2955
Sök

Vilket uppsättning ska jag slå till på?

8 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Hejhej!

Sitter och funderar lite på hur jag ska bygga upp mitt system i min nyinköpta Peugeot 205 gti. Just nu har jag inte speciellt mkt pengar på lager, så jag funderar på två olika sätt att köpa ljud till den.

1. 5,25":or fram plus 6*9" i hatthylla, med steg till detta.

2. 5,25":or fram plus baslåda bak, dubbla tior, med steg.

Vilket tycker ni verkar vettigast? Släng in en kommentar vettja. tongue Kom gärna med nån annan lösning! smile

// Andreas

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 november 2008
Ska du ha kvar möjligheten att lasta något i bagaget så är ju 6x9orna att föredra.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (5 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Aa, vet. Men kom på ett annat sätt, om jag sätter 8" i hatthyllan och bygger en stabil sådan? smile Skiljer det mycket i basväg mellan 6*9 och 8" i en hatthylla? tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 november 2008
Beror helt klart på vad för element du använder.
Svårt att säga.

Finns 6x9or som spelar skiten ur billiga 12or som ett exempel, i basväg.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

dBverkstan.se
64 Inlägg
5 november 2008
Jag hade kört på alt 2

Designer.
1 260 Inlägg
5 november 2008
Vilken prisklass pratar vi om? Vad är du ute efter, bara spela högt eller ska det låta bra också? Har du tänkt bygga ut systemet senare?

Jag skulle börja med ett bra framsystem och en vettig installation för hela slanten. Sen lägga till bas i framtiden när ekonomin tillåter. Vill man bara ha bummel i bilen så är det ju lätt, är ju en liten bil. Sen så skulle jag föreslå en bas som är lite dyrare än 2st billiga. tex. hertz har basar för rimliga summor.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Speed Freak
258 Inlägg
5 november 2008
Jag har själv en likadan peugeot. Jag har 5,25 i fram och 2 st 6*9 på 1000w i hatthyllan och jag kommer införskaffa bas snarast möjligt. Jag skulle hellre ha basar ist för 6*9orna. thats my word smile

57 Inlägg
5 november 2008
vad lyssnar du på för musik? behöver du basen i musiken du lyssnar på så ska du nog köra kalaslåda annars tycker jag helt klart att 6x9or inte är så dumt.

MVH Oscar

Solfilmsmontör
947 Inlägg
5 november 2008
Som sagt. Budgeten spelar ju alltid stor roll. Man brukar utgå ifrån vad man har för stereo och vad målet är med ljudet. Finns egentligen 2 alternativ. Köp dig en ordentlig stereo och ett schysst framsystem. Sen när pengar finns köp till 6x9'or eller baslåda. Eller satsa på mediokert framsystem och en medioker bas/6x9'or. Allt handlar som sagt om vad ekonomin tillåter. Min personliga uppfattning iaf.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

8 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Vilken prisklass pratar vi om? Vad är du ute efter, bara spela högt eller ska det låta bra också? Har du tänkt bygga ut systemet senare?

Jag skulle börja med ett bra framsystem och en vettig installation för hela slanten. Sen lägga till bas i framtiden när ekonomin tillåter. Vill man bara ha bummel i bilen så är det ju lätt, är ju en liten bil. Sen så skulle jag föreslå en bas som är lite dyrare än 2st billiga. tex. hertz har basar för rimliga summor.

Jag kmr lägga ut 4-5000 på ljud, till en början sen kommer jag öka på eftersom. Det ska va rent ljud, men är inga fel om man får lite tryck i sakerna heller, jag är nog mer åt bashållet.
Vad menar du med ett bra framsystem, 4 högtalare eller? tongue

8 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Kornz skrev:
Som sagt. Budgeten spelar ju alltid stor roll. Man brukar utgå ifrån vad man har för stereo och vad målet är med ljudet. Finns egentligen 2 alternativ. Köp dig en ordentlig stereo och ett schysst framsystem. Sen när pengar finns köp till 6x9'or eller baslåda. Eller satsa på mediokert framsystem och en medioker bas/6x9'or. Allt handlar som sagt om vad ekonomin tillåter. Min personliga uppfattning iaf.

Har ingen stereo heller, så ska införskaffa en sån också. Men det blir nog ditt första alternativ där, med nån bas också tror jag smile

174 Inlägg
5 november 2008
Testa!
Kolla om om kompisar, grannar eller liknande har bilar med ljudbyggen.
Nu skiljer ju kvaliteten mellan olika element enormt men om du åker i en bil med framsystem och bas och sen en med framsystem och 6*9'or så får du en uppfattning.

Har du stort behov av bas så är ju en låda i trunken en enkel lösning.
Svårare att bygga in 6*9'or så att dom sitter bra nog att kunna spela bra.

733 Inlägg
6 november 2008
Musik framifrån och bas bakifrån... Ljudet blir helt konstigt i bilen enligt mig om man har högtalare där bak...speciellt om du nu funderar på 6x9or bak...de brukar spela högre än 5,25or så då kommer man höra mer ljud bakifrån än framifrån... men det kanske bara är jag som tycker att det är fel att ha högtalare bak... enda gången man gillar högtalare bak är när man öppnar luckan och "demar"...det låter så jävla mycket bättre när man demar om man har hög musik samtidigt som man har hög bas..

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 november 2008
thulle1 skrev:
Musik framifrån och bas bakifrån... Ljudet blir helt konstigt i bilen enligt mig om man har högtalare där bak...speciellt om du nu funderar på 6x9or bak...de brukar spela högre än 5,25or så då kommer man höra mer ljud bakifrån än framifrån... men det kanske bara är jag som tycker att det är fel att ha högtalare bak... enda gången man gillar högtalare bak är när man öppnar luckan och "demar"...det låter så jävla mycket bättre när man demar om man har hög musik samtidigt som man har hög bas..

M.v.h. Emil

Nejdå, alla högtalarna fram, INKLUSIVE basen skall det vara. Om det nu skall vara så bra som möjligt...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Arg Snickare
875 Inlägg
6 november 2008
sattsa på bra system fram. och sen en basslåda. du får typ ett par högtalare för 300 kr till bakdörrar.

1 785 Inlägg
6 november 2008
Berniz skrev:
Hejhej!

Sitter och funderar lite på hur jag ska bygga upp mitt system i min nyinköpta Peugeot 205 gti. Just nu har jag inte speciellt mkt pengar på lager, så jag funderar på två olika sätt att köpa ljud till den.

Vilket tycker ni verkar vettigast? Släng in en kommentar vettja. tongue Kom gärna med nån annan lösning! smile

// Andreas

Tycker du ska satsa på 5.25" system fram med ett fyrkanalsteg och driva 1st 12" bas i en liten sluten låda om du vill ha mycket bagage över.

Om du har ont om pengar så börja med att skaffa framsystem och bygg vidare på ditt system efterhand med slutsteg och bas. Du kommer att märka ett lyft när du driver ditt framsystem med ett separat slutsteg. Om du har plats så satsa gärna på 6.5" system fram dessa går lite lägre i frekvens än vad 5.25" systemen gör. Finns faktiskt ett 8" kit system från Impact också men de är lite dyrare, men ett bra alternativ om man inte vill bygga vidare med separat bas

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

8 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

Precis så tycker jag med! De skriker bakifrån typ... Därför blir det framsystem plus bas smile

8 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
volvo_r-optik skrev:
sattsa på bra system fram. och sen en basslåda. du får typ ett par högtalare för 300 kr till bakdörrar.

Aa, jag har bestämt mig för det nu smile

8 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Berniz skrev:
Hejhej!

// Andreas

Tycker du ska satsa på 5.25" system fram med ett fyrkanalsteg och driva 1st 12" bas i en liten sluten låda om du vill ha mycket bagage över.

Om du har ont om pengar så börja med att skaffa framsystem och bygg vidare på ditt system efterhand med slutsteg och bas. Du kommer att märka ett lyft när du driver ditt framsystem med ett separat slutsteg. Om du har plats så satsa gärna på 6.5" system fram dessa går lite lägre i frekvens än vad 5.25" systemen gör. Finns faktiskt ett 8" kit system från Impact också men de är lite dyrare, men ett bra alternativ om man inte vill bygga vidare med separat bas

Jag kmr att köra på det alternativet du sa där! smile Det skulle sitta fint med 6,5" fram, men måste bygga om då, fast de har jag nog tänkt ändå. Får se hur det blir till slut smile
Tack för hjälpen ALLIHOPA!big_smile

tokfrans
982 Inlägg
6 november 2008
som sagt ja.. om du hade kört på alt 2 så orkar aldrig 2st 5.25or möta upp dubbla 10or.. så jag skulle LÄTT gå på fram + 6-9or..

smile kim

Sök