2690
Sök

vill skaffa mig en polare , vad är det här för ras? (hund)

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
31 oktober 2008
Caffe skrev:
Nu är det en jäkla massa tjat om vilka hundar som är tuffa till utseendet, men klarar du att ta hand om en krävande hund?
Eller en hund över huvud taget. Låter mest som du är en förortstuffing som ska ha hund för att det är 'rezpect'.

Vet inte du att allt handlar om reeeespect nu för tiden? =P

Nej men, det klart att man ska inte skaffa en speciell hund ras för att det är tufft.

Och man ska ha tid för den också. Det är mycket man ska veta innan man skaffar ett djur. Det är inte bara att skaffa.

I do it my way

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 oktober 2008
dobberman e grymt bra vakthundar..har en själv..ett ljud i trappuppgången o den e på attak mode:D

sen är dom väldigt snälla o tillgivna..lätt lärd som tusan..

enda nackdelen me dom är att dom piper rätt mkt...
ska va i centrum..men jävlar om nån sku attakera mig ..hehe hunden sku fan bli crazy:D
Senast redigerat av pattilatti2 (31 oktober 2008)

1 963 Inlägg
31 oktober 2008
SweetBabyDoll skrev:
Felax skrev:
Fina hundar smile jag vet inte kan ju vara så att dom inte lever längre, kan inte mycket om irländska varghundar, men djuren som har de jobbigast är ju såna med intryckta näsor =P typ perser katter och bulldoggar

Ja, dem är/var fina smile

Ja, det är lite svårt att få luft för dem va?

Jag tror att det med större hundar har med att dem lätt får ont i leder och så... Han vi har nu har väldigt ont i lederna. Men vi tvingar i honom led medicin ;P Han tycker det är så gott så wink

Japp de har något med andningssvårigheter att göra tror jag.. heh ok de är bra han tycker om dom wink

Men are not born - Men are made

1 570 Inlägg
31 oktober 2008
Skaffa inte en stor hund för att bli tuff! Det dräller ju redan av tatuerade steroidkillar med mjukisbyxor och pitbullterrier. J*vla larv. Och vilka hundraser hamnar på tapeten när någon unge har fått ansiktet sönderbitet, jo aggressiva kamphundar med idioter som ägare. Nein danke! smile

3 714 Inlägg
31 oktober 2008
har man bara hundvana och vet hur man ska sköta/lära dom så kan man ha vilken hund som helst.
Det är ju inte direkt hundens fel att den biter sönder nån stackare, är ju ägaren som inte kan handskas med hunden isånnafall.

Men jag skulle valt en annan ras om man ej har hundvana, typ labrador eller nån mindre hund

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
31 oktober 2008
Precis, säger som många andra.

Är du hundvan?

Har du tränat hundar till speciella ändamål tidigare?

Hur mycket tid har du till hundträning?

Hur mycket plats har du? (Tro mig, jag har en 80-kilos hund, han tar plats!!)

Vad vill du göra tillsammans med din hund? Hunden behöver aktiveras, så välj en ras som passar i ditt liv så kommer det bli både lättare och trevligare än om du ska justera det mesta i ditt liv efter de behov som hunden (rasen)  har.

Vad har du för transportmedel? Du packar inte in 80 kg hund som är nästan en meter hög i vad för bil som helst. Och stor hund ska INTE åka i baksätet även om det går att få in den där, det är inte säkert för varken hund eller passagerare!

Hur bor du? Finns bra promenadvägar? Räkna med att vara ute och gå MINST en timme om dagen, antagligen mer...

Hoppas du hittar rätt om du nu verkligen är ute efter en hund. Det är en partner för ganska många år framöver, och du har ansvar för att ta hand om den hela tiden.

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
31 oktober 2008
Amstaff är ju en fin hund annars!

Team Insane Racing

Avstängd
93 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Vivendi skrev:
Precis, säger som många andra.

Är du hundvan?

Har du tränat hundar till speciella ändamål tidigare?

Hur mycket tid har du till hundträning?

Hur mycket plats har du? (Tro mig, jag har en 80-kilos hund, han tar plats!!)

Vad vill du göra tillsammans med din hund? Hunden behöver aktiveras, så välj en ras som passar i ditt liv så kommer det bli både lättare och trevligare än om du ska justera det mesta i ditt liv efter de behov som hunden (rasen)  har.

Vad har du för transportmedel? Du packar inte in 80 kg hund som är nästan en meter hög i vad för bil som helst. Och stor hund ska INTE åka i baksätet även om det går att få in den där, det är inte säkert för varken hund eller passagerare!

Hur bor du? Finns bra promenadvägar? Räkna med att vara ute och gå MINST en timme om dagen, antagligen mer...

Hoppas du hittar rätt om du nu verkligen är ute efter en hund. Det är en partner för ganska många år framöver, och du har ansvar för att ta hand om den hela tiden.

Engelsk mastiff ska jag bekanta mig mer på har jag bestämt

uppväxt med 2hundar  (därför saknar ja hund)

har inte lärt nått specielt , sitta , tass, ligg , rulla runt bara , allmän lydnad bara

har tid i stort sätt hela dan ( har kontoret hemma) den blir utan mig max en eller två H per dag
vid nått bank möte eller när man går och handlar mat eller nått sånt

bor i stor 2 plans villa själv (ensamt)

jag vill gå ute med hunden här i skogen , ha med den på fiske och tälta i naturen på somrar , promenad vän (gillar promenera)

här finns en sjö på promenad avstånd man kan gå till och kasta pinne på somrarna varje kväll så den får simma , och skog

i bil väg har jag bla en sån här Mercedes jeep http://www.leasetrader.com/photos/actual85744/640x480/Mercedes-ML500-SUV.jpeg med mycket gott om space för en stor hund !

jag är själv en stor kille på över 100kg så  jag och en engels mastiff skulle nog passa som handen i handsken tillsammans!

ps:  första bilden va ett skämt om ingen fattade det !  och inga små pittbulls vill jag ha smile
blev kär i engelsk mastiff när jag såg fotot här !

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
31 oktober 2008
Ja, men dåså. Det ser ut som / låter som om du har både tid och plats att leva med en hund. smile Och eftersom du levt med hund innan så vet du vad det handlar om.

Antog att den första bilen var ett skämt, men var osäker på om du seriöst var ute efter att skaffa hund eller bara skämtade om att skaffa hund... smile

Man behöver inte vara stor för att få stor hund att fungera, även om det kan underlätta i början när man "diskuterar" ledarskap... 46 kilo Ellen som ska övertyga nästan 80 kilo treårstrotsig Leonberger var en syn vill jag lova... tongue För att inte tala om första gången vi träffade på en ekorre och den hårige fick för sig att försöka klättra efter den upp i ett träd - med mig i andra änden av kopplet... Puh! tongue

Nå, träning och idogt arbete och mycket envishet fungerar, liksom mängder av kärlek. Nu när han snart är sex år är jag VÄLDIGT säker på honom och vi råkar inte ut för så mycket oväntat längre... tongue

Lycka till med hunden, men tänk på att du kan behöva lyfta en hel del in i bilen och sådant. Många av de storvuxna raserna ska som valpar undvika trappor och hopp så man kan få lyfta en hel massa de första åren för att låta lederna och muskulaturen växa till sig ordentligt innan man börjar belasta mer.

Själv är jag ju helsåld på Leonberger då, men de kanske ser för teddybjörnsaktiga ut för dig? tongue Det är hur som helst lättlärda hundar som trivs så länge de får vara med, älskar att bada och gärna ger sig på nya saker, nyfikna och positiva.

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

174 Inlägg
31 oktober 2008
Felax skrev:
Grand danois vet jag inte.. Men pitbullar är ju inte farliga för fem öre om dom är rena i huvet, och slipper bli retade typ.. då blir de värre=)
Men sen skyddar ju alla hundar sin husse/matte, så blir jag attackerad spöar nog min hund den människan tror jag..

nej, långt ifrån alla raser skyddar sin matte/husse....lol

och den hunden som TS postade i första inlägget är inte alls ett genetiskt experiment som någon sa, det är en sjuk dom likt belgian blue korna har..

Avstängd
93 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Vivendi skrev:
Ja, men dåså. Det ser ut som / låter som om du har både tid och plats att leva med en hund. smile Och eftersom du levt med hund innan så vet du vad det handlar om.

Antog att den första bilen var ett skämt, men var osäker på om du seriöst var ute efter att skaffa hund eller bara skämtade om att skaffa hund... smile

Man behöver inte vara stor för att få stor hund att fungera, även om det kan underlätta i början när man "diskuterar" ledarskap... 46 kilo Ellen som ska övertyga nästan 80 kilo treårstrotsig Leonberger var en syn vill jag lova... tongue För att inte tala om första gången vi träffade på en ekorre och den hårige fick för sig att försöka klättra efter den upp i ett träd - med mig i andra änden av kopplet... Puh! tongue

Nå, träning och idogt arbete och mycket envishet fungerar, liksom mängder av kärlek. Nu när han snart är sex år är jag VÄLDIGT säker på honom och vi råkar inte ut för så mycket oväntat längre... tongue

Lycka till med hunden, men tänk på att du kan behöva lyfta en hel del in i bilen och sådant. Många av de storvuxna raserna ska som valpar undvika trappor och hopp så man kan få lyfta en hel massa de första åren för att låta lederna och muskulaturen växa till sig ordentligt innan man börjar belasta mer.

Själv är jag ju helsåld på Leonberger då, men de kanske ser för teddybjörnsaktiga ut för dig? tongue Det är hur som helst lättlärda hundar som trivs så länge de får vara med, älskar att bada och gärna ger sig på nya saker, nyfikna och positiva.

Kram // Ellen smile

46kg Ellen och 80kg Leonberger smile  hehe har ni ett foto på er tillsammans?
kram

3 714 Inlägg
3 november 2008
skulle va kul å se hur stort 80 kg hund är big_smile
kompisen har en riesensnausher(stavning) blandning som väger 70 kg typ den tar upp en 90cm säng sj smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

1 963 Inlägg
3 november 2008
ErikJohansson skrev:
Felax skrev:
Grand danois vet jag inte.. Men pitbullar är ju inte farliga för fem öre om dom är rena i huvet, och slipper bli retade typ.. då blir de värre=)
Men sen skyddar ju alla hundar sin husse/matte, så blir jag attackerad spöar nog min hund den människan tror jag..

nej, långt ifrån alla raser skyddar sin matte/husse....lol

och den hunden som TS postade i första inlägget är inte alls ett genetiskt experiment som någon sa, det är en sjuk dom likt belgian blue korna har..

Hundar finns i stort sett för att skydda/lyda sin matte om de är bra hund. Du ska se att den minsta chihuahuan hoppar på en bodybuilder om han skulle attackera ägaren.
Dom sätter sina liv för sin förare hundar! När jag läser vad du skriver låter de som du är en kattmänniska eller nåt för hundar förstår du dig inte på!

543 Inlägg
5 november 2008
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Dogo_argentino_jumping.jpg

Dogo Argentino

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

blacken
5 november 2008
Skaffa en Schäfer, bästa hunden, perfekt allroundjycke, lättlärd,bra kompis, robust, stort sinne för humor och rackarns intelligent.
Är det säkerhet du är ute efter så träna "Systema", Close combat samt skaffa dig en S&W 686 "3" "357 Magnum" eller en "454" Ruger..cool

blacken
5 november 2008
ichibon skrev:
Ska det va en extrem vakthund så finns det bara en ras, fila brasiliero, en sk molosser. (Även brasiliensk mastiff.)
De är dock inte tillåtna i Sverige just pga deras extrema vaktinstinkter. De är väldigt skarpa.
Man kan inte ta hem besökare med en fila i hemmet, om den inte stängs in först. De vaktar sitt hem med sitt liv och det som är "rasstandrad" hos filan är "icke önskvärt beteende" hos andra raser, dvs sådant man avlivar hundarna för.
Finns inget behov what so ever av en sådan ras i Sverige, jag är glad att dom inte är vanliga här.

http://www.moloss.com/001/breed/def/f001/ffb.jpg

Edit: "Inte tillåtna" = de är ingen godkänd ras, dock får man ju ha hur många man vill, om man hittar ngn uppfödare.

Kul att få se en bild på en sådan har bara hört talas om dom. Dom verkar att ha lite "bloodhound" i sig, är det en "rasvariabel" på dom?..
Men en sådan ska det vara licens på att få ha en.  Dom verkar inte att vara den mest "lämpliga" rasen att ha i ett civiliserat samhälle..

1 963 Inlägg
6 november 2008

Min hund hoppar högre=D

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 november 2008
säger bara 1 sak
DU SKA INTE HA HUND

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 november 2008
Felax skrev:
Hundar finns i stort sett för att skydda/lyda sin matte om de är bra hund. Du ska se att den minsta chihuahuan hoppar på en bodybuilder om han skulle attackera ägaren.
Dom sätter sina liv för sin förare hundar! När jag läser vad du skriver låter de som du är en kattmänniska eller nåt för hundar förstår du dig inte på!

Naah det där stämmer inte riktigt. Jag kan garantera att min hund inte skulle skydda mig mot någon. tongue Eventuellt om hon skulle pussa ihjäl folk eller piska dom med svansviftningar. big_smile
Även om hon har mycket vakt i sig, dvs varnar när hon hör/ser ngt ovanligt, så finns det ingen sådan aggression i henne att hon skulle hoppa på en människa. Sen är on ingen mes för det utan slåss t ex ganska ofta med andra hundar... roll
Samma med pappas hund, hon skulle aldrig skydda varken mig eller någon annan. Det är inte helelr ngt mes utan en jakthund, men nej, det finns bara inte i dom.

/ichi

1 963 Inlägg
6 november 2008
ichibon skrev:
Felax skrev:

Naah det där stämmer inte riktigt. Jag kan garantera att min hund inte skulle skydda mig mot någon. tongue Eventuellt om hon skulle pussa ihjäl folk eller piska dom med svansviftningar. big_smile
Även om hon har mycket vakt i sig, dvs varnar när hon hör/ser ngt ovanligt, så finns det ingen sådan aggression i henne att hon skulle hoppa på en människa. Sen är on ingen mes för det utan slåss t ex ganska ofta med andra hundar... roll
Samma med pappas hund, hon skulle aldrig skydda varken mig eller någon annan. Det är inte helelr ngt mes utan en jakthund, men nej, det finns bara inte i dom.

De är ett beteende som vi aldrig ser hos våra hundar, och ska vara glada som faan över det! Att om du verkligen råkar illa ut och hamnar i underläge så kommer de slå slint i huvudet på din hund, va de än är för hund i stort sett. Hur snäll den än är och hur mycket den än pussar allt och alla.
Vet en dam som har en bullterrier som är VÄRLDENS snällaste hund! utan tvekan skulle aldrig göra någon illa.. men när hon va sjuk en dag och inte kunde göra nåt . så kom hennes kompis in i huset.. de gick inte att komma förbi hunden, den va helt psyk i huvudet för den skulle skydda henne.
aldrig nånsin hade nåt liknande hänt, men den kände att hon va i så dåligt skick att hon inte kunde göra något.
Hunden vaktar aldrig ens huset, den hälsar glatt på varenda människa som kommer..

Sök