Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?
Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!
Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?
Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!
Vet inte om er men.. själv skulle jag aldrig få för mig att trimma en framhjulsdriven (om du inte gillar att spinna konstant ) sen gillar jag inte automat heller iofs :>
Saab har aldrig byggt automatlådor, det är väl ZF som tillverkar dom.
Jag hade en 9000 2,3T -94 automat, underbar bil! Dock skulle jag inte rekommendera automat om du vill trimma bilen, eftersom den inte kommer hålla lika bra som en manuell.
Eftersom Saab inte kan bygga automatare, när det gäller dem nya iaf, så tror jag knappast dem var bättre förr. Du förlorar alldeles för mycket kraft.
Sen får du ofta mindre Nm vid trimning om du har automatare.
/Rikard
Eeh?, Saab tillverkar inte några automatlådor. Det är ju ZF:s lådor som dom har. För övrigt så sliter inte automatlådor lika mycket på bilen och motorn som manuella, och är det något som Saab är kända för så är det pissiga manuella lådor..
Jag skulle inte ha köpt en automat, har för mej att dom inte tål mer än 400 nm i vrid alltså får man sänka vridet redan vid steg 1, inte för att den manuella lådan håller för speciellt höga effekter heller, men den tål nog mer än automaten iallafall, Annars kan jag hålla med om att den är mycket bra att trimma ;D dom går ganska bra även med relativt orörda motorer! Tycker di ska satsa på en SAAB
Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?
Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!
Tacksam för svar!
Jag hade tagit automaten tio gånger av tio när det gäller Saab..
Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?
Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!
Tacksam för svar!
Jag hade tagit automaten tio gånger av tio när det gäller Saab..
Problemet är väl att man ofta skjuter diffen i båda MAN och AUT. Med den diffbroms håller den manuella klart bättre. Men ska man inte våldstrimma så fungerar nog automaten bra. Kör man mycket stadstrafik så är det ju bekvämt men annars hade jag valt MAN alla gånger då tillgången på delar till den är överlägset bättre och fler kan repa de också.
Har automat i min men jag sitter å andra sidan hälften av min tid i Stockholmsköer! Då är det skönt. Steg 1 ska i min till våren och ska tydligen ge 20 nm mindre än den manuella.
Bra eller inte så är Saabs automat i alla fall jävligt mjuk och och skön att köra.
Men det mesta som folk säger här är vad deras personliga åsikt är, inte vad det är för skillnad...alla säger olika också, vad stämmer egentligen?
Sen var det nån som sa att framhjlusdriften inte var någe bra när det gällde trimning? Har inte tänkt brutaltrimma den, bara Sportluftfilter, Catback avgasystem och kanske, kanske chippning...
Vore jättebra om nån kunde ge mig konkret fakta om skillnader mellan ATM och MAN ??
Jag skiter väl i VEM som gör Saabs lådor, poängen var att det inte var att rekommendera eller hur.
Vad tuff du är
Stinkfist skrev:
Vore jättebra om nån kunde ge mig konkret fakta om skillnader mellan ATM och MAN ??
Jag grundade min åsikt om att det inte kommer hålla lika bra på en saabmek och hans erfarenheter av trimmade saab automater. Sportfilter & catback ger inte några större effektvinster, så det kommer inte slita mer på automaten. Steg 1 borde också gå bra, ett tips är att ha fräsch olja (av rätt typ) i lådan med. Programvaran skiljer sig också mellan man & aut, ifall du skall köpa en begegnad trimbox.
AndreasPlars har ratt. Vill man grovtrimma o tavla da valj manuelllada, vill man ha lite flera hk/nm for egen skull da man kan "latt trimma" enl saab mojligheter.
mvh
Senast redigerat av gps18 (25 maj 2015)
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
AndreasPlars har ratt. Vill man grovtrimma o tavla da valj manuelllada, vill man ha lite flera hk/nm for egen skull da man kan "latt trimma" enl saab mojligheter.
mvh
Saab själva begränsade automaten till 330Nm medan den manuella hade 350Nm. Automatlådan lär ge upp ganska snabbt med 510Nm
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)