3226
Sök

Stenskott, försäkring?

22 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Jag råkade ut för stenskott häromdagen som satte sig i mitten på rutan på den nedre halvan av rutan, om ni förstår?
Jag har helförsäkring på bilen och undrar hur försäkringsbolagen ställer sig till detta?

Jag har hört någonstans att helförsäkring täcker rutor, men vad vet jag. Hoppas ni kan smilesmile

1 854 Inlägg
31 oktober 2008
Det täcker det ja, halv funkar oxå

141 Inlägg
31 oktober 2008
kostar  dig 1500 i sjävrisk

Claeson

i din backspegel...
31 Inlägg
1 november 2008
Självrisken beror på vilket bolag du har.

Trygg Hansa: 1500:-
Folksam: 1700:-
Nästa alla andra: 35% av verkliga priset med montering. (Prisexempel saab 9-5: 2090:-)

379 Inlägg
1 november 2008
Kan du inte laga det? Har jag gjort på någon bil och det funkar bra. Ditec gör det bland annat. Billigare än att byta ruta

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

329 Inlägg
1 november 2008
Vissa bolag erbjuder även att kostnadsfritt laga stenskott innan det blivit en spricka. Så slipper dom betala ett byte senare.

i din backspegel...
31 Inlägg
1 november 2008
Om man lagar ett stenskott, för 0-100:- beroende på bolag, kan man inte räkna med att det kommer försvinna helt. Det syns att det är ett stenskott efter lagningen också, men du slipper sprickor i rutan. Är man noga med bilen vill man nog hellre byta.

SKÅNING
1 215 Inlägg
1 november 2008
som tidigare sagt så gör olika bil firmor sådant och själv risken ligger på 0-300kr beroende poå bolag, det kan försvinna helt eller som tidigare skrev att det syns men det syns oftast väldigt lite, är mycke beroende på vem som lagar det och hur stenskottet ser ut, jobbar själv på ditec och vi går sådant

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
1 november 2008
kolla om din lokala glasmästare inte har ett sånt kit man lagar stenskott mä.

ja har provat ett sånt kit när ja va på utbildningsmässa i göteborg mä skolan. syntes inte att de varit nåt stenskott när man va klar.
man gjorde rent den lilla lilla "kratern" efter stenen å sen så droppade man i nån genomskinlig vätska som stelnade som berget när man behandlade de mä UV-ljus.

ja e inte helt hundra på proseduren men de va nåt åt de hållet. va ett tag sen ja gick gymnasiet nu.
och som sagt, de syntes inte nånting efteråt.
om man kolla från "rätt" vinkel så såg de kanske ut som en microskopisk fettfläck, men de va inget man la märke till.

vet inte hur mycke de kostar men de ska la inte va så himla dyrt.
tror du kommer billigare undan mä detta än om du tar de via ditt försäkringsbolag.

kolla runt lite på bilfirmor å glasmästare.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

4 586 Inlägg
1 november 2008
Varför Starta Dennna Tråd Med Frågor Som Ditt Försäkringsbolag Kan Svara På Har Du Ingen Telefon Hemma???
Senast redigerat av jorre83 (1 november 2008)

i din backspegel...
31 Inlägg
1 november 2008
jorre83 skrev:
Varför Starta Dennna Tråd Med Frågor Som Ditt Försäkringsbolag Kan Svara På Har Du Ingen Telefon Hemma???

Varför startar du en tråd om fel på bilen som din verkstad kan svara på? Har du ingen telefon hemma?
(http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96829)
Och Börjar Du Varje Ord Med Stor Bokstav När Du Är Upprörd Eller?

Ett forum är väl just till för att fråga saker som de som kan nåt kan svara på. Ska vi lägga ner forumet helt kanske? Du behöver ju inte läsa trådar som inte intresserar dig, så varför bryr du dig med att skriva ett meningslöst inlägg?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 november 2008
Han Kanske Har Det Svårt Hemma.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 586 Inlägg
1 november 2008
eez skrev:
jorre83 skrev:

Varför startar du en tråd om fel på bilen som din verkstad kan svara på? Har du ingen telefon hemma?
(http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96829)
Och Börjar Du Varje Ord Med Stor Bokstav När Du Är Upprörd Eller?

Ett forum är väl just till för att fråga saker som de som kan nåt kan svara på. Ska vi lägga ner forumet helt kanske? Du behöver ju inte läsa trådar som inte intresserar dig, så varför bryr du dig med att skriva ett meningslöst inlägg?

Min tråd handlar om fel på min bil och såklart har jag frågat min verkstad lite om tips utan att det har hjälp

Alla som tecknar en försäkring på sin bil måste väl veta vad som gäller eller inte

Forumet är bra men finns många trådar som inte behöver vara här utan lätt kunde lösas med ett telefonsamtal

jag skrev min förra inlägg med bara stora bokstäver och då blir fösta bokstaven i ordet stora

22 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Tack "eez" för att du satte Jorre fjanten på plats, så slapp jag.

Tack för alla svar!

Jag vet inte mycket som sånt här, men det har liksom blivet en spricka, och den blir bara större och större yikes yikes

Går det verkligen att laga?  Att sugen ur luft med mera ut andra stenskott som ser ut som "skotthål" typ?
Vet som sagt inte så mycket om detta.  Nu börjar ju kylan komma med stora steg också, det gör väll inte saken bättre direkt.
Senast redigerat av Chrille- (1 november 2008)

Aktad Medlem
301 Inlägg
1 november 2008
Åk till glasmästarn. de kan bedömma om det kan lagas eller om du måste byta ruta.
Senast redigerat av morganevelina (1 november 2008)

SKÅNING
1 215 Inlägg
1 november 2008
Chrille- skrev:

Tack för alla svar!

Jag vet inte mycket som sånt här, men det har liksom blivet en spricka, och den blir bara större och större yikes yikes

Går det verkligen att laga?  Att sugen ur luft med mera ut andra stenskott som ser ut som "skotthål" typ?
Vet som sagt inte så mycket om detta.  Nu börjar ju kylan komma med stora steg också, det gör väll inte saken bättre direkt.

Tyvär så går det inte att laga då och rutan måste bytas kostar betydligt mer kolla dina försäkrings papper ang självrisk, mkt billigare att ta på försäkringen än att pröjsa själv, men anmäl till f-bolag innan du åker in till SBP för om du får en 2:a på det så kommer d inte att vilja byta ruta åt dig.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

4 586 Inlägg
1 november 2008
Chrille- skrev:

Tack för alla svar!

jag kanske är en fjant enligt dig men sa bara sanningen

Ifall du ringer försäkringsbolaget och anmäler en glasskada då får du reda på självrisken. Även vart du kan lämna bilen att få den fixat allt klart på mindre än 5 minuter. Sedan kan du samma dag åka och fixa skadan ifall dom har en ruta hemma

Låter inte det bättre än att starta än tråd sedan vänta på svar istället?

3 059 Inlägg
2 november 2008
jorre83 skrev:
Chrille- skrev:

Tack för alla svar!

Ifall du ringer försäkringsbolaget och anmäler en glasskada då får du reda på självrisken. Även vart du kan lämna bilen att få den fixat allt klart på mindre än 5 minuter. Sedan kan du samma dag åka och fixa skadan ifall dom har en ruta hemma

Den hade bara vatt ett par inlägg lång om du inte börjat "spamma" den med inlägg som inte tillför något överhuvudtaget till trådskaparens fråga.
L Ä S inte tråden om den inte intresserar dig då. Så enkelt är det.

-----------------Topic--------------

Ja du har redan fått svar på frågan..
Jo dom pröjsar ett byte av rutan utan problem mot självrisken.. Dom kan säkert tipsa dig om lämplig firma i din närhet också.

22 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:
Chrille- skrev:

Tack för alla svar!

Jag har lika många datorer som jag har telefoner hemma. Här får man vettiga och raka svar.
Hos f-bolaget får man sitta i kö och sedan lyssna när de försöker vrida och vända på saker och ting.

Låter det inte bättre att ge ett svar och sedan bara skita i att fråga och kommentera onödigt tjat.

22 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Tack alla för svar! big_smile

Jag skall åka till en Glasmästare nu någon dag och höra vad han säger.
Sedan slår jag en pling till allas våra älsklingar på försäkringsbolaget och tigga pengar.

En sak till bara, morsan står för bilen, och med hennes körning händer det aldrig henne något så hon ligger  väll på pluspoäng eller hur man räknar.  Hon kommer inte bli glad att jag sabbar dem va? yikes yikes

Sök