst på några ställen att man inte behöver chimsa, och på vissa ställen ska man för det är bäst... hit o dit o fram o tillbaka... Är det ett måste? är det jobbigt? :S

Ingen som har en bild serie på hur de ser ut innan, under tiden och efter ingrepp på bakaxlen?


Jag kör en gammal 240 så jag har funderat på o bara svetsa, men jag är lite "anti-aga" egentligen så.. hmm

Inte säkert att man behöver shimsa in de. Men blir spelet för stort måste man shimsa annars funkar inte diffen. På en 940 bakaxel är det garanterat att man måste shimsa iallafall.

Jonas

Evolution Garage
394 Inlägg
11 mars 2009
#27
SweeXic skrev:
Är lite sugen på¨att köpa en sån här trevlig liten sak jag med...

Men jag tycker jag har läst på några ställen att man inte behöver chimsa, och på vissa ställen ska man för det är bäst... hit o dit o fram o tillbaka... Är det ett måste? är det jobbigt? :S

Ingen som har en bild serie på hur de ser ut innan, under tiden och efter ingrepp på bakaxlen?


Jag kör en gammal 240 så jag har funderat på o bara svetsa, men jag är lite "anti-aga" egentligen så.. hmm

Jag tog en massa bilder med mobilkameran under bytet... extremt suddiga och dåliga, men ska se om jag lägger upp dom ändå. Hojtar till i tråden isåfall.

Ang chims så skrev jag om det lite längre upp i tråden. Innan bytet så skaffar man nya chims på volvo för en hundring (kan fixa artikelnr för dom som vill ha) och byter ut dom mot dom gamla, på samma gång som lockern. Ganska skönt att veta att dom är fräscha och fina... om du fortfarande får mätvärden som är helt åt helvete så är det antagligen något fel på diffhuset redan, och då är det ju bra att få reda på det smile
Senast redigerat av barrre (11 mars 2009)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 mars 2009
#28
barrre skrev:
SweeXic skrev:
Är lite sugen på¨att köpa en sån här trevlig liten sak jag med...

Men jag tycker jag har läst på några ställen att man inte behöver chimsa, och på vissa ställen ska man för det är bäst... hit o dit o fram o tillbaka... Är det ett måste? är det jobbigt? :S

Ingen som har en bild serie på hur de ser ut innan, under tiden och efter ingrepp på bakaxlen?


Jag kör en gammal 240 så jag har funderat på o bara svetsa, men jag är lite "anti-aga" egentligen så.. hmm

Jag tog en massa bilder med mobilkameran under bytet... extremt suddiga och dåliga, men ska se om jag lägger upp dom ändå. Hojtar till i tråden isåfall.

Ang chims så skrev jag om det lite längre upp i tråden. Innan bytet så skaffar man nya chims på volvo för en hundring (kan fixa artikelnr för dom som vill ha) och byter ut dom mot dom gamla, på samma gång som lockern. Ganska skönt att veta att dom är fräscha och fina... om du fortfarande får mätvärden som är helt åt helvete så är det antagligen något fel på diffhuset redan, och då är det ju bra att få reda på det smile

På 940 är diffhuset lite större så på dom blir spelet fel även om dedär shimsen från volvo är nya.

Jonas

97 Inlägg
11 mars 2009
#29
Barre:  Klart att trust washer brickorna var billiga när det var ja som betala dom lol

Ja åkte med på första turen och kan säga att ja blev grymt imponerad. Min locker sitter oxå monterad men jag har inte tagit fram sommarbilen än smile
Senast redigerat av Gfunk (11 mars 2009)

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

32 Inlägg
30 juni 2009
#30
Jag har en 940 och de är då trasigt i diffklumpen då.. har dubbla thrustwasher-brickor (de gamla plus ett par nya, och de är 0.7-1.0 mm diffspel på dom) var finns de shimsbrickor att köpa för att få rätt spel på huset?


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juni 2009
#31
Jag kör 940 orginal bakaxel med diffhus från 740 med aussielocker i å jag klarade mig med org brickorna för att få rätt spel...


Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 juni 2009
#32
sinaen skrev:
Jag har en 940 och de är då trasigt i diffklumpen då.. har dubbla thrustwasher-brickor (de gamla plus ett par nya, och de är 0.7-1.0 mm diffspel på dom) var finns de shimsbrickor att köpa för att få rätt spel på huset?

Tror bakaxel.se säljer schims satser

Jonas

97 Inlägg
volvolover
667 Inlägg
30 augusti 2012
#34
tråden har varit stendöd ett tag nu så ja lånar denna lite ;D

har monterat i en locker i min 940, den fungerar perfekt förutom en sak.. det viner från bakaxeln när man kör i 140 och trycker lätt på gasen så det är precis att man inte motorbromsar och samtidigt inte ökar heller.. är de något lager som är påväg att ge sig eller? känner inte för att riva ner skiten igen..
sen känns hela bakvagnen instabil när man ger gas ibland, hela bilen drar lätt åt höger, men de kanske beror på dåliga bussningar i momentstagen?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

volvolover
667 Inlägg
30 augusti 2012
#35
tråden har varit stendöd ett tag nu så ja lånar denna lite ;D

har monterat i en locker i min 940, den fungerar perfekt förutom en sak.. det viner från bakaxeln när man kör i 140 och trycker lätt på gasen så det är precis att man inte motorbromsar och samtidigt inte ökar heller.. är de något lager som är påväg att ge sig eller? känner inte för att riva ner skiten igen..
sen känns hela bakvagnen instabil när man ger gas ibland, hela bilen drar lätt åt höger, men de kanske beror på dåliga bussningar i momentstagen?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

5 Inlägg
29 juni 2013
#36
Hur är denna diff vid bankörning? Sitter i en 740 bakaxel.
Är den lite märklig när man släpper av gas mitt i en kurva .t.ex?
Hur blir det när man släpper gasen helt för att rycka i kryckan.
Inga problem för diffen?

19 Inlägg
8 september 2013
#37
Jag har en 245 med ett helvetes vrid i som har kapacitet att skicka iväg bilen 201 meter i 7-sekundersregistret.
Jag har av någon anledning en rasad 1030 och tänkte att det kanske är lika bra att uppgradera till en 1031
som jag då tänkte lägga i en Torsen i.
Men nu funderar jag på en Aussie Locker istället eftersom jag kommit över den snorbilligt.
En Torsen är skottsäker, men hur är det med en Aussie?
Hur mycket pulver pallar den med?
Den kommer att matas via en preppad och förstärkt TH 350 så det blir inget slamrande glapp i överföringen
som kan skada grejorna, utan det är en mjuk inkoppling hela tiden.

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.


Sök