2494
Sök

Dags för nytt försäkringsblag!?

(none)
1 725 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Hej!

Då har man precis flyttat till storstaden Borås och det känns kanon, tills man fick sin första post.
Såg att det var från mitt försäkringsbolag Sveland och jag tänkte - Fan också!

Jag visste ju att de skulle komma före eller senare. Det är så att jag bodde ute på landet innan och tecknade Sveland på min bil då det var de billigaste jag hitta då. Men fasen vad jag blev chokad då jag såg hur mycket man fick betala på ett helår då man bor i en större stad än ute på landet.

Innan hade jag en årsavgift på ca 11 000:- som jag  var nöjd med då de större bolagen skulle ha runt 20.
Men nu ska de ha 19 000:-/helåret då man bor i stan.

Jag vet ju att de gör sin fulla rätt då det finns så mycket mer risker att bilen finns här. Men ändå, 8000:- tyckte jag var lite väl häftigt. Så passande då man precis har skaffat lya och kommit ca 6 mil närmare sitt jobb tur/retur per dag. Trodde de skulle bli en bättre budget då man flyttat då det gäller resandet..men icke!

För skoj skull så skrev jag in en annan bil hos Sveland  för att se vad de skulle kosta mig. En bil med en mindre motor. Rättare sagt en Citroen C4. De skulle kosta ca 10 000/år. Nu har man en 2.0T som gör denna stora skillnaden. Känns som att nästa bil blir en med mindre motorallternativ. inte så kul, men vad gör man.

Jaja, detta är inget klagoinlägg, utan en hjälp till att hitta ett billigare alternativ på ett försäkringsbolag.
Så om någon vet några som är billigare, skriv allt Ni vet

Har dock ca ett halvår kvar på mitt jag har nu innan jag kan byta.

Tack på förhand!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

150 Inlägg
6 november 2008
kanske skriva bilen på mamma/pappa ?

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 november 2008
www.compricer.se så får du se...många försäkringsfrågor, de e ju individuellt, som du nu märkt..

4 767 Inlägg
6 november 2008
Är det hans bil ska den ju stå på honom. Om folk inte fuskade så mkt skulle ju premierna vara mer humana för oss "yngre" som har nyare/dyrare/snabbare/etc bilar också.

Senaste budet jag fått på skylinen är 17k/helår, på mej centralt i göteborg. Som tur är kör jag ju bara halva året, men det blir ju ändå nästan 10k per säsong. Och jag har kollat med ALLA bolag. Över hälften kunde inte ens lämna pris pga att min bil inte fanns med i listor, dom ville inte försäkra den alls, etc..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 948 Inlägg
6 november 2008
passa dig för företag som påstår sig göra jobbet åt dig å leta på den billigast... då dom har betalt från försäkringsbolagen för att teckna försäkring åt dig så e det inte alltför ovanligt att du inte får i närheten av det billigaste priset som e möjligt.

att skriva bilen på dina föräldrar e ju för det första inte tillåtet men jag ska väll inte säga något har min pendlar bil på morsan. har visserligen fixat så jag e skriven där samt bor fortfarande kvar på samma ort som henne. men om du nu inte ens bor på samma ort samt kanske har en bil som inte e helt orginal så skulle jag nog inte gör det.

(none)
1 725 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
www.compricer.se så får du se...många försäkringsfrågor, de e ju individuellt, som du nu märkt..

Tackar som fasen! hitta en direkt.

Tack tack!

//Jonas

(none)
1 725 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Får la säga de att det var Atava försäkringar jag hitta som var billigast på mig 9262/helår. Är detta något att ha? Alltså detta bolag?

//Jonas

3 390 Inlägg
6 november 2008
Sök på forumet så får du nog en del svar ang Atava smile

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

(none)
1 725 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
WeDo skrev:
Sök på forumet så får du nog en del svar ang Atava smile

Tack för de! kanske är bra att göra de märkte ja. Ska inte bli blind och ta det billigaste. Ska kolla mer på den sida i alla fall som jag fick innan.

//Jonas

2 283 Inlägg
6 november 2008
baltis skrev:
att skriva bilen på dina föräldrar e ju för det första inte tillåtet men jag ska väll inte säga något har min pendlar bil på morsan.

Nae det är inte tillåtet men ingenting som de kan kolla upp direkt.
Snackade med IF om det och då pratade jag med en yngre kille som berätta att han har sina bilar på sin pappa.
(Detta var om en Skyline)
Han sa att det är inget de alls kan kolla upp överhuvudtaget oavsett vad, de kan bara ha misstankar.
Han tyckte att jag skulle sätta bilen på min Pappa så hade jag pengar kvar över till däcken som lär gå åt sa han sen skratta han tongue

R.I.P. Michael Jackson!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 november 2008
Du är inte över 25 år?
Isf kan jag rekommendera Aktsam. Min försäkring sjönk med 2100:- per år från länsförsäkringar. Jäkla skillnad.

Har inte direkt hört mycket bra angående atava..hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

ElectroRaggare
885 Inlägg
6 november 2008
Jag fick min S6:a billigast hos folksam. nära hälften mot vad alla andra bolag ville ha, inklusivve trygghansa som jag har både pickisen, huset och lite andra saker i!

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

(none)
1 725 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Två år kvar till 25. Men lite gott om olika bolag har jag fått här. Så ska kolla upp detta närmare,

Tack för snabba svar!

//Jonas

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 november 2008
Atava är väll Trygg Hansa men de sköter i princip allt via dator, därav priserna? Har både hört gott och ont om dom (som med allt annat såklart). Skulle nog haft min 9000 hos atava, men nu är den halvförsäkrad hos LF pga flera orsaker, bla ok pris.

Rock'n Roll

Atava
4 Inlägg
7 november 2008
Hej,

Mitt namn är Emanuel Trollmåne och jag jobbar som försäljningschef på Atava.
Det florerar en hel del rykten i olika forum om Atava där man diskuterar om vi är seriösa eller inte.

Atava är en mycket seriös aktör och vi har våra kunders bästa för ögonen i allt det vi gör. Det faktum att vi har täta band till Trygg-Hansa ligger som en garant för mitt påstående.

Jag vill också vara den första att medge att vi har haft en del problem med att uppfylla våra kunders förväntningar. Det har till 90% berott på strul med vår tekniska plattform. Dessa problem är vi just nu på god väg att klara ut och redan idag så fungerar vår plattform mycket bra jämfört med för bara några månader sen.

Med detta sagt rekommenderar jag att ni överväger Atava på lika villkor som andra försäkringsbolag när ni väljer var ni ska köpa försäkring.

Sen ser jag att många av er funderar på att skriva er bil på era föräldrar, vilket innebär att ni bryter mot försäkringsvillkoren oavsett vilket försäkringsbolag ni försäkrar er i. Om en skada uppstår kan det innebära att ni får kraftigt nedsatt ersättning, just eftersom ni betalat för låg premie. Och ja, jag kan berätta för er att det finns sätt att kontrollera detta och att ja, det händer att kunder får sänkt ersättning. Tänk på att ni betalar för försäkringen för att den faktiskt ska gälla om det sker en skada.

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 november 2008
Trygg Hansa ringde upp oss här ang Saaben och hade ett mycket bra erbjudande nu när bilen blivit gammal och inte har vagnsskada. Det slutade med att Helförsäkrat kostar i fortsättningen lika mycket som halvförsäkrat kostat innan smile

Skulle få betala 1800 halvåret, sa ca 3600:- året helförs hos TH.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök