3183
Sök

böter på samma sätt som finland? bra eller anus?

1 963 Inlägg
3 november 2008
Sen tycker jag egentligen att de är lite rätt som finland har, man ger ju böter för att skrämma eller hur man ska säga.. så dom inte kör fort, men dom rika skiter väl fullständigt i om några kronor försvinner för att dom kör snabbare?

Men are not born - Men are made

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 november 2008
Sokrates skrev:
Medelinkomsttagare 25000:- i lön, bot 5000:- =20%
Höginkomstagare 50000:- i lön, bot 5000:- = 10%.

Förstår höginkomsttagares syn på rättvisa.

/Tommy.

Räkna på skattade pengar istället så blir det mer realistiskt.

En medelinkomsttagare skattar bort en tredjedel och en "höginkomsttagare" får vara glad om han får behålla nästan hälften sedan skatteverkat härjat klart.

Väg in att en utbildad person med högre lön har i gengäld kanske fått avstå några årslöner i början av arbetslivet till förmån för studieskulder mot herr Svensson som hade 25 som ingångslön och har det ännu.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Student
232 Inlägg
3 november 2008
SmiiX skrev:
högre lön ger större utgifter.. innebär sällan att en höginkomstagare har mer pengar (över..?).. så det här med dagsböter vore bara taskigt...

Jo men en höginkomst tagare borde då ha lite lättare att skära ned på sina utgifter?
Svårt att skära ned på någonting om man är låginkomsttagare och knappt har råd med hyra och mat.

Men vad vet jag höginkomsttagaren kanse inte kan hantera pengar

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Masterworks
3 november 2008
Tore skrev:
SmiiX skrev:
högre lön ger större utgifter.. innebär sällan att en höginkomstagare har mer pengar (över..?).. så det här med dagsböter vore bara taskigt...

Jo men en höginkomst tagare borde då ha lite lättare att skära ned på sina utgifter?
Svårt att skära ned på någonting om man är låginkomsttagare och knappt har råd med hyra och mat.

Kanske ska åka kommunalt om man inte har råd med mat,
får knappast betala busschaffisens böter! hehehe...

Student
232 Inlägg
3 november 2008
Masterworks skrev:
Tore skrev:
SmiiX skrev:

Haha det vore en komisk syn när busschaffisen går runt på bussen och kräver kollekt för att han åkte fast:)

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Masterworks
3 november 2008
Tore skrev:
Masterworks skrev:
Tore skrev:

Haha det vore en komisk syn när busschaffisen går runt på bussen och kräver kollekt för att han åkte fast:)

Finns väll någon gammal pensionär som kan avara en femma,
då busschaffisen förmodligen inte har så hög lön och boten stannar på 2,50:- lol

VW Ägare
1 011 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Verkar som att alla är överens om att det ska vara rättvisa straff. Dock är folk ganska oens om hur man ska se det som rättvist. efter lön eller samma bötesbelopp.

För att göra en lite annorlunda jämförelse.
Person a: Bruttolön på 15 000:- (inkomstskatt på 30%) = 10 500:-
Person b: Bruttolön på 40 000:- (inkomstskatt på 50%) = 20 000:-

I Sverige får person a 2800:- i böter för att köra 20 över. (ca 26 % av hans skattade pengar)
I Sverige får person b 2800:- i böter för att köra 20 över. (ca 14% av hans skattade pengar)

I Finland får det samma procent på sin bruttolön ex 10%
Person a: 1500:-
person b: 4000:-

Nu ser förhållandet ut så här med skattade pengar:
Person a: ca 14%
Person b: ca 20%

Vilket är rättvist?

Nu kan ni sluta tjata om vem som betalar mest i skatt och har förhoppningsvis mer kött på benen.
Senast redigerat av Eberlund (3 november 2008)

Henrik Eberlund

Teddan
2 495 Inlägg
4 november 2008
det är skrattretande å läsa allt som vissa skriver, tur att det finns några här inne som kör på samma linje som jag.

Jag oroar mig inte ett dugg egentligen då jag bara betalar fastighetsskatt i Sverige, har inte ett ända bolag/företag registrerat i Sverige.
Kommer förmodligen inte ha något heller , och läser man här hur våra "kloka" väljare skriver så kommer vi snart ha en sosse/vänster politik igen och då börjar bestraffningen av alla som tjänar över 50 000kr/mån .

Ibland får man lust att skriva saker som förmodligen skulle få mig utslängd härifrån för gott.
Men jag håller mig, jag kan tänka på att när ni era avundsjuka kräk åker runt i era 240/740 så glider jag vidare i en ferrari och njuter av era avundsjuka blickar samtidigt som ni tar kort med era mobiltelefoner.

får jag lite böter för fortkörning så skiter jag väll i det, tar länsstyrelsen mitt körkort så fixar advokaten tillbaka det på 1/3del av vad ni skulle få i straff.

SOOOO LOOONG SUCKERS

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Masterworks
4 november 2008
r-ted skrev:
det är skrattretande å läsa allt som vissa skriver, tur att det finns några här inne som kör på samma linje som jag.

Jag oroar mig inte ett dugg egentligen då jag bara betalar fastighetsskatt i Sverige, har inte ett ända bolag/företag registrerat i Sverige.
Kommer förmodligen inte ha något heller , och läser man här hur våra "kloka" väljare skriver så kommer vi snart ha en sosse/vänster politik igen och då börjar bestraffningen av alla som tjänar över 50 000kr/mån .

Ibland får man lust att skriva saker som förmodligen skulle få mig utslängd härifrån för gott.
Men jag håller mig, jag kan tänka på att när ni era avundsjuka kräk åker runt i era 240/740 så glider jag vidare i en ferrari och njuter av era avundsjuka blickar samtidigt som ni tar kort med era mobiltelefoner.

får jag lite böter för fortkörning så skiter jag väll i det, tar länsstyrelsen mitt körkort så fixar advokaten tillbaka det på 1/3del av vad ni skulle få i straff.

SOOOO LOOONG SUCKERS

r-ted for president!  wink

Teddan
2 495 Inlägg
4 november 2008
Masterworks skrev:
r-ted skrev:

SOOOO LOOONG SUCKERS

Masterworks du blir min högra hand smile

Masterworks
4 november 2008
r-ted skrev:
Masterworks skrev:
r-ted skrev:

SOOOO LOOONG SUCKERS

Masterworks du blir min högra hand smile

Du förstår vilken underbar värld sossar och kommunister skulle vakna upp i då! hehehe...

4 001 Inlägg
4 november 2008
Eberlund skrev:
Verkar som att alla är överens om att det ska vara rättvisa straff. Dock är folk ganska oens om hur man ska se det som rättvist. efter lön eller samma bötesbelopp.

För att göra en lite annorlunda jämförelse.
Person a: Bruttolön på 15 000:- (inkomstskatt på 30%) = 10 500:-
Person b: Bruttolön på 40 000:- (inkomstskatt på 50%) = 20 000:-

Där har du lite fel,
Person b: Bruttolön på 40 000:- (inkomstskatt på ca 30% på lönen upp till 30k därutöver  ca 50%) = 25 000:- alltså 15 000:- i skatt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Teddan
2 495 Inlägg
4 november 2008
masterworks.... jag kommer drömma i natt, om våran fina värld vi kunde skapat tongue

Makaronborrare
993 Inlägg
4 november 2008
r-ted skrev:

SOOOO LOOONG SUCKERS

Men varför gnäller du så mycket då? wink Tycker inte synd om dig alls.
Men jag tror du kan vara lugn. Låt Mona öppna sin käft några gånger till så kommer hela försprånget vara borta till valet
Och andra sidan så kommer nog inte värnskatten försvinna på ett tag med denna regeringen heller fast jag tjänar inte såpass att jag behöver bry mig om den ändå tongue

9 108 Inlägg
4 november 2008
Är knappast kommunist men tycker ändå att det är vettigt på sätt och vis eftersom det faktiskt är ett brott som begås.
Det handlar ju om att straffen ska vara så hårda att man inte ska ha råd att begå brottet i fråga, och har folk råd att skita i lagen så är det ju något fel, eller hur? Å andra sidan tycker jag inte att samma sak ska gälla när det handlar om parkeringsböter t.ex. så jag är helt klart splittrad och låter politikerna bestämma istället.

Sedan är det ju faktiskt stor humor att läsa om någon rik jäkel som åkt fast i Finland och fått böter på 30.000 eller så och gnäller som fan fastän det kanske handlar om 10% av månadslönen smile

Sedan håller jag med om att det är för högt skattetryck på höginkomsttagare i Sverige men det har inte med saken att göra egentligen, frågan är hur rätt det är att vissa ska ha råd att begå brott. 

edit: Sedan får jag nog be er att försöka hålla en vettig nivå.. Massa inlägg om praktikanter i en perfekt värld hör liksom inte till ämnet.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 november 2008
Säger som en del andra. Varför skulle de med högre inkomst ha mer pengar över?
En som har 12k utbetalt gör kanske av med 10000 i bensin, hyra, mat, osv Alltså kanske 2k över till annat

En som har 25 utbetalt kanske inte sparar allt utan lägger de på en NY bil sen kommer hyra, mat, bensin osv å då kanske denna person gjort av med 24k.

Har man mer i lön varför spara mer? Man lägger kanske mer pengar på grejer då.

Är de såhär bland er rikare? Ä de så så känns väl 4000 lika mycket ändå?
Men de som har Ubermycke i månaden så de inte kan göra av med sina pengar utan de läggs på hög ja då känns de ju kanske LITE anorlunda. Tex som millen skrev

Tycker de kan va som de är.

//Persson  (Arbetslös)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Colaberoende
1 219 Inlägg
4 november 2008
Böter på 4000:- just nu skulle svida otroligt mycket i plånboken. Vete fasen om man skulle fixat det. Då jobbar ändå både jag och sambon.

Men 4000:- i böter för folket som bor ca 500 meter från mig som hellre lever på socialen och gärna kör in ett sånt här bötesbelopp om dagen i armen i form av sprutor skulle inte drabba dom så värst mycket.

/Ena

bitter besserwisser
644 Inlägg
4 november 2008
Höginkomsttagare betalar ju mer än alla andra (som har nämnts flertalet gånger tidigare i tråden) och varför ska man då straffas mer när gör en tabbe?
" Det var ju surt att du ser till att vårt land har en bättre välfärd, men eftersom du redan får betala för andra så kan vi ju lika gärna ta ännu mer från dig nu när du kör för fort"

Inkomstbaserade böter är sådant man torkar sig i röven med. Jag är med på en procentuell böter av lönen NÄR även skatten är procentuellt lika oavsett lön. DÅ kan vi snacka, DÅ kan det löna sig att sköta sig i det här jävla landet, DÅ finns det en morot att stäva efter..

Sen att det inte finns jobb i landet är rent skitsnack, det finns en jävla massor av jobb men kanske inte de jobben ni vill ha. Ta ett skitjobb fortsätt söka arbete och ge fan i att snylta på skattepengarna. De pengarna skulle man pumpa in på äldrevården, det är skrämmande att se generationen som byggt upp Sverige få sitta och ruttna på ett hem som kan liknas med källaren som Fritz låste in sin familj i.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

DFFL
9 020 Inlägg
4 november 2008
Att beräkna bötesbeloppet efter inkomsten är kommunism.

Skulle något sådant genomföras så flyttar jag ifrån Sverige, det är en sak som är jävligt säker.
Hellre statslös än att bo i Sovjet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 november 2008
Jag är för höga böter!
Desså högre böter Ju mindre fartdårar & mer som änvänder bälte!
Dock så finns det ju R-ted tex . Nån böte hit eller dit spelar ingen roll.
Men det minskar nog en hel del fartdårar bland annat iaf,
O nej. Jag är inte Mr 100% laglig! Tycker bara det är suntförnuft!
Även jag har Blyfot wink
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (4 november 2008)

C H E V R O L E T <3

Sök