3189
Sök

böter på samma sätt som finland? bra eller anus?

VW Ägare
1 011 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
I Finland får man dagsböter när man kör för fort, vilket innebär att man får böter efter sin inkomst.

Vad tycker du? ska man införa samma system i Sverige eller är det bra som det är?

Min personliga åsikt är att ett dagsbötersystem hade varit bättre eftersom det hade gett mer rättvist straff. Personer med låg inkomst blir straffad hårdare procentuellt än vad höginkomsttagere gör. Vilket gör att de som har hög inkomst mer eller mindre skiter i hastigheten då 4000kr är inget för dem.

Sen kan vi lämna bort alla åsikter om att inte köra förfort så är det inget problem. Man ska hålla hastigheterna punkt slut men det finns de som inte går efter det hur borde de bli straffade?

Henrik Eberlund

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 november 2008
Kommunistböter om du frågar mig...låt alla betala samma bötesbelopp, men höj premien på försäkringen för de som kör för fort upprepade gånger....alternativt köra prickar o plocka av dom kortet efter x antal fortkörningar där antalet prickar bestäms av hur fort man kört över gränsen..bör ju straffa rika som fattiga
Senast redigerat av Mortalis (3 november 2008)

Mästare
2 947 Inlägg
3 november 2008
Mortalis skrev:
Kommunistböter om du frågar mig...låt alla betala samma bötesbelopp, men höj premien på försäkringen för de som kör för fort upprepade gånger....alternativt köra prickar o plocka av dom kortet efter x antal fortkörningar där antalet prickar bestäms av hur fort man kört över gränsen..bör ju straffa rika som fattiga

Kommunisterna har vissa bra saker också:rolleyes: Men båda verkar väl ganska bra.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Teddan
2 495 Inlägg
3 november 2008
Mortalis skrev:

prickar/anmärkningar finns redan i sverige , 3 fortkörningar på kort tid blir
körkortsindragning eller varning cool

böter efter vad man tjänar är nått jävla kommunistpåhitt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

3 354 Inlägg
3 november 2008
skulle nästan vilja ha samma system, det svider inte direkt i plånboken på höginkomsttagare nu.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Teddan
2 495 Inlägg
3 november 2008
Seth skrev:
skulle nästan vilja ha samma system, det svider inte direkt i plånboken på höginkomsttagare nu.

det kunde man ge sig fan på att en arbetslös skulle svara så......

Hijo de puta
113 Inlägg
3 november 2008
Fel. Dagsböter är kanon när man begår ett riktigt brott. Men köra för fort in i en laserstråle tycker jag inte är ett riktigt brott.

VW Ägare
1 011 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Va kul. Fick i gång precis den diskussionen som hoppades på.

Jag tror mycket att man relaterar till sin egna situation. är man bra inkomst så tycker man  att dagens system är bra. Är man arbetslös tycker man att det skulle vara dagsböter.

Henrik Eberlund

Har alltid rätt!
689 Inlägg
3 november 2008
Fy fan för den lagen säger jag bara!  ALLA ska betala samma summa. ingen jävla inkomst reglerande!!  De e de jävligaste jag vet!!!

Dvs STORT anus!
Senast redigerat av pampers138 (3 november 2008)

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Teddan
2 495 Inlägg
3 november 2008
Eberlund skrev:

Jag tror mycket att man relaterar till sin egna situation. är man bra inkomst så tycker man  att dagens system är bra. Är man arbetslös tycker man att det skulle vara dagsböter.

hehehe

tror det finns en liknande tråd som spårade ur riktigt ordentligt.

Jag tycker böterna borde vara högre desto lägre inkomst man har, för då måste dom arbetslösa skaffa sig ett jobb för att betala sina böter big_smile

3 354 Inlägg
3 november 2008
r-ted skrev:
Seth skrev:

kan man lugnt säga fast jag hade sagt samma sak om jag haft en ordentlig inkomst. jag tycker man ska ha basbelopp som ligger runt de vi har nu samt ha en bonus för "rika" så det är lika avskräckande som de inte så rika. det e lite skillnad på 2000 för en arbetare o en "rik". räcker me att se på en kompis jag har. han bara slänger bort pengar.
Senast redigerat av Seth (3 november 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Har alltid rätt!
689 Inlägg
3 november 2008
r-ted skrev:
Eberlund skrev:

hehehe

Jag tycker böterna borde vara högre desto lägre inkomst man har, för då måste dom arbetslösa skaffa sig ett jobb för att betala sina böter big_smile

Du har faktist en poäng där smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Hijo de puta
113 Inlägg
3 november 2008
Eller så går vi Lenins väg och höjer rikemansskatten till 95% så kan alla ha samma bötesbelopp iallafall big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile
Senast redigerat av calle- (3 november 2008)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 november 2008
Vad är det för bull att snacka om kommunism? Jag personligen tycker att det delas ut för mycket böter, att ligga 130 på en bred, fin, torr 90 väg ska fan inte straffas överhuvudtaget. Men om vi nu ska ha böter så anser jag lätt att det ska vara på samma sätt som i finland, det ska svida lika mycket för alla.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Teddan
2 495 Inlägg
3 november 2008
Seth skrev:
r-ted skrev:
Seth skrev:

kan man lugnt säga fast jag hade sagt samma sak om jag haft en ordentlig inkomst. jag tycker man ska ha basbelopp som ligger runt de vi har nu samt ha en bonus för "rika" så det är lika avskräckande som de inte så rika. det e lite skillnad på 2000 för en arbetare o en "rik". räcker me att se på en kompis jag har. han bara slänger bort pengar.

jasså slänger bort pengar.... låter för jävligt. finns det rika i götene som slänger bort sina pengar ?
Då kan det itne vara någon jag känner för han e tom för snål för att köra i sin diablo lol

man blir avskräckt även om man har pengar för till slut så ryker kortet....

Hijo de puta
113 Inlägg
3 november 2008
Men seriöst... Så ofantligt många är det inte som dör i trafiken varje år i Sverige.
Låt det vara som det är, man har väl redan höjt bötesbeloppen?

Dagsböter på fortkörning är värdelöst. Kolla hur det går för Finland i hockey till exempel:Dbig_smilebig_smile

VW Ägare
1 011 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
calle- skrev:
Men seriöst... Så ofantligt många är det inte som dör i trafiken varje år i Sverige.
Låt det vara som det är, man har väl redan höjt bötesbeloppen?

Dagsböter på fortkörning är värdelöst. Kolla hur det går för Finland i hockey till exempel:Dbig_smilebig_smile

jag vet inte vad hockeyn har med dagsbötern i finland att göra...tongue

Henrik Eberlund

3 354 Inlägg
3 november 2008
tänkte över. vill inte ha sanna system som dem ändå. kör man ändå tillräckligt fort så blir man ju körkortslös

Mästare
2 947 Inlägg
3 november 2008
pampers138 skrev:
r-ted skrev:
Eberlund skrev:

hehehe

Och rikemännen ska inte betala ett skit? Nästan så att jag spottar när jag läser det.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Teddan
2 495 Inlägg
3 november 2008
KimVsWorld skrev:
pampers138 skrev:
r-ted skrev:

hehehe

Och rikemännen ska inte betala ett skit? Nästan så att jag spottar när jag läser det.

alla som tjänar öve ett visst belopp borde inte behöva betala böter då dom redan betalar så mycket skatt

Sök