4379
Sök

4x4 saab

21 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#1
hej tänkte höra med nån om de går och bygga om en saab 900 turbo 1994 till 4x4, om nån vet nåt så får ni gärna höra av er vad för nåt som skulle kunna passa, för funderar på att göra de:P 


hare göt alla


Random Hero
4 047 Inlägg
2 november 2008
#2
en haldex drivning e väl de bästa, alltså från en audi. va uppe en tråd om de här förra vecka

Dog food lid. Backwards

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 november 2008
#3
rickard1987_ skrev:
hej tänkte höra med nån om de går och bygga om en saab 900 turbo 1994 till 4x4, om nån vet nåt så får ni gärna höra av er vad för nåt som skulle kunna passa, för funderar på att göra de:P 


hare göt alla

Kolla med Per Eklund. big_smile
Förbannat kul gubbe det.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (2 november 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

MitsuNörd
880 Inlägg
2 november 2008
#4
Inget är omöjligt!
http://www.youtube.com/watch?v=CHWWBGgJ … re=related

Sedan finns det ju Eklunds gammla Rallycross bil, är väl typ samma kaross?
http://www.youtube.com/watch?v=vWbVT8xU … re=related
Senast redigerat av Evolution_6SiC6 (2 november 2008)

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

1 062 Inlägg
3 november 2008
#5
Smidigast vore ju att ta en sönderrostad Calibra och plocka på drivlina då de delar "bottenplatta"
F28 lådan har ju GM bultmönster precis som din Saabmotor så de passar ju ihop.
Audi eller prodrivedrivlina blir nog bara 100ggr mer jobb.

M.V.H.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 november 2008
#6
P-As og9-3 var väll 4x4? Har sett någon 90 med 4x4 från en audi så det är klart att det går, frågan är bara: hur mycket tid och pengar är du villig att lägga?

Eklunds pikespeak är en rörramsbil, det enda som är Saab i den bilen är väll motorblocket tongue

Rock'n Roll

2 164 Inlägg
3 november 2008
#7
Skulle inte satsa på Per eklunds eller P-As lösning för de är jobb som inte går att göra i en normal bil.
Vissa har tagits volvos awd system med viskos koppling och monterat på våra saabar men de skulle jag akta mig för.
Bästa tipset är ju ändå kalibra 4x4 system men vad du än väljer blir de jätte jobb.

MVH

F


3 123 Inlägg
3 november 2008
#8
TenZer skrev:
P-As og9-3 var väll 4x4? Har sett någon 90 med 4x4 från en audi så det är klart att det går, frågan är bara: hur mycket tid och pengar är du villig att lägga?

Eklunds pikespeak är en rörramsbil, det enda som är Saab i den bilen är väll motorblocket tongue

Håller med ang Eklunds bil, det är ju knappt en Saab.

PA:s og9-3 hade inte fyrkraffs men han nya 9-3ss har det.


1 291 Inlägg
3 november 2008
#9
drivlinan från calibra turbo passar bolt-on på motorn, inte världens bästa 4wd system men det finns uppgraderingar att köpa på http://www.maxxtuning.se/.
Bakvagnen däremot är inte att bara skruva dit, kräver med största sannoliket ett ordenligt ingrepp med kap massor med mätande och svets. Håller på själv med att bygga in en calibra bakvagn i en betydligt mindre opel och där blev det enklast att bygga allt nytt från framstolarna och bakåt.

sen att ställa en fråga som "går det?" tycker jag är fel.
frågan är bara hur mycket tid du vill lägga ner och vilka förutsättningar du har för speciellt dyrt behöver det inte bli.
Senast redigerat av corsa_m (3 november 2008)


2 164 Inlägg
3 november 2008
#10
viccoA skrev:
TenZer skrev:
P-As og9-3 var väll 4x4? Har sett någon 90 med 4x4 från en audi så det är klart att det går, frågan är bara: hur mycket tid och pengar är du villig att lägga?

Eklunds pikespeak är en rörramsbil, det enda som är Saab i den bilen är väll motorblocket tongue

Håller med ang Eklunds bil, det är ju knappt en Saab.

PA:s og9-3 hade inte fyrkraffs men han nya 9-3ss har det.

P-As och Per Eklunds bil har mer gemensamt än 9-3ss med 4x4.
Men de går inte att ta 9-3ss system för de är för invecklat.
Allt går ju men vill du göra de??

MVH

F


21 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#11
tack för alla svar, får ta en ricktig funderara på de här o sen kolla lite va de skulle gå på, tack igen för alla svar.


Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
457 Inlägg
17 november 2008
#13
Allt går, frågan i denna tråd är hur mycket tid och pengar du vill lägga ner på bilen/projektet! Hade också röstat på Calibras 4x4!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 november 2008
#14
Nån nämnde Calibras 4x4. Volvos AWD är ju ren skit! Tyvär men sant!
Audi´s lina är riktigt fina! Dock som nån innan nämde. Lär ju bli en hel del jobb!
Hitta en sönderkörd Calibra med 4x4 så är det ju bara börja köra loss på Saaben!

C H E V R O L E T <3


Sök