3138
Sök

Storlek på turbo till 4.4 liters v8?

727 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
ska turbo konvertera min BMW 540 och vill ha tips på aggregat som skulle passa bra, effektuttag ca 400hk, kommer bara ladda ca 0.5 och vill ha laddet relativt snabbt. sökt runt men inte hittat något tillfredsställande svar hmm

seriösa svar sökes av erfarna kunniga grabbar / tjejer smile
Senast redigerat av Frayze (5 november 2008)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

118 Inlägg
5 november 2008
#2
skulle tippa på en gt32a eller t70 lär ha ganska stort avgashus annar genererar det mer värme än efekt efter som du har ett par liter som ska igenom turbon aldra helst komprimerat


727 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#3
har kikat lite på gt32 och alrahelst t70 hur pass mycket pallar t70 då?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

7 275 Inlägg
5 november 2008
#4
Killarna på http://www.pure-pf.com/ är grymt duktiga på turbokonverterade BMW'n.


118 Inlägg
5 november 2008
#5
Frayze skrev:
har kikat lite på gt32 och alrahelst t70 hur pass mycket pallar t70 då?

kommer inte ihåg om det va 700 eller 800


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 november 2008
#6
Ska du åka singel eller dubbel? Ska du åka dubbel så är ju aggregat från saab 9000 jävligt billiga smile Hänger med till 250hk styck ca...
Bygger ladd från ca 2000varv med min 2.0t och det håller hela vägen upp till 6000 med ca 1.3 bar hela vägen...


727 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#7
Det blir singelturbo därav lär jag ha storlek därefter hmm alltså en turbo stor nog för en 4.4 v8 som ska pumpa ut 400hk med rätt tidigt ladd, absolut inte över 4000varv tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

2 164 Inlägg
6 november 2008
#8
Risk är att du får sen spolup på grund av en stor turbo.
2 små är att föredra om du vill ha snabb respons.
Bara ett tips.

MVH

F


727 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#9
ja jag vet, men med tanke på motorvolymen så blir det ändå inte som att hänga på en lasbilsturbo på en 1.8liters direkt. så det blir av utrymmesskäl en turbo istället för 2. Kul att testa sig fram, lätt att byta till annat agg med tanke på placeringen.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 062 Inlägg
6 november 2008
#10
med tanke på att du bara ska ladda lite ( 0.5 bar ) så skulle jag satsa på ngt större typ holset hx55 finns hos kl-racing för 2-3000 kr smile

du har en v8 å den kan pumpa upp ganska stora agg utan ngra problem  bygger du bara ett fint grenrör så ska du se att du får ladd hyffsat tidigt

http://forum.savarturbo.se/viewforum.php?f=3 där kan du finna info om v8 och turbo big_smile

mvh joakim

Team Björkeryd

11 Inlägg
12 november 2008
#11
Själv har jag en hx55 på en 4,0 och kan säga att den är på tok för stor, ska oxå ladda kring 0,5, kommer väldigt sent (bör poängtera att den sitter skuff monterad så lite fördröjning där) ska byta ner mig till ngt mindre efter vintern med ett mindre avgas hus

Var dig själv, det finns redan så många andra.


Sök