3148
Sök

Rekomendation på oljepump till returen från turbon, (bakmonterad turbo)

727 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#1
Ska montera en turbo baktill på en bil och vill ha lite tips på hur jag bäst löser returen, då returledningen blir så lång.

Seriösa svar är att föredra och inte gissningar eller kommentarer "varför göra så" eller liknande...

MVH Fredrik

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

KHRacing
4 november 2008
#2
Frayze skrev:
Ska montera en turbo baktill på en bil och vill ha lite tips på hur jag bäst löser returen, då returledningen blir så lång.

Seriösa svar är att föredra och inte gissningar eller kommentarer "varför göra så" eller liknande...

MVH Fredrik

Biltema har en färskvattenpump som många i Sverige använder sig utav på riktiga racerbilar, så den borde nog funka till dig med. Kostar ca 1000-lappen smile

1 072 Inlägg
4 november 2008
#3
Ha en tank med en skvätt olja i brevid ist samt en pump från ex nissan 200ás bakaxel. Ha en lång ledning från motorn kan inte va bra elle?


10 287 Inlägg
4 november 2008
#4
Nån slags sump under turbon vill man ha men sedan om man gör ett eget system bak eller drar rör är mera en smaksak. Problemet med en returpump är att den inte får pumpa mindre än vad oljetillförseln är och att den måste tåla att gå torr.

OT: Det är en rätt dålig ide. Man har tappat massor av energi i avgaserna så långt bak och man trycksätter hela avgassystemet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 506 Inlägg
4 november 2008
#5
En fråga bara smile

Är det såhär långt bak du har tänkt att monera agget?
Och vad är det för bil?

Så långt bak?
http://i78.photobucket.com/albums/j106/qsiguy/Turbo_Q45/IMG_0074.jpg


http://images.paultan.org/uploads/2007/02/bmw_m5_twin_turbo_7.jpg


Eller ska du ha den i bagagen kanske? tongue

http://i270.photobucket.com/albums/jj114/powertvmedia/NMRA%20GA%20Friday/IMG_593700.jpg
Senast redigerat av _Wallis_ (4 november 2008)

Kan du andas kan du dö.

3 235 Inlägg
4 november 2008
#6
Det såg ju ganska tufft ut faktiskt:)
Viner säkert kraftigt där bak!

Spelar det egentligen någon stor roll om turbon sitter precis vid motorn, eller längst bak som på bilden?
Det bör ju inte vara så stor förlust i trycket.
Senast redigerat av engolf (7 februari 2010)


KHRacing
4 november 2008
#7
Hur skall du driva Nissan 200 pumpen då ?.. Då den i orginal drivs med en rem från drivaxeln.

På samma sätt ? Då lär det bli obalans i denna bilens drivaxlar ju

727 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#8
Oj oj vad svar big_smile ja det stämmer att jag ska ha turbon baktill på min BMW 540 e39 där orginal slutburk suttit, är så trångt under huven på 540:n så jag tänkte prova att sätta den där bak, vet att jag tappar effekt och det inte är optimalt, trimmat en hel del s13 tidigare. Men tänkte hänga på en turbo och göra ett test på hur det blir.

Det är ju en firma, www.ststurbo.com som konverterar flertalet amerikanska"muskelbilar" på detta viset

Frågan är nu när jag hittar en vettig pump, hur stor volym jag lär behöva till ett eget slutet oljesystem bara till turbon? och en oljekylare lär ju vara på sin plats. det finns det plats för.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 291 Inlägg
4 november 2008
#9
Om du bygger ett slutet oljesystem för turbon så behövs ingen returpump. Se bara till att montera turbon högre än oljetanken för då rinner ju oljan från turbon av sig självt. Då handlar det bara om att hitta en smidig pump med lagom tryck som turbon gillar roll
Som någon nämde tidigare i tråden att returpumpen ska pumpa mer än tryckpumpen, det funkar INTE för då skulle turbon gå torr = ras


10 287 Inlägg
6 november 2008
#10
Nej men i temperaturen. Dvs i tillgänglig energi för att driva turbon.

/Göran


engolf skrev:
Det bör ju inte vara så stor förlust i trycket.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

169 Inlägg
6 november 2008
#11
Inte funderat på och montera en remdriven radialkompressor istället? Tycker det borde var det enklaste. Finns garanterat färdiga kit.

/Mattias

727 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#12
Bjuder du på det billiga kompressorkitet så varsågod! nu är det prat om att jag ska turbokonvertera bilen och inte använda mig av kompressor.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

169 Inlägg
6 november 2008
#13
Vem har sagt att det är billigt och trimma en bil? Gör du en seriös turbo installation kommer den också kosta en hel del. Köpa en radialkompressor, rem och remhjul och svetsa ett fäste borde inte bli mkt dyrare.

Som sagt, aktermontera en turbo-KOMPRESSOR är långt ifrån optimalt.

727 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#14
Ja det är ju inte riktigt det jag är ute efter heller, optimal effekt och prestanda. I såfall hade jag startat en tråd som är mer inriktad till det du antyder... utan detta ett litet projekt att få mer fart i bilen till mindre pengar än kompressorkit om du inte förstått det än. och frågade om saker som inte har ett dugg med dina kommentarer att göra... så vänligen håll dig till ämnet om du ska skriva i tråden.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

761 Inlägg
7 november 2008
#15
Frayze skrev:
Ska montera en turbo baktill på en bil och vill ha lite tips på hur jag bäst löser returen, då returledningen blir så lång.

Seriösa svar är att föredra och inte gissningar eller kommentarer "varför göra så" eller liknande...

MVH Fredrik

Bara så att du tänker på det så är det omöjligt att få den igenom bilprovningen sen..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

727 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#16
ja det är jag rätt med på ja... borde nog varenda bilägare veta i dagens läge?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

11 Inlägg
12 november 2008
#17
Jag har en bakmonterad turbo, kör med en separat olje tank till detta, det funkar väldigt bra. samtidigt sparar det turbon då oljan inte blir förorenad utan är i ny skick fortfarande.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

727 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#18
har du 2 pumpar eller bara en? hur är det kopplat? kanske nån fin bild som ger mer fakta? big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

11 Inlägg
12 november 2008
#19
Det sitter en vanlig bränsle pump till turbon med en reduceringsventil för att inte pressa oljan genom turbon, ngn olje kylare behövs inte för det blir aldrig den värmen i bak, dettta gäller även luften som pressas håller en bra temperatur, jag ska göar min bil online så gå in på min sida om ngn minut så får du se hur det ser ut

Var dig själv, det finns redan så många andra.

727 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#20
aah åh va bra! jag väntar spänt! hur stor tank har du till oljan?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök