2762
Sök

Tipps till Baslåda / bygge [saab 900 -97]

603 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Hej

Jag har köpt lite ljudprylar och tänkte bygga om bagaget på min saab. Jag vill inte bara sätta ihop en låda med rätt volym och fästa slutsteget på första bästa ställe. Jag vill bygga något lite häftigare. Jag har själv lite ide'er och planer. Men jag tänkte kolla om ni har några häftiga ide'er!

Om det blir något vettigt av det hela så ska jag fota projektet och lägga upp på mitt galleri.

Fakta:
Bygget blir i en saab 900 coupe

Ljudsystemet:
2 st 12" Hollywood X2-1240 D4 basar
1st  US Amps AX 5600 slutsteg
6.5" µ dimension (Jr 6 Comp 6.5" Kitsystem)

Jag tror 12" behöver 40 liter var.

Mina ide'er:
Jag funderar på att bygga basarna i slutna lådor då det känns enklast och snyggast.
Grundtanken är att sätta lådorna längst bak mot sätena. En i varje hörn.
Klä lådorna med samma tyg som bilen och få dem att smälta in.
Lutningen på basarna skulle kunna vara snätt in mot mitten på bagaget, riktade lite uppåt.
Förhöja botten och bygga slutsteget under ett plexiglas (förmodligen någon genomskinlig plast).

I grund och botten vill jag ha ett stilrent ljudbygge som ger bra ljud. Om reservdäcket får vara kvar och det fortfarande går att lägga saker i bagaget så är det ett plus ++

// Olle
Senast redigerat av polomononen (31 oktober 2008)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
31 oktober 2008
Ända tips jag har är att vända basarna så dom spela bakåt.
Inte inåt bilen alltså eller mot mitten.
Utan ställ dom mot sätet med konen mot bagageluckan.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

603 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Tack för tippset, det stärker min grundide.  Tror det här kan bli ett kul projekt. Men jag vill gärna få mer tipps och kreativa tankar innan jag börjar bygga. Gärna om utformningen på lådan. Vet inte vad som passar sig i en saab 900.

Tack på förhand // Olle
Senast redigerat av polomononen (31 oktober 2008)

6 558 Inlägg
31 oktober 2008
kika  på mitt bygge... har plats för en barnvagn jag....men det ska väl kanske inte du ha.....men man får lätt in 25 flak ööööllll...hahahahahah

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

31 Inlägg
31 oktober 2008
kolla in mitt bygge!! cleant var ordet,och inte mycke plats tar det heller

603 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Ja ni väcker verkligen inspiration innom mig. Era byggen är väldigt snygga. När det gäller ditt bygge arnold_85 så undrar jag hur stor volym du fick på lådan? För du har verkligen lyckats behålla utrymme, så man kan fortsätta kalla det bagageutrymme.

Sök