Merclone skrev:
blacken skrev:
TBOC_Razor skrev:
Force majeur är ju bara en term försäkringsbolagen tar till för att slippa betala ut pengar för skador vid tex naturkatastrofer osv.
Vad skulle det ha med detta att göra ??
Skulle bilarna påväg in till parkeringen vara "force majeur" eller hur tänkte du ??
Jag tänkte i första hand på det omöjliga i att kunna se alla tänkbara scenarion i trafiken. Och därmed så kan det uppstå "tillfällen" som man inte är ansvarig för i vissa givna ögonblick, lagtext till trots.
Oförutsägbara tillfällen i trafiken ska, enligt nolltoleransen, inte finnas då de helt och hållet är olyckor. Trafiklagstiftningen är ordentligt genomtänkt och gjord så att sådana situationer inte ska kunna uppstå. Och oavsett vad så är vänstersväng den svåraste manövern i trafiken och ska behandlas med respekt. Force Majeure (som det stavas) handlar om skador orsakade av enorma naturkrafter, inte om oförutsägbara händelser.
Jag kan ej hålla med dig där, oavsett vad såskopparna bakom begreppet "nolltolerans" anser så ställer fysiken till det för dom. Och den svenska trafiklagstiftningen är inte i alltid så värst "välgenomtänk" eller intelligent ifall den vill förfäkta att man kan styra och ställa över precis allt som händer omkring en i dagens trafikmiljö.
Det är enbart korkat att ens försöka att påstå något annat. Exempel, jag kör glad, mätt och belåten längs vägen och får en kraftig puntering orsakad av en spik som låg försåtligt och ondskefullt dold i en grop, och kanar in i ett träd, busskur,eller dylikt. Hur ska jag/ni kunna garantera att olyckor inte uppstår? genom en lagtext?.
Dessutom så är inte en olycka ett resultat av "ögonblickets ingivelse", utan en logisk händelse som har inträffat för att en lång räcka av händelser som"radar upp sig" på en linje så att säga, och som kan sträcka sig en längre tidsrymd tillbaka under dygnet
För ett begrepp och företeelse som ingen lagstiftning kan göra någonting åt eller "trolla bort" med en massa svammeltext, är " shit happends", kopplat till han som fick sju tummar, i handen vid sin födsel.
Och begreppet " force majure" är inte helt och endast kopplat till naturkatastrofer, utan som även sådana ingår i så menas det med alla sorters händelser som man inte kan förutse eller kontrollera..
Men,men är det som du säger så får jag tro på det.
mvh
blacken