agentchaos skrev:
Vivendi skrev:
Precis, säger som många andra.
Är du hundvan?
Har du tränat hundar till speciella ändamål tidigare?
Hur mycket tid har du till hundträning?
Hur mycket plats har du? (Tro mig, jag har en 80-kilos hund, han tar plats!!)
Vad vill du göra tillsammans med din hund? Hunden behöver aktiveras, så välj en ras som passar i ditt liv så kommer det bli både lättare och trevligare än om du ska justera det mesta i ditt liv efter de behov som hunden (rasen) har.
Vad har du för transportmedel? Du packar inte in 80 kg hund som är nästan en meter hög i vad för bil som helst. Och stor hund ska INTE åka i baksätet även om det går att få in den där, det är inte säkert för varken hund eller passagerare!
Hur bor du? Finns bra promenadvägar? Räkna med att vara ute och gå MINST en timme om dagen, antagligen mer...
Hoppas du hittar rätt om du nu verkligen är ute efter en hund. Det är en partner för ganska många år framöver, och du har ansvar för att ta hand om den hela tiden.
Engelsk mastiff ska jag bekanta mig mer på har jag bestämt
uppväxt med 2hundar (därför saknar ja hund)
har inte lärt nått specielt , sitta , tass, ligg , rulla runt bara , allmän lydnad bara
har tid i stort sätt hela dan ( har kontoret hemma) den blir utan mig max en eller två H per dag
vid nått bank möte eller när man går och handlar mat eller nått sånt
bor i stor 2 plans villa själv (ensamt)
jag vill gå ute med hunden här i skogen , ha med den på fiske och tälta i naturen på somrar , promenad vän (gillar promenera)
här finns en sjö på promenad avstånd man kan gå till och kasta pinne på somrarna varje kväll så den får simma , och skog
i bil väg har jag bla en sån här Mercedes jeep
http://www.leasetrader.com/photos/actua … 0-SUV.jpeg med mycket gott om space för en stor hund !
jag är själv en stor kille på över 100kg så jag och en engels mastiff skulle nog passa som handen i handsken tillsammans!
ps: första bilden va ett skämt om ingen fattade det ! och inga små pittbulls vill jag ha
blev kär i engelsk mastiff när jag såg fotot här !